مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مارال شادپور؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز
چکیده
مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است که درصدد ارایه الگوی کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه میباشد. از منظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای نیل به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش ...
بیشتر
مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعهای است که درصدد ارایه الگوی کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه میباشد. از منظر روش گردآوری دادهها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای نیل به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل مدیران شرکت بیمه ایران بودند که 17 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری متشکل از مدیران و کارشناسان بیمه ایران و مدیران نمایندگیهای بیمه ایران در استان گیلان، با روش اندازه اثر و تحلیل توان، 130 نفر به روش نمونهگیری خوشهای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود . یافتههای پژوهشی نشان داد عوامل فنی هوش مصنوعی، عوامل مدیریتی هوش مصنوعی و بازاریابی رابطهای بر مدیریت ارتباط با مشتریان تاثیر میگذارند. مدیریت ارتباط با مشتری با اثرگذاری بر شخصیسازی خدمات و مشتریگرایی منجر به بهبود تجربه مشتریان میشود. این عامل خود با اثرگذاری بر وفاداری مشتریان، رضایت مشتریان و مشارکت مشتریان به کاهش ریزش مشتریان منتهی میگردد. بنابراین مشخص شد هوش مصنوعی یک سازه زیربنایی است که از منظر فنی و مدیریتی میتواند به بهبود مدیریت ارتباط با مشتری در نمایندگیهای بیمه ایران کمک کرده و سبب کاهش رویگردانی و ریزش مشتریان شود.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهری چهره پاک؛ عباس طلوعی اشلقی؛ کامران محمدخانی
چکیده
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از ...
بیشتر
فرآیندهای دانشبنیان جزء جدایی ناپذیر فرآیندهای کسب و کار شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات هستند. در این صنعت، فرآیندهای دانش بنیان که مبتنی بر دانش نیروی ماهر اجرا میشوند و در زنجیره ارزش شرکتهای فعال این حوزه نقشی اساسی ایفا میکنند. مهمترین عنصر در فرآیندهای دانش بنیان، تصمیمگیریهای صورت گرفته در این فرآیندها است. از این رو مساله شناسایی قواعد و مدلهای تصمیم فرآیندهای دانشبنیان دارای اهمیت بهسزایی است. در این مقاله یکی از مهمترین فرآیندهای موجود در صنعت نرم افزار (فرآیند شناسایی و تصمیم گیری در خصوص ایده های مطرح شده) مورد بررسی قرار میگیرد و با استفاده از لاگهای تصمیم گیری موجود در یکی از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری کشور، به تحلیل این فرآیند با استفاده از نظریه مجموعههای ژولیده پرداخته میشود. بر اساس این نظریه و با بهره گیری از الگوریتم کاست سریع، روشی گام به گام برای تحلیل دادهها و شناسایی قواعد تصمیمگیری ارایه میشود. این الگوریتم در گام نخست خصیصه های حیاتی مورد استفاده در نقطه تصمیم را شناسایی نموده و سپس مدل تصمیمگیری را به صورت قواعد اگر-آنگاه ارایه میکند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که در نتیجه بهرهگیری از این مدل حجم مورد نیاز برای مراجعه مستقیم به تصمیمگیرندگان کاهش قابل توجهی خواهد داشت و فرآیند تصمیمگیری و در نتیجه مدت زمان کل فرآیند کاهش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهران رضوانی؛ مهرداد فروزنده؛ کمال سخدری
چکیده
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ورود کارآفرینانه یکی از مهمترین مراحل فرایند کارآفرینی محسوب میشود که کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از مزایای رسانههای اجتماعی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. پژوهش حاضر بهدنبال آن است که چارچوب نظری کارکرد رسانههای اجتماعی را در ورود کارآفرینانۀ کسبوکارهای کوچک و متوسط صورتبندی کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر پژوهشی اسنادی- فراترکیب است. این پژوهش با محوریت 1608 مقالۀ پایگاه علمی اسکوپوس طی سالهای 2016 تا 2023 صورت پذیرفته است. پس از غربالگری اولیه به 47 مقاله و در نهایت به 15 مقالۀ محوری برای استخراج یافتهها دست یافتیم. در روش فراترکیب چهار سازۀ اصلی همراه با 11 مفهوم شناسایی و سازماندهی شد. نتایج این پژوهش میتواند بهمثابه نقشۀ راهی برای کارآفرینان و فعالان کسبوکار در طول فرایند کارآفرینی و بهویژه مراحل اولیۀ راهاندازی کسبوکار عمل کند. از سوی دیگر چارچوب پیشنهادی میتواند مبنایی نظری برای پژوهشهای آتی در بسط کاربردهای رسانههای اجتماعی در فرایند کارآفرینی قرار گیرد.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
احسان الله خوشخوی نیلاش؛ منصور اسماعیل پور؛ بهروز بیات؛ علیرضا اسفندیاری مقدم؛ عرفان حسن نایبی
چکیده
بانکها برای تسهیلات سرمایهثابت از فرایندهای پیچیده و طولانیمدت شامل مراحل، نقاط کنترل و تایید زیاد برخوردارند. اینگونه فرایندها در ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی و گردشگری از اهمیت فزایندهای برخوردارند. تجزیه و تحلیل مداوم اینگونه فرایندها برای ارتقاء، بهبود مستمر و کسب دانش از انها اهمیت فزایندهای دارد. هدف اصلی ...
