مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدلی برای کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه

مارال شادپور؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81499.2507

چکیده
  مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که درصدد ارایه الگوی کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه می‌باشد. از منظر روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای نیل به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
تصمیم کاوی در فرآیندهای فناوری اطلاعات- مطالعه موردی فرآیند تبدیل شناسایی ایده‌های جدید

مهری چهره پاک؛ عباس طلوعی اشلقی؛ کامران محمدخانی

دوره 13، شماره 51 ، فروردین 1404، ، صفحه 91-128

https://doi.org/10.22054/ims.2024.78612.2451

چکیده
  فرآیندهای دانش‌بنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا می‌شوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا می‌کنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در این فرآیندها است. از ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
ارائۀ چارچوب کارکرد رسانه‌های اجتماعی در ورود کارآفرینانۀ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

مهران رضوانی؛ مهرداد فروزنده؛ کمال سخدری

دوره 13، شماره 51 ، فروردین 1404، ، صفحه 253-289

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81203.2498

چکیده
  امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چند‌مرحله‌ای می‌دانند. به همین دلیل است که کسب‌وکارها تلاش می‌کنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسب‌وکار از مزایا و منافع رسانه‌های اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند. ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
چارچوبی روش‌شناختی برای تحلیل فرایندهای تسهیلات بر پایه روش‌های فرایندکاوی و داده کاوی: مورد مطالعه فرایند تسهیلات سرمایه ثابت

احسان الله خوشخوی نیلاش؛ منصور اسماعیل پور؛ بهروز بیات؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ عرفان حسن نایبی

دوره 13، شماره 50 ، آذر 1403، ، صفحه 143-185

https://doi.org/10.22054/ims.2024.81709.2518

چکیده
  بانک‌ها برای تسهیلات سرمایه‌ثابت از فرایند‌های پیچیده و طولانی‌مدت شامل مراحل، نقاط کنترل و تایید زیاد برخوردارند. اینگونه فرایندها در ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی و گردشگری از اهمیت فزاینده‌ای برخوردارند. تجزیه و تحلیل مداوم اینگونه فرایندها برای ارتقاء، بهبود مستمر و کسب دانش از انها اهمیت فزاینده‌ای دارد. هدف اصلی ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
الگویی برای بکارگیری رایانش ابری در کسب وکارهای کوچک و متوسط

محسن اعظمی؛ محدثه نادرشاهی؛ علی اصغر مباشری؛ سیده ناهید حسینی

دوره 13، شماره 49 ، مهر 1403، ، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/ims.2024.79767.2471

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسب‌وکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعه‌ای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل داده‌ها، پژوهشی کیفی است که با روش داده‌بنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل می‌دهند که در این بین 14 ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
تاثیر مدیریت دانش و فناوری‌های صنعت 4.0 در سازمان‌ها: رویکرد فراترکیب

ناهید انتظاریان؛ محمد مهرآیین

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 119-156

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76308.2393

چکیده
  فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه می‌دهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدل بهبودیافته‌یLRFM جهت خوشه‌بندی بر مبنای الگوریتم ازدحام ذرات و خوشه بندی K-میانگین

محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 197-222

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75014.2364

چکیده
  تلاش این مقاله در جهت حل یکی از مشکلات اصلی حوزه ی بانکداری می باشد که ارتباط تنگاتنگی با حوزه ی فناوری اطلاعات دارد. ترکیب بحث مدیریتی این موضوع با حیطه ی فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم حوزه ی مدیریت فناوری اطلاعات را رقم خواهد زد.هدف اساسی این مقاله، خوشه بندی مشتریان بانک است.در ابتدا، تمامی ویژگی های مشتریان از پایگاه داده ی بانک ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدیریت هوشمند زنجیره تأمین تحت فناوری اینترنت اشیاء با رویکرد نقشه شناختی فازی

