مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران نویسنده مسئول: soufi.homa@gmail.com

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری به عنوان یک عامل کلیدی برای رشد و تغییرات بانک‌ها شناخته می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پس‌آیندهای (خروجی‌ها و اثرات) مورد انتظار پس از اجرای خط‌مشی استقرار بانکداری دیجیتال و با رویکردی اکتشافی و کاربردی-توسعه‌ای انجام شد. روش پژوهش به صورت آمیخته و شامل دو بخش کیفی و کمّی است. جامعه مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه بانکداری و خط‌مشی‌گذاری هستند. نمونه‌گیری با روش هدفمند انجام و با 25 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمّی نیز دیدگاه 354 نفر از مدیران و کارشناسان بانکی با ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از روش تحلیل کیفی مضمون و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که خروجی‌های اولیه ناشی از اجرای خط‌مشی استقرار بانکداری دیجیتال شامل ابعاد درآمد و موقعیت بازار، بهره‌وری هزینه، جذب و رضایت مشتریان، مشخصات پایه بانک، مدیریت داده‌ها، محصولات و خدمات، فناوری‌ها و کانال‌های بانکی و مدیریت ریسک می‌باشد. همچنین، اثرات بلندمدت و پایدار تحول دیجیتال در نظام بانکداری شامل ابعاد شفافیت و عدالت، خلق فرصت‌های جدید، چشم‌انداز بانکداری و اقتصاد کشور، تفکر و رهبری دیجیتال، تأثیرات اجتماعی و محیطی، خط‌مشی‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت و شبکه‌سازی داخلی و خارجی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Consequences of Digital Banking Policy in Iran: An Analysis of Outputs and Long-term Impacts

نویسندگان [English]

  • Homa Soufi 1
  • Habib Roodsaz 2
  • Davoud Hosseinpour 2
  • Hosein Aslipour 2

1 Ph.D. Student in Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, IranCorresponding Author: soufi.homa@gmail.com

2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Digital transformation in the banking sector is recognized as a critical driver of growth and change. This study investigates the anticipated outcomes (both outputs and impacts) following the implementation of digital banking policies, utilizing an exploratory and applied-developmental approach. The research adopts a mixed-method design, incorporating both qualitative and quantitative phases. In the qualitative phase, experts in banking and policymaking were interviewed using purposive sampling, reaching theoretical saturation after 25 interviews. In the quantitative phase, data was collected from 354 bank managers and professionals through a researcher-developed questionnaire. The data was analyzed using thematic analysis for the qualitative part and the Partial Least Squares (PLS) method for the quantitative part. The results indicate that the initial outcomes of digital banking policy implementation include improvements in revenue and market positioning, cost efficiency, customer acquisition and satisfaction, bank infrastructure, data management, banking products and services, banking technologies and channels, and risk management. Additionally, the long-term and sustainable impacts of digital transformation in the banking system encompass transparency and justice, the creation of new opportunities, the future outlook of banking and the economy, digital leadership and mindset, social and environmental impacts, long-term policymaking and planning, as well as internal and external networking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital transformation
  • digital banking
  • policy evaluation
  • policy outcomes