بیشتر
بانکها برای تسهیلات سرمایهثابت از فرایندهای پیچیده و طولانیمدت شامل مراحل، نقاط کنترل و تایید زیاد برخوردارند. اینگونه فرایندها در ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، معدنی و گردشگری از اهمیت فزایندهای برخوردارند. تجزیه و تحلیل مداوم اینگونه فرایندها برای ارتقاء، بهبود مستمر و کسب دانش از انها اهمیت فزایندهای دارد. هدف اصلی تحقیق حاضر ارائه چارجوب روششناختی جامع بر پایه فرایندکاوی با ترکیب با دادهکاوی در خصوص تجزیه و تحلیل فرایندهای تسهیلات سرمایه ثابت است. روششناسی بکاررفته در پژوهش حاضر برگرفته از تکنیکها و مفاهیم فرایندکاوی و دادهکاوی بر پایه دادههای رخداد سیستم تسهیلات، بانکی فعال در ایران است. این روش شامل نه فاز شروع، آمادهسازی، بازرسی، کاوش و تحلیل، ارزیابی، تحلیل چند بعدی فرایندی، پیشبینی، بررسی نتایج و بهبود است. هر کدام از فازها شامل چندین مولفه و به صورت تکرارشونده است. از جمله نتایج پژوهش حاضر استخراج فرایند واقعی، شناسایی گلوگاهها، مراحل پرتکرار در نمونه و دارای فراوانی و گونههای فرایند است. افزون بر این شناسایی شعب و افراد دارای بیشترین نقش و ویژگیهای دادهای موثر بر کاهش زمان پرداخت تسهیلات، تحلیل فرایند از ابعادی ماننداستان از دیگر یافتهها بود و نشان داد تجزیه و تحلیل استانی دانش خوبی در اختیار میگذارد. یکی از ابتکارات تحقیق حاضر استفاده از دادهکاوی برای پیشبینی زمان پرداخت تسهیلات بود. در مقایسه روشهای متنوع، الگوریتم درخت تصمیمگیری با دقت 72 درصد بهترین عملکرد را داشت.در نهایت علاوه بر کشف انحرافات، بر مبنای ایجاد دادههای رخداد و تحلیل آن، فرایند بهبودیافته استخراج شد،که نشان از بهبود 67 درصدی بود.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محسن اعظمی؛ محدثه نادرشاهی؛ علی اصغر مباشری؛ سیده ناهید حسینی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل دادهها، پژوهشی کیفی است که با روش دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایعدستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که در این بین 14 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارها کوچک و متوسط انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف توسعهای و از لحاظ ماهیت گردآوری و تحلیل دادهها، پژوهشی کیفی است که با روش دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری را خبرگان و کارآفرینان حوزه صنایعدستی و اساتید دانشگاهی شهر کرمانشاه تشکیل میدهند که در این بین 14 نفر به روش نمونه گیری گلوله برفی به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده-اند. جهت گردآوری دادهها نیز مصاحبه نیمهساختار یافته مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی است بهبود مزیتهای رقابتی و بهبود فرایندهای عملیاتی، چرایی بکارگیری رایانش ابری در کسبوکارهای کوچک و متوسط را توضیح میدهند. یافتهها همچنین حاکی است، تسهیلکنندههای فرهنگی- مدیریتی، تسهیلکنندههای زیرساختی و تسهیل-کنندههای مرتبط با فناوری رایانش ابری، از عواملی هستند که میتوانند به ایجاد بستری مناسب برای این موضوع عمل کنند. به علاوه، عوامل مداخلهگر (عوامل تاثیرگذار محیطی) نیز در دو دسته عوامل پیش برنده و عوامل بازدارنده میتوانند بکارگیری این فناوریها در این کسبوکار را تحت تاثیر قرار دهند. چگونگی بکارگیری رایانش ابری در کسب-وکارهای کوچک و متوسط نیز در دو سطح کسبوکار و محیطی و دستاوردهای بکارگیری این فناوریها نیز در چهار دسته دستاوردهای عملیاتی، مدیریتی- اجرایی، کارآفرینانه و رقابتی شناسایی شدهاند.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
ناهید انتظاریان؛ محمد مهرآیین
چکیده
فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه میدهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی ...
