مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدلسازی پیشران‌ها و پیامدهای تحول دیجیتال در اکوسیستم کسب‌وکار صنعت فولاد کشور ایران

پریسا کرمی نیا؛ علی رجب زاده قطری؛ محمود دهقان نیری

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404، صفحه 1-46

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81930.2520

چکیده
  این پژوهش باهدف مدل‌سازی پیشران‌ها و پیامدهای تحول دیجیتال در اکوسیستم کسب‌وکار صنعت فولاد کشور ایران انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای است و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها نیز یک تحقیق توصیفی-پیمایشی می‌باشد. در راستای هدف از طرح تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شد. جامعه مشارکت‌کنندگان بخش کیفی شامل اساتید مدیریت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل یادگیری زدایی مدیران در مهارت افزایی در عصر تحول دیجیتال

ندا کاوند؛ یوسف محمدی مقدم

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.78966.2454

چکیده
  در جهان پر شتاب و تحول آفرین کنونی، همه شواهد حکایت از محوری بودن نقش انسان در عبور از مشکلات، گشایش تنگناها، ایجاد تکنولوژی پیشرفته و تولید فناوری‌های گوناگون دارد. در این عرصه مدیران سنگ زیر بنای هر سازمانی هستند و سازمان در صورت مدیریت صحیح و برخوداری از مدیران بامهارت می‌تواند به توانمندی و توسعه برسد. لذا در این مقاله ،سعی شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
پیش بینی زمان انتظار سفارشات قطعات خودرو در زنجیره تامین با استفاده از یادگیری ماشین

فائزه زمانی؛ احمد ابراهیمی؛ رویا سلطانی؛ بابک فرهنگ مقدم

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.80935.2491

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در پیش‌بینی زمان انتظار و ایجاد مدل پیش‌بینانه زمان انتظار سفارشات کانبان به جهت بهبود پایداری و تاب‌آوری در زنجیره تامین ناب می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، مطالعه از روش داده‌کاوی پیروی می‌کند، مجموعه داده‌ها شامل 103023 مشاهده، ازسیستم کانبان واکسترانت زنجیره تامین با رعایت الزامات شاخص‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی چارچوبی برای توسعه تخریب خلاق داده محور

بهمن خداپناه؛ سید علی حسینی؛ مجتبی بابایی هزه جان

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81973.2521

چکیده
  خاستگاه تغییرات فناورانه مدرن، زمینه را برای درک تحولات فناورانه، بررسی تاثیر فناوری‌های دیجیتال جدید، و بررسی پدیده اختلال دیجیتال در صنایع و مشاغل فراهم می‌کند. آنچه قابل توجه است نقش داده‌ها در تحولات فناورانه و در نتیجه تخریب خلاقی است که تحول دیجیتال و مدل‌ها و استراتژی‌های کسب‌وکار جدید، نوآوری و قابلیت‌ها در سطوح جهانی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
روشی برای بیشینه سازی بهره وری مالی بسته های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه

سید محسن صفوی کوهساره؛ سید امین حسینی سنو؛ امیرحسین مهاجرزاده

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81514.2508

چکیده
  شاید بتوان گفت که مهمترین هدف اپراتورهای تلفن همراه، بیشینه کردن بهره‌وریشان است. فارغ از هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری، بهره برداری حداکثری از منابع موجود می تواند آنها را به این هدف نایل کند. بدین منظور، اپراتورها برای پر کردن ظرفیت های خالی شبکه