فاطمه آبادی؛ غلامرضا جمالی؛ احمد قربان پور

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 45-77

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73994.2337

چکیده
  تکنولوژی‌های هوشمند دور جدیدی از تغییرات را در زنجیره تأمین سنتی به ارمغان آورده‌اند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اینترنت اشیاء بر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین صورت گرفت که به ارزیابی روابط بین متغیرها و میزان اثرگذاری و اثرپذیری آن‌ها با روش نقشه شناختی فازی می‌پردازد. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و کارشناسان فعال در شرکت توزیع ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
موانع پیاده سازی تکنولوژی بلاکچین در لجستیک بشردوستانه در شرایط عدم قطعیت

علی معمارپور غیاثی؛ مرتضی عباسی؛ مرتضی پیری؛ پیمان اخوان

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 153-184

https://doi.org/10.22054/ims.2023.72916.2304

چکیده
  در عصر دیجیتال، فناوری بلاک چین به عنوان نوآوری عملیاتی شناخته شده است که به سرعت در حال پیوستن به زمینه زنجیره تامین و لجستیک بشردوستانه است. از این رو، تکنولوژی بلاکچین این پتانسیل را دارد که زمینه کمک های بشردوستانه را به طور اساسی تغییر دهد، اما هنوز تحقیقات نسبتاً کمی با هدف بهبود درک موانع مختلف پذیرش بلاک چین در لجستیک بشردوستانه ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن کاوی و روش‌های نرم جهت تعیین مهم‌ترین عوامل کلیدی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک

محسن شفیعی نیک آبادی؛ رویا اسماعیل زاده؛ مینا آبفروش

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 41-80

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69067.2199

چکیده
  مدل کسب و‌کار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکت‌ها می‌باشد و شرکت ها با تغییر محیط کسب‌و‌کار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب و‌کار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن‌کاوی و روش‌های نرم جهت تعیین مهم‌ترین عوامل کلیدی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک صورت گرفته است. به‌منظور استخراج ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
توسعه متدولوژی کنترل تولید چندعاملی یکپارچه با ERP

پیام فقیهی؛ مهرداد کازرونی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 259-296

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73405.2319

چکیده
  تسریع در چابکی سیستم‌های کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالش‌هایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستم‌های چندعاملی انجام شده است. مدل‌های فعلی این سیستم‌ها کاستی‌هایی نظیر پیش‌بینی‌پذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیم‌گیری، قابلیت محدود فهم‌پذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
سیستم توصیه‌گر زمان و اعتماد مبنا با استفاده از تشخیص جوامع مبتنی بر گراف

فاطمه رضایی مهر؛ چیترا دادخواه

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 327-360

https://doi.org/10.22054/ims.2023.72040.2282

چکیده
  امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسان‌ها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات به‌روز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستم‌های توصیه‌گر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیک‌تر است، را به آن‌ها در کم‌ترین زمان ممکن توصیه می‌کند . امروزه، با افزایش داده، استفاده ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدل ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی در کلاس جهانی با رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمان‌های ورزشی

مجید ثابت راسخ؛ مهدی سلیمی؛ قاسم رحیمی

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 235-264

https://doi.org/10.22054/ims.2023.70395.2242

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستم‌های اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمان‌های ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استان‌های کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی هم‌آفرینی در استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از فراترکیب

سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73424.2321

چکیده
  امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارت‌آپ، در مدت کوتاهی شکست می‌خورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارت‌آپ‌ها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارت‌آپ‌هاست زیرا استارت‌آپ‌ها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاین‌رو برای کاهش ریسک شکست شرکت‌های استارت‌آپ، بازاریابان نیاز به پدیده‌ای ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
راهکارهای ارتقای عملکرد سیستم‏های توصیه ‏گر مکان مورد علاقه به گردشگران (POI)

سمانه شیبانی؛ حسن شاکری؛ رضا شیبانی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 113-143

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69390.2214

چکیده
  کاربرد سیستم‏های توصیه ‏گر در تخمین و پیشنهاد مکان‏های مورد علاقه (POI) گردشگران در سال‏های اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی مدل پارادایمی شایستگی های شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن

نفیسه رفیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نیکتا ری شهری زاده

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 191-224

https://doi.org/10.22054/ims.2023.68749.2192

چکیده
  با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگی‌های شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینه‌ای بود. در این پژوهش ابتدا نمونه‌ها به ‌صورت هدفمند وسپس به‌ صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبه‌های ...  بیشتر