بیشتر
فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه میدهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی و به مهارتها و شایستگی های دیجیتالی آنها بستگی دارد. از این منظر، شرکتهایی که به پارادایم صنعت 4.0 نزدیک میشوند، باید چنین فناوریهای جدیدی را به عنوان ابزار جدیدی در نظر بگیرند که ایجاد و اشتراک دانش جدید را امکانپذیر میسازد. بنابراین، آنها باید به مهارتها و شایستگیهای دیجیتالی مورد نیاز برای مدیریت این دگرگونی فنآوری توجه کنند و ارتقای شایستگیهای داخلی را تقویت کنند. هدف تحقیق حاضر ترکیب نتایج و یافته های بدست آمده از مطالعات کیفی است. بنابراین بینش جدیدی از یافتههای مطالعات قبلی ارائه میگردد. در این پژوهش از یک رویکرد فراترکیبی برای بررسی مطالعات موردی کیفی استفاده شد که در آن رابطه بین مدیریت دانش و صنعت 4.0 و قابلیت های آنها در سازمان بررسی میشود. نتایج نشان میدهد که قابلیت های مدیریت دانش در حوزه صنعت 4.0 در دو بعد بررسی می شود: مدل های کسب و کار و نوآوری سازمانی. این تحقیق همچنین بیانگر آن است که جهت رفع چالش های سازمانی می بایست استراتژی های مدیریت دانش و سطح بلوغ فناوری های صنعت 4.0 در سازمانها درک شود.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی
چکیده
تلاش این مقاله در جهت حل یکی از مشکلات اصلی حوزه ی بانکداری می باشد که ارتباط تنگاتنگی با حوزه ی فناوری اطلاعات دارد. ترکیب بحث مدیریتی این موضوع با حیطه ی فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم حوزه ی مدیریت فناوری اطلاعات را رقم خواهد زد.هدف اساسی این مقاله، خوشه بندی مشتریان بانک است.در ابتدا، تمامی ویژگی های مشتریان از پایگاه داده ی بانک ...
بیشتر
تلاش این مقاله در جهت حل یکی از مشکلات اصلی حوزه ی بانکداری می باشد که ارتباط تنگاتنگی با حوزه ی فناوری اطلاعات دارد. ترکیب بحث مدیریتی این موضوع با حیطه ی فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم حوزه ی مدیریت فناوری اطلاعات را رقم خواهد زد.هدف اساسی این مقاله، خوشه بندی مشتریان بانک است.در ابتدا، تمامی ویژگی های مشتریان از پایگاه داده ی بانک استخراج گردیده که استخراج برای 900 هزار مشتری و به طور تصادفی انجام گرفته است که به عنوان ورودی در اختیار روش پیشنهادی این مقاله قرار خواهد گرفت. تمامی ویژگی-های این مشتریان استخراج شد و با استفاده از نظرات کارشناسان 10 ویژگی (به جز چهار ویژگی روش LRFM) لیست گردید. روش پیشنهادی باید از بین این 10 ویژگی بتواند ویژگیهایی را برای خوشه بندی مشتریان انتخاب کند که تفکیک پذیری بیش تری را در خوشه بندی نتیجه دهد. با توجه به تعداد بالای حالات این مساله، امکان انجام دستی آن وجود ندارد و روش پیشنهادی سعی می کند با بررسی حالات مختلف، برای مشتریان هر بانک الگوی مجزایی را برای خوشه بندی ارایه دهد. همچنین، مشکل انتخاب مقدار مناسب برای تعداد خوشهها در روش K-میانگین به وسیلهی روش پیشنهادی این مقاله برطرف می گردد. نتایج حاصل، نشان از بهبود آن نسبت به روشRFM وLRFM پایه دارد.کلمات کلیدی:مدیریت ارتباط با مشتریان بانک،خوشه بندی، مدل RFM،مدل LRFM، الگوریتم ازدحام ذرات، روش K-میانگین.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
فاطمه آبادی؛ غلامرضا جمالی؛ احمد قربان پور
چکیده
تکنولوژیهای هوشمند دور جدیدی از تغییرات را در زنجیره تأمین سنتی به ارمغان آوردهاند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اینترنت اشیاء بر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین صورت گرفت که به ارزیابی روابط بین متغیرها و میزان اثرگذاری و اثرپذیری آنها با روش نقشه شناختی فازی میپردازد. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و کارشناسان فعال در شرکت توزیع ...
