مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران نویسنده مسئول: zranjbar.areshtanab@gmail.com

3 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

در دنیای پیچیده و رقابتی امروز، شرکت‌های استارت‌آپی برای شناسایی فرصت‌ها و ایجاد نوآوری نیازمند مدیریت دانش قوی و به‌روز هستند. در این راستا، مدیریت دانش می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق و استفاده به‌موقع از آن، نوآوری‌های مؤثری ایجاد کنند و در بازار رقابتی بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند. ازاین‌رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد استارت‌آپ‌های ایرانی با تمرکز بر نقش میانجی نوآوری دیجیتال و تعدیل‌گری انعطاف‌پذیری استراتژیک است که در مطالعات قبلی مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش به‌صورت کمی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری شامل 1321 شرکت استارت‌آپی در سطح کشور است. داده‌ها از طریق پرسشنامه استاندارد و از طریق نظرات مدیران شرکت‌های استارت‌آپی جمع‌آوری شده است. تحلیل داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به صورت حداقل مربعات جزئی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که مدیریت دانش تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد استارت‌آپ‌ها دارد. همچنین، نوآوری دیجیتال به‌عنوان میانجی تأثیر مدیریت دانش را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری استراتژیک نیز این رابطه را به‌طور مثبت تعدیل می‌کند. این پژوهش با ارائه یک مدل جدید برای بهبود عملکرد استارت‌آپ‌ها، نشان داد که نوآوری دیجیتال و انعطاف‌پذیری استراتژیک عوامل کلیدی در تقویت اثر مدیریت دانش بر عملکرد این شرکت‌ها هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Knowledge Management on Startup Performance with Emphasis on Strategic Flexibility and Digital Innovation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Faryabi 1
  • Samad Rahimiaghdam 1
  • Zahra Ranjbar Areshtanab 2
  • Zahra Ghorbanimoaddab 3

1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 PhD Student of Strategic Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran Corresponding Author: zranjbar.areshtanab@gmail.com

3 PhD Student of Strategic Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

In today's complex and competitive world, startups need strong and up-to-date knowledge management to identify opportunities and create innovation. In this regard, knowledge management can help startups create effective innovations by utilizing accurate information and using it in a timely manner and maintain their position in the competitive market. Therefore, the purpose of this study is to examine the impact of knowledge management on the performance of Iranian startups, focusing on the mediating role of digital innovation and the moderating role of strategic flexibility, which has not been examined in previous studies. This study is quantitative and of the type of applied studies. The statistical population includes 1321 startups nationwide. Data was collected through a standard questionnaire and through the opinions of startup managers. Data analysis was evaluated using structural equation modeling and partial least squares. The findings reveal that knowledge management has a direct and positive effect on the performance of startups. Additionally, digital innovation strengthens the relationship between knowledge management and performance as a mediator, while strategic flexibility positively moderates this relationship. This research contributes by introducing a new model to improve startup performance, demonstrating that digital innovation and strategic flexibility are critical factors in enhancing the effect of knowledge management on startup performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Startup
  • Knowledge Management
  • Strategic Flexibility
  • Digital Innovation
  1. باورصاد، بلقیس؛ نیس، عبدالحسین و دارابیان، پگاه (1397). تأثیر چابکی راهبردی بر پاسخ‌گویی عملیاتی و عملکرد سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، 9(36)، 65-83. https:/­/­dor.isc.ac/­dor/­20­.10­0­1.1.22286853.1397.9.36.4.9
  2. حاجی‌زاده، پیمان؛ حسن‌آبادی، اسماعیل و پناهی، جلال (140­1). ارتقای عملکرد شرکت با تأکید بر نقش نوآوری و کسب و به‌کارگیری هوشمندی بازار. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 10­(39) 97-126. https:/­/­doi.org/­10­.220­54/­ims.20­21.60­932.1966
  3. حسینی، سیدصمد؛ کرمی، اژدر و نیکخواه، یونس (1397). مدل‌سازی معادلات ساختاری با SmartPLS V3: رویکرد پایان‌نامه‌نویسی و مقاله‌نویسی. چاپ اول، تهران: انتشارات اندیشه فاضل.
  4. رحیمی کلور، حسین و نیکخواه، یونس (140­3). تبیین اثر مدیریت دانش مشتری بر کیفیت نوآوری از طریق چابکی استراتژیک با نقش تعدیل‌گر شدت رقابت: مطالعه‌ای در شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی. چشم‌انداز مدیریت صنعتی، 14(2)، 66-84. https:/­/­doi.org/­10­.4830­8/­jimp.14.2.66
  5. رحیمی‌اقدم، صمد؛ صنوبر، ناصر و احمدیان، آیلار (140­2). بررسی تأثیر چابکی استراتژیک بر موفقیت بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط با نقش میانجی رشد شبکه‌محور. مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 6(2)، 177-194. https:/­/­doi.org/­10­.220­34/­jiba.20­23.55884.20­30­
  6. زارع، رقیه و پاشازاده، یوسف (140­2). تأثیر انعطاف‌پذیری استراتژیک و رهبری دیجیتال بر تحول دیجیتال و نوآوری اکتشافی با نقش میانجی جهت‌گیری کارآفرینی دیجیتال. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 6(4)، 99-126. https:/­/­doi.org/­10­.220­34/­qjimdo.20­23.40­0­0­42.1593
  7. قاضی نوری، سروش؛ آقازاده، سهراب؛ نقی زاده، محمد و حاجیان، مجتبی (140­3). ابعاد همراستایی قابلیت‌های دیجیتال و استراتژی نوآوری در صنعت پتروشیمی. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 12(47)، 223-269. https:/­/­doi.org/­10­.220­54/­ims.20­23.74231.2349
  8. صباغچی، سارا؛ قاضی‌نوری، سپهر؛ ثقفی، فاطمه و صحرایی، شقایق (140­1). مفهوم‌سازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمان‌های صنعتی: یک رویکرد داده بنیاد. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 11(42)، 267-299. https:/­/­doi.org/­10­.220­54/­ims.20­23.15521
  9. گل‌محمدی، عماد؛ محمدی، اسفندیار؛ طولابی، زینب و خلیل نژاد، شهرام (140­0­). طراحی مدلی برای چابکی استراتژیک با رویکرد قابلیت‌های پویا در صنعت بانکداری (موردمطالعه: بانک‌های فعال در استان ایلام). راهبردهای بازرگانی، 18(17)، 121-146. https:/­/­doi.org/­10­.220­70­/­cs.20­22.15485.1189

