نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، پردیس بینالمللی ارس، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، شرکتهای استارتآپی برای شناسایی فرصتها و ایجاد نوآوری نیازمند مدیریت دانش قوی و بهروز هستند. در این راستا، مدیریت دانش میتواند به استارتآپها کمک کند تا با بهرهگیری از اطلاعات دقیق و استفاده بهموقع از آن، نوآوریهای مؤثری ایجاد کنند و در بازار رقابتی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند. ازاینرو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد استارتآپهای ایرانی با تمرکز بر نقش میانجی نوآوری دیجیتال و تعدیلگری انعطافپذیری استراتژیک است که در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش بهصورت کمی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل 1321 شرکت استارتآپی در سطح کشور است. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد و از طریق نظرات مدیران شرکتهای استارتآپی جمعآوری شده است. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و به صورت حداقل مربعات جزئی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که مدیریت دانش تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد استارتآپها دارد. همچنین، نوآوری دیجیتال بهعنوان میانجی تأثیر مدیریت دانش را تقویت میکند و انعطافپذیری استراتژیک نیز این رابطه را بهطور مثبت تعدیل میکند. این پژوهش با ارائه یک مدل جدید برای بهبود عملکرد استارتآپها، نشان داد که نوآوری دیجیتال و انعطافپذیری استراتژیک عوامل کلیدی در تقویت اثر مدیریت دانش بر عملکرد این شرکتها هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Knowledge Management on Startup Performance with Emphasis on Strategic Flexibility and Digital Innovation
نویسندگان [English]
- mohammad faryabi 1
- Samad Rahimiaghdam 1
- Zahra Ranjbar Areshtanab 2
- Zahra Ghorbanimoaddab 2
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 PhD Student of Strategic Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]
In today's complex and competitive world, startups need strong and up-to-date knowledge management to identify opportunities and create innovation. In this regard, knowledge management can help startups create effective innovations by utilizing accurate information and using it in a timely manner and maintain their position in the competitive market. Therefore, the purpose of this study is to examine the impact of knowledge management on the performance of Iranian startups, focusing on the mediating role of digital innovation and the moderating role of strategic flexibility, which has not been examined in previous studies. This study is quantitative and of the type of applied studies. The statistical population includes 1321 startups nationwide. Data was collected through a standard questionnaire and through the opinions of startup managers. Data analysis was evaluated using structural equation modeling and partial least squares. The findings reveal that knowledge management has a direct and positive effect on the performance of startups. Additionally, digital innovation strengthens the relationship between knowledge management and performance as a mediator, while strategic flexibility positively moderates this relationship. This research contributes by introducing a new model to improve startup performance, demonstrating that digital innovation and strategic flexibility are critical factors in enhancing the effect of knowledge management on startup performance.
کلیدواژهها [English]
- Performance
- Startup
- Knowledge Management
- Strategic Flexibility
- Digital Innovation