بیشتر
تکنولوژیهای هوشمند دور جدیدی از تغییرات را در زنجیره تأمین سنتی به ارمغان آوردهاند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر اینترنت اشیاء بر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین صورت گرفت که به ارزیابی روابط بین متغیرها و میزان اثرگذاری و اثرپذیری آنها با روش نقشه شناختی فازی میپردازد. جامعه آماری، خبرگان دانشگاهی و کارشناسان فعال در شرکت توزیع داروپخش در استان بوشهر هستند. پس از شناسایی مؤلفهها از پیشینه پژوهش، مصاحبه صورت گرفت. بدین منظور پرسشنامه به10 نفر از خبرگان وکارشناسان مربوطه ارائه شد و طی چند مرحله مورد واکاوی اطلاعات قرار گرفت که در نهایت در 9 دسته معیار و 41 زیرمعیار، عوامل اصلی کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین تعیین گردیدند. معیارها شـامل: مدیریت هوشمند موجودی و انبارداری، مدیریت هوشمند عملیات، مدیریت هوشمند اطلاعات، مدیریت هوشمند محصولات، مدیریت هوشمند هزینه، مدیریت هوشمند بهرهوری شرکتی، مدیریت هوشمند مشتریان و تأمینکنندگان دارو، مدیریت هوشمند فروش و بازاریابی و مدیریت هوشمند محیط زیست هستند. نتایج نشان داد که ارتباط میـان کلیـه شـاخصهـا همسو و مثبت است. شاخص مدیریت هوشمند اطلاعات بـه عنـوان مهمترین شاخص بدست آمده است؛ زیرا بر همه شـاخصهـای دیگـر تأثیرگـذار اسـت. سه شـاخص مدیریت هوشمند مشـتریان، مدیریت هوشمند فروش و بازاریابی و مدیریت هوشمند عملیات در رتبهی دوم تأثیرگــذاری هستند. بنابراین مدیران صنعت توزیع دارو میبایست با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء به مدیریت هوشمند اطلاعات در سازمان خود، بهبود روابط با مشتریان، بهبود عملیات و تمرکز ویژه بر فرآیند فروش بپردازند و موجب بهینه-سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و افزایش سودآوری شوند.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
علی معمارپور غیاثی؛ مرتضی عباسی؛ مرتضی پیری؛ پیمان اخوان
چکیده
در عصر دیجیتال، فناوری بلاک چین به عنوان نوآوری عملیاتی شناخته شده است که به سرعت در حال پیوستن به زمینه زنجیره تامین و لجستیک بشردوستانه است. از این رو، تکنولوژی بلاکچین این پتانسیل را دارد که زمینه کمک های بشردوستانه را به طور اساسی تغییر دهد، اما هنوز تحقیقات نسبتاً کمی با هدف بهبود درک موانع مختلف پذیرش بلاک چین در لجستیک بشردوستانه ...