 

References

  1. Abudaqa, A., Alzahmi, R. A., Almujaini, H., & Ahmed, G. (20­22). Does innovation moderate the relationship between digital facilitators, digital transformation strategies and overall performance of SMEs of UAE? International Journal of Entrepreneurial Venturing, 14(3), 330­-350­. https://doi.org/10­.150­4/IJEV.20­22.123456
  2. Adiguzel, Z., Jahanshahi, A. A., & Çakır, F. S. (20­23). Knowledge management strategy as the key factor for Turkish firms’ innovation in the digital era. IEEE Engineering Management Review, 51(2), 166-181. https://doi.org/10­.110­9/EMR.20­23.123456
  3. Aldieri, L., Brahmi, M., Chen, J., & Vinci, C. P. (20­21). Knowledge spillovers and technical efficiency for cleaner production: An economic analysis from agriculture innovation. Journal of Cleaner Production, 320­, 128830­. https://doi.org/10­.10­16/j.jclepro.20­21.128830­
  4. An, W., Zhang, J., You, C., & Guo, Z. (20­18). Entrepreneur’s creativity and firm-level innovation performance: Bricolage as a mediator. Technology Analysis & Strategic Management, 30­(7), 838-851. https://doi.org/10­.10­80­/0­9537325.20­18.1436485
  5. Appio, F. P., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., & Neirotti, P. (20­21). Digital transformation and innovation management: A synthesis of existing research and an agenda for future studies. Journal of Product Innovation Management, 38(1), 4-20­. https://doi.org/10­.1111/jpim.12434
  6. Arsawan, I. W. E., Hariyanti, N. K. D., Atmaja, I. M. A. D. S., Suhartanto, D., & Koval, V. (20­22). Developing organizational agility in SMEs: An investigation of innovation’s roles and strategic flexibility. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(149), 1-18. https://doi.org/10­.3390­/joitmc80­40­149
  7. Asiaei, K., Bontis, N., Askari, M.R., Yaghoubi, M., & Barani, O. (20­23). Knowledge assets, innovation ambidexterity and firm performance in knowledge-intensive companies. Journal of Knowledge Management, 27(8), 2136-2161. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­4-20­22-0­277
  8. Awais, M., Ali, A., Khattak, M. S., Arfeen, M. I., Chaudhary, M. A. I., & Syed, A. (20­23). Strategic flexibility and organizational performance: Mediating role of innovation. SAGE Open, 13(2), 1-17. https://doi.org/10­.1177/21582440­231112345
  9. Baskarada, S., & Koronios, A. (20­18). The 5S organizational agility framework: A dynamic capabilities perspective. International Journal of Organizational Analysis, 26(2), 331-342. https://doi.org/10­.110­8/IJOA-0­5-20­17-110­6
  10. Daradkeha, M., & Mansoor, W. (20­23). The impact of network orientation and entrepreneurial orientation on startup innovation and performance in emerging economies: The moderating role of strategic flexibility. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(10­0­0­0­4), 1-14. https://doi.org/10­.3390­/joitmc90­10­0­0­4
  11. Durst, S., Edvardsson, I. R., & Foli, S. (20­23). Knowledge management in SMEs: A follow-up literature review. Journal of Knowledge Management, 27(11), 25-58. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­1-20­22-0­0­56
  12. Garcia-Hurtado, D., Devece, C., & Hoffmann, V. E. (20­22). University-industry collaboration and absorption capacity in knowledge creation in Latin America. International Journal of Services Operations and Informatics, 12(1), 58-69. https://doi.org/10­.150­4/IJSOI.20­22.123456
  13. Gorondutse, A. H., Arshad, D., & Alshuaibi, A. S. (20­20­). Driving sustainability in SMEs’ performance: The effect of strategic flexibility. Journal of Strategy and Management, 14(1), 64-81. https://doi.org/10­.110­8/JSMA-0­9-20­19-0­195
  14. Harsch, K., & Festing, M. (20­20­). Dynamic talent management capabilities and organizational agility: A qualitative exploration. Human Resource Management, 59(7), 43-61. https://doi.org/10­.10­0­2/hrm.220­26
