مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران نویسنده مسئول: khodapanah@uma.ac.ir

2 استادیار گروه جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ،ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش توسعه و تطبیقی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/ims.2025.81973.2521

چکیده

خاستگاه تغییرات فناورانه مدرن، زمینه را برای درک تحولات فناورانه، بررسی تاثیر فناوری‌های دیجیتال جدید، و بررسی پدیده اختلال دیجیتال در صنایع و مشاغل فراهم می‌کند. آنچه قابل توجه است نقش داده‌ها در تحولات فناورانه و در نتیجه تخریب خلاقی است که تحول دیجیتال و مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار جدید، نوآوری و قابلیت‌ها در سطوح جهانی، ملی، شرکتی و محلی را در منجر می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای توسعه تخریب خلاق داده محور است. روش تحقیق، به‌صورت کیفی با رویکرد داده‌بنیاد و نظریه اشتراوس و کوربین و رهیافت نظام مند انجام گرفت؛ جامعه آماری تحقیق شامل کسانی که دانش نظری در رابطه با تئوری های کارآفرینی به ویژه تخریب خلاق و کسانی که تجربه کافی در حوزه کسب و کارهای داده محور داشته باشند. برای تحلیل داده‌های کیفی، مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی را طی کرده و در نهایت الگوی پارادایمی گراندد تئوری در بر دارنده 5 بعد اصلی و 21 بعد فرعی شامل عوامل علی(فناوری، شخصییتی و رفتاری، چارچوب نهادی) عوامل زمینه ساز(داده‌های رفتاری،داده‌های متنی، داده‌های روانشناختی، اطلاعات دموگرافیک، داده‌های جغرافیایی، میل به تخریب)، عوامل مداخله گر(فناوری سازمانی، درجه‌ای که ارزش جدید خلق می‌شود، اثربخشی و مدیریت هزینه)، راهبردها(راهبرد توسعه خلاقیت، راهبرد مبتنی بر ساختار، راهبرد بازتعریف مدل کسب و کار، راهبرد حس کردن و شکل دادن، راهبرد شناسایی و توقیف، راهبرد تغییر شکل و پیکربندی مجدد) و پیامدها( فناورانه، اجتماعی- اقتصادی) شکل گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a framework for the development of data-driven creative destruction

نویسندگان [English]

  • bahman khodapanah 1
  • Seyyed Ali Hosseini 2
  • Mojtaba Babaeihezejan 3

1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardebil , Ardabil, Iran Corresponding Author: khodapanah@uma.ac.ir

2 Assistant Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Ph.D. Candidate, Department of Governmental Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

خاستگاه تغییرات فناورانه مدرن، زمینه را برای درک تحولات فناورانه، بررسی تاثیر فناوری‌های دیجیتال جدید، و بررسی پدیده اختلال دیجیتال در صنایع و مشاغل فراهم می‌کند. آنچه قابل توجه است نقش داده‌ها در تحولات فناورانه و در نتیجه تخریب خلاقی است که تحول دیجیتال و مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار جدید، نوآوری و قابلیت‌ها در سطوح جهانی، ملی، شرکتی و محلی را در منجر می‌شود. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای توسعه تخریب خلاق داده محور است. روش تحقیق، به‌صورت کیفی با رویکرد داده‌بنیاد و نظریه اشتراوس و کوربین و رهیافت نظام مند انجام گرفت؛ جامعه آماری تحقیق شامل کسانی که دانش نظری در رابطه با تئوری های کارآفرینی به ویژه تخریب خلاق و کسانی که تجربه کافی در حوزه کسب و کارهای داده محور داشته باشند. برای تحلیل داده‌های کیفی، مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی را طی کرده و در نهایت الگوی پارادایمی گراندد تئوری در بر دارنده 5 بعد اصلی و 21 بعد فرعی شامل عوامل علی(فناوری، شخصییتی و رفتاری، چارچوب نهادی) عوامل زمینه ساز(داده‌های رفتاری،داده‌های متنی، داده‌های روانشناختی، اطلاعات دموگرافیک، داده‌های جغرافیایی، میل به تخریب)، عوامل مداخله گر(فناوری سازمانی، درجه‌ای که ارزش جدید خلق می‌شود، اثربخشی و مدیریت هزینه)، راهبردها(راهبرد توسعه خلاقیت، راهبرد مبتنی بر ساختار، راهبرد بازتعریف مدل کسب و کار، راهبرد حس کردن و شکل دادن، راهبرد شناسایی و توقیف، راهبرد تغییر شکل و پیکربندی مجدد) و پیامدها( فناورانه، اجتماعی- اقتصادی) شکل گرفت.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Destruction
  • Technological Changes
  • Data-driven Economy