بیشتر
در عصر دیجیتال، فناوری بلاک چین به عنوان نوآوری عملیاتی شناخته شده است که به سرعت در حال پیوستن به زمینه زنجیره تامین و لجستیک بشردوستانه است. از این رو، تکنولوژی بلاکچین این پتانسیل را دارد که زمینه کمک های بشردوستانه را به طور اساسی تغییر دهد، اما هنوز تحقیقات نسبتاً کمی با هدف بهبود درک موانع مختلف پذیرش بلاک چین در لجستیک بشردوستانه منتشر شده است. هدف این تحقیق ارائه یک چارچوب یکپارچه جهت ارزیابی موانع پذیرش بلاک چین در زمینه لجستیک بشردوستانه است. برای تجزیه و تحلیل موانع از رویکرد یکپارچه روش FMEA مبتنی بر Z-ARAS در سه فاز استفاده شده است. در فاز اول این رویکرد بر اساس ادبیات، 10 مانع پذیرش بلاک چین در لجستیک بشردوستانه بر اساس روش FMEA شناسایی شده و عوامل تعیین کننده RPN مقدار دهی می شوند. در فاز دوم، با بهره گیری از نظرات خبرگان، وزن های عوامل سه گانه محاسبه می شوند. سپس در فاز سوم، با توجه به خروجی های فاز های قبل، موانع با استفاده از روش پیشنهادی Z-ARAS با در نظر گرفتن عدم قطعیت و قابلیت اطمینان اولویت بندی می شوند. رویکرد پیشنهادی این تحقیق در ارزیابی موانع پیاده سازی بلاک چین در لجستیک بشردوستانه پیاده سازی گردید و بر اساس نتایج، مشکلات یکپارچه سازی، ریسک حملات سایبری و ریسک های فناوری به عنوان موانع مهم و بحرانی شناسایی شده اند. نتایج حاصل از رویکرد پیشنهادی نشانگر قابلیت و برتری آن در مقایسه با سایر روش ها نظیر FMEA و آراس فازی بوده است.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محسن شفیعی نیک آبادی؛ رویا اسماعیل زاده؛ مینا آبفروش
چکیده
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج ...
بیشتر
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج عوامل کلیدی، متون 779 مقاله ده سال اخیر از پایگاه های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی خبرگان و انتخاب 17 عامل اصلی از میان عوامل استخراجشده، جهت تحلیل روابط علی بین عوامل کلیدی، از تکنیک دیمتل استفاده شده و ماتریس دیمتل توسط خبرگان تکمیل گردید و در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم، مدل پویای پژوهش ترسیم شد. اثرگذارترین عامل علی، "اینترنت اشیا" و سپس "بلاکچین و پردازشابری" است و اثرپذیرترین عامل معلولی "ارزش ارایه شده در کسبوکار" میباشد. همچنین اثرگذارترین عامل بر کلیه عوامل "ماهیت رسانهها" و اثرپذیرترین عامل از مجموعه عوامل "نوع تکنولوژی مورد استفاده" معرفی شد.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
پیام فقیهی؛ مهرداد کازرونی
چکیده
تسریع در چابکی سیستمهای کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالشهایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستمهای چندعاملی انجام شده است. مدلهای فعلی این سیستمها کاستیهایی نظیر پیشبینیپذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیمگیری، قابلیت محدود فهمپذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود ...
بیشتر
تسریع در چابکی سیستمهای کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالشهایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستمهای چندعاملی انجام شده است. مدلهای فعلی این سیستمها کاستیهایی نظیر پیشبینیپذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیمگیری، قابلیت محدود فهمپذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود و بطور کلی وجود سیستمهای مستعد خطا در طراحی و پیادهسازی دارند. به منظور حل این مشکلات، پژوهش حاضر متدولوژی جدیدی برای کنترل تولید چندعاملی مبتنی بر ادغام با چند ماژول در قلب ERP ارائه میکند که قابلیتهای سیستم در مواجهه با کاستیهای فوق را بهبود میبخشد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه کیفی، با تمرکز بر ماهیت دادهها، و توسعه ای-کاربردی، با هدف افزایش ادغام سیستمهای کنترل تولید چند عاملی با ERP است. هدف بهبود جریان تولید مواد و کیفیت محصولات و نیمهساختهها در خط تولید با در نظر گرفتن پارامترهایی است که بر آنها تأثیر میگذارد. دستاورد کلیدی این تحقیق، توسعه یک متدولوژی کنترل تولید قابل اعتماد است که شامل سه جزء میباشد: چارچوب تبادل داده، ابزارها و پیادهسازی. این مؤلفهها از سیستمهای اطلاعاتی ERP موجود مشتق شدهاند که از نظر عملکردی بالغ هستند و با تمرکز بر نگهداری، اصلاح و عملکرد بر اساس تجارب برتر طراحی شدهاند و هدف آن به حداقل رساندن خطاها است. متدولوژی توسعه یافته، راهحلی در دسترس و چابک برای ارتقا کنترل تولید با استفاده از سیستم ERP ارائه میدهد که هزینه پیادهسازی آن کمتر از پیادهسازی سیستم ERP تجاری به همراه یک سیستم چندعاملی مجزا است.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
فاطمه رضایی مهر؛ چیترا دادخواه
چکیده
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده ...
بیشتر
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده از سیستمهای توصیهگر رو به افزایش است. از طرفی دیگر این سیستمها با چالشهایی از جمله تغییر سلیقه کاربران در طی زمان، شروع سرد، خلوت بودن ماتریس کاربر-قلم، حملات افراد جعلی در سیستم و تاثیر منفی آنها در لیست توصیه سیستم روبرو هستند. هدف این مقاله ارائه یک سیستم توصیهگر زمان و اعتماد مبنا جهت بهبود کارایی و افزایش دقت توصیههای سیستم است. سیستم پیشنهادی در ابتدا با افزودن برخی امتیازهای ضمنی قابل اعتماد به ماتریس امتیازدهی کاربر- قلم، مشکل پراکندگی داده را حل نموده و سپس یک شبکه وزندار کاربر-کاربر براساس زمان ارائه نظر کاربر نسبت به قلم و روابط اعتماد میان کاربران تولید مینماید که بدین ترتیب مشکل شروع سرد و تغییر سلیقه کاربر در طی زمان را رفع میکند. سیستم توصیهگر پیشنهادی بر اساس الگوریتم تشخیص جامعه جدیدی که در این مقاله ارائه شده است، نزدیکترین کاربران همسایه و همسلیقه با کاربر فعال را پیدا نموده و بر اساس روش پالایش همکارانه، کا-بالاترین قلم را به کاربر پیشنهاد میدهد. نتایج ارزیابی سیستم پیشنهادی برای سیستم توصیهگر مبتنی بر فیلم بر روی مجموعهداده Epinions نشان میدهد سیستم پیشنهادی نسبت به سیستمهای پایه از کارایی بالاتری برخوردار است.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مجید ثابت راسخ؛ مهدی سلیمی؛ قاسم رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 361 نفر انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته مطابق با رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده شد (4 مولفه و 48 گویه). روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید گشت و پایایی 86/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مطلوب آن داشت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی، در منظر مالی با استفاده از 5 شاخص، در منظر مشتری با 12 شاخص، در منظر فرایندهای کسب و کار با 14 شاخص و در منظر رشد و یادگیری با 17 شاخص مورد تایید قرار گرفت. بنابراین نتیجه گرفته شد که توسعه سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی با افزایش کارایی و اثربخشی، بهرهوری سازمانی را ارتقا داده و به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفته میشود.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی
چکیده
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای ...
بیشتر
امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارتآپ، در مدت کوتاهی شکست میخورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارتآپها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارتآپهاست زیرا استارتآپها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاینرو برای کاهش ریسک شکست شرکتهای استارتآپ، بازاریابان نیاز به پدیدهای به نام برندسازی همآفرینی دارند. برایناساس هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپهاست. برای این منظور، از روش فراترکیب بهره گرفته شده است. در این پژوهش تعداد 196 متن علمی معتبر به زبان انگلیسی در بازه سالهای 2007-2022 میلادی شناسایی و استخراج گردید و تعداد 41 عنوان پژوهشی مورداستفاده قرار گرفت. برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش مرور سیستماتیک (فراترکیب) استفاده شد. پس از مطالعه و استخراج متن، کدهای کلیدی با نرمافزار مکس-کیودیای، استخراج و خوشهبندیشده و در قالب مفهوم و مؤلفهها تنظیم شدند. در نهایت، عوامل مؤثر بر برندسازی همآفرینی در استارتآپها در 4 مقوله، 8 مفهوم و 33 کد متمایز استخراج و طبقهبندی گردید. این مقولهها عبارتاند از: عوامل محیطی (عوامل مالی، عوامل اجتماعی)، عوامل مدیریت استراتژیک برند (ارزش برند، خلق برند)، عوامل بازاریابی (فعالیتهای ترویجی، عوامل مربوط به مشتری)، عوامل فردی کارآفرین (ویژگیهای فردی کارآفرین، مهارت کارآفرین).
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
سمانه شیبانی؛ حسن شاکری؛ رضا شیبانی
چکیده
کاربرد سیستمهای توصیه گر در تخمین و پیشنهاد مکانهای مورد علاقه (POI) گردشگران در سالهای اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی ...
بیشتر
کاربرد سیستمهای توصیه گر در تخمین و پیشنهاد مکانهای مورد علاقه (POI) گردشگران در سالهای اخیر گسترش چشمگیری یافته است. رویکرد متداول برای شناسایی علایق کاربران استفاده از تکنیک فیلترینگ مشارکتی (CF) است. با وجود این، دقت و کارآمدی رویکرد CF با اعمال پارامترهای مختلف و رویکردهای تکمیلی قابل بهبود است. در این مقاله، راهکار جدیدی برای ارتقاء پیشنهادهای POI به گردشگران ارائه می شود که از یک مدل زمانی پنج بعدی شامل ابعاد ساعتهای شبانه روز، روزهای هفته، روزهای ماه، ماههای سال و مناسبتها استفاده می کند و با محاسبه فاصله اقلیدسی بین زمان توصیه با زمان تجربه های قبلی کاربر فعال و کاربران مشابه او مکانهای مناسب را شناسایی و پیشنهاد می کند. راهکار پیشنهادی همچنین از پارامتر اعتماد برای افزایش دقت پیشنهاد POI بهره می گیرد. برای بهبود دقت ارزیابی اعتماد یک معیار جدید مبتنی بر ساختار درخت شباهت بین زمینه ها معرفی شده است. نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی چند مجموعه داده معروف نشان می دهد که مدل پیشنهادی کارآمدی و صحت بالاتری نسبت به روشهای موجود ارائه می کند.
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
نفیسه رفیعی؛ زهرا ذاکری نصرآبادی؛ نیکتا ری شهری زاده
چکیده
با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگیهای شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینهای بود. در این پژوهش ابتدا نمونهها به صورت هدفمند وسپس به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبههای ...
بیشتر
با توجه به گسترش کسب و کارهای آنلاین استفاده از مشاورین متخصص در این زمینه امری ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل پارادایمی شایستگیهای شغلی مشاورین کسب وکارهای آنلاین و پیامدهای آن انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد زمینهای بود. در این پژوهش ابتدا نمونهها به صورت هدفمند وسپس به صورت گلوله برفی انتخاب شدند. مصاحبههای به صورت عمیق نیمه ساختار انجام شد. در نهایت با فرآیند کدگذاری باز، محوری وانتخابی، 5 مقوله گزینشی و 25 مقوله محوری . مولفه-های شایستگیها (کسب اطلاعات بروز، برخورداری ازمهارتهای چندگانه و اخلاق مداری مشاورین)، شرایط علی(کسب و کار آنلاین شامل پنج مقولهی تلاش جهت کسب دانش تخصصی، تسلط برتکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، تجربه تجارت آنلاین، داشتن نظم و دیسیپلین در کار ومدیریت منعطف)، شرایط زمینهای (عملکرد مدیریتی دولت، عملکرد ساختاری دولت، رشد فرهنگ مشاوره در جامعه)، شرایط مداخلهگر (بیثباتی و ساختار نیافتگی اقتصاد در ایران، بوروکراسی ناکارآمد و دست و پاگیر، فقدان قوانین حمایت کننده از صاحبان کسب و کار و محدودیتها و ضعفهای درون شغلی)، راهبردها (راهبردهای سیستماتیک و برنامه-ریزی شده توسط دولت، کسب دانش و اطلاعات به روز در حوزه کسب و کار آنلاین، آموزش عملی و کاربردی کسب و کار آنلاین، دارا بودن قدرت تشخیص، استفاده از تجربه دیگران و گروههای مرجع در حوزه کاری خود) و پیامدها (تفکر راهبردی، توانمندسازی خود، اخلاق مدنی در انجام وظایف شغلی، مدیریت عملکرد) استخراج شدند. مقولههای بدست آمده در این پژوهش ضمن متمایزسازی شغل مشاورین به الگویی دست یافت که میتواند مبنای عملکرد مشاورین کسب وکار آنلاین قرار گیرد.