  15. Haudi, H., Rahadjeng, E., Santamoko, R., Putra, R., Purwoko, D., Nurjannah, D., & Purwanto, A. (20­22). The role of e-marketing and e-CRM on e-loyalty of Indonesian companies during the Covid pandemic and digital era. Uncertain Supply Chain Management, 10­(1), 217-224. https://doi.org/10­.5267/j.uscm.20­21.10­.0­0­7
  16. Hosseini, S.S., Nikkhah, T.Y., Karami, A., & Jabarzadeh, Y. (20­19). The impact of knowledge management strategy on service innovation performance in private and public hospitals. Interdisciplinary Journal of Management Studies (Formerly known as Iranian Journal of Management Studies), 12(1), 1-24. https://doi.org/10­.220­59/ijms.20­18.249784.672966
  17. Johnson, A., & Samakovlis, I. (20­19). A bibliometric analysis of knowledge development in smart tourism research. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10­(4), 60­0­-623. https://doi.org/10­.110­8/JHTT-0­3-20­19-0­0­63
  18. Jun, W.-S., Yi, H.-T., & Amenuvor, F.E. (20­24). The effect of startup marketing agility on new product creativity and new product performance: the moderating effect of technological turbulenc. Marketing Intelligence & Planning, 42(8), 1494-1521. https://doi.org/10­.110­8/MIP-10­-20­23-0­528
  19. Kadiyono, A.L., Sulistiobudi, R.A., Haris, I., Wahab, M.K.A., Ramdani, I., Purwanto, A., & Sumartiningsih, S. (20­20­). Develop leadership style model for Indonesian teachers’ performance in the Education 4.0­ era. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(9), 363-373. https://doi.org/10­.31838/srp.20­20­.9.49
  20. Kalıpçı, M.B. (20­23). The mediation model of learning organization, technology acceptance and service innovation: Part I. The Learning Organization, 30­(6), 777-794. https://doi.org/10­.110­8/TLO-0­6-20­22-0­0­74
  21. Kugler, P. (20­19). When less is more: Coordinating innovation in open versus closed source software development. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 37(1), 87-10­8. https://doi.org/10­.150­4/IJESB.20­19.0­97438
  22. Kusa, R., Suder, M., Duda, J., Czakon, W., & Juárez-Varón, D. (20­24). Does knowledge management mediate the relationship between entrepreneurial orientation and firm performance? Journal of Knowledge Management, 28(11), 33-61. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­6-20­22-0­495
  23. Lisnawati, L., Aryati, T., & Gunawan, J. (20­24). Implementation of digital innovation on sustainability performance: The moderating role of green accounting in the industrial sector. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(13), 59-68. https://doi.org/10­.15587/1729-40­61.20­24.263580­
  24. Magni, D., Papa, A., Scuotto, V., & Del Giudice, M. (20­23). Internationalized knowledge-intensive business service (KIBS) for servitization: A microfoundation perspective. International Marketing Review, 40­(4), 798-826. https://doi.org/10­.110­8/IMR-0­7-20­22-0­193
  25. Nambisan, S., Wright, M., & Feldman, M. (20­19). The digital transformation of innovation and entrepreneurship: Progress, challenges and key themes. Research Policy, 48(8), 10­3773. https://doi.org/10­.10­16/j.respol.20­19.0­3.0­18
  26. Pike-Bowles, A.P., Townes, J., & Chinyamurindi, W. (20­24). The role of strategic flexibility and dynamic capabilities on family business performance. Southern African Journal of Entrepreneurship and Small Business Management, 16(1), 1-11. https://doi.org/10­.410­2/sajesbm.v16i1.231
  27. Restuputri, D.P., Masudin, I., Septira, A.P., Govindan, K., & Widayat, W. (20­24). The role of knowledge management to improve organizational performance through organizational ambidexterity within the uncertainties. Business Process Management Journal, 30­(7), 2237-2282. https://doi.org/10­.110­8/BPMJ-0­8-20­23-0­614
  28. Shah, N., Zehri, A.W., Saraih, U.N., Abdelwahed, N.A.A., & Soomro, B.A. (20­24). The role of digital technology and digital innovation towards firm performance in a digital economy. Kybernetes, 53(2), 620­-644. https://doi.org/10­.110­8/K-0­4-20­22-0­265
  29. Ta’Amnha, M.A., Magableh, I.K., Asad, M., & Al-Qudah, S. (20­23). Open innovation: The missing link between the synergetic effect of entrepreneurial orientation and knowledge management over product innovation performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(10­0­147), 1-9. https://doi.org/10­.3390­/joitmc90­10­0­47
  30. Tariq, A., Sumbal, M.S.U.K., Dabic, M., Raziq, M.M., & Torkkeli, M. (20­24). Interlinking networking capabilities, knowledge worker productivity, and digital innovation: a critical nexus for sustainable performance in small and medium enterprises. Journal of Knowledge Management, Vol. 28 No. 11, pp. 179-198. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­9-20­23-0­788
  31. Thomas, E.F. (20­14). Platform-based product design and environmental turbulence: The mediating role of strategic flexibility. European Journal of Innovation Management, 17(1), 10­7-124. https://doi.org/10­.110­8/EJIM-0­6-20­13-0­0­71
  32. Urban, B., & Matela, L. (20­22). The nexus between innovativeness and knowledge management: A focus on firm performance in the hospitality sector. International Journal of Innovation Studies, 6(1), 26-34. https://doi.org/10­.10­16/j.ijis.20­22.0­4.0­0­1
  33. Urban, B., & Van der Putten, W. F. (20­23). The importance of e-commerce adoption to boost small enterprise growth in the South African tourism industry. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 50­(1), 1-22. https://doi.org/10­.150­4/IJESB.20­23.1260­65
  34. Van der Westhuizen, T., & Goyayi, M.J. (20­20­). The influence of technology on entrepreneurial self-efficacy development for online business start-up in developing nations. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 21(3), 168-177. https://doi.org/10­.1177/1465750­320­913270­
  35. Wang, X., Liu, Z., & Lei, X. (20­25). How digital orientation promotes digital process innovation from the perspectives of knowledge and capability: evidence from China. Journal of Knowledge Management, 29(1), 259-280­. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­1-20­24-0­0­19
  36. Yu, Q., Aslam, S., Murad, M., Jiatong, W., & Syed, N. (20­22). The impact of knowledge management process and intellectual capital on entrepreneurial orientation and innovation. Frontiers in Psychology, 13, 772668. https://doi.org/10­.3389/fpsyg.20­22.772668
  37. Yusuf, M., Satia, H.M.R., Bernardianto, R.B., Nurhasanah, N., Irwani, I., Kurniasih, D., & Setyoko, P.I. (20­23). Investigating the effect of digital HRM and digital innovation on the SMEs performance in Indonesia. International Journal of Professional Business Review, 8(6), 1-14. https://doi.org/10­.26668/businessreview/20­23.v8i6.10­61
  38. Zhang, W.Y., Xu, R.Z., Jiang, Y., & Zhang, W. (20­21). How environmental knowledge management promotes employee green behavior: An empirical study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 1-15. https://doi.org/10­.3390­/ijerph180­94710­
  39. Zheng, X. (20­24). How does a firm’s digital business strategy affect its innovation performance? An investigation based on knowledge-based dynamic capability. Journal of Knowledge Management, 28(8), 2324-2356. https://doi.org/10­.110­8/JKM-0­5-20­23-0­41

Zhuo, T. (20­17). Relationship between knowledge management capability and human resource management system implementation. International Journal of Services Operations and Informatics, 8(3), 185-20­0­. https://doi.org/10­.150­4/IJSOI.20­17.10­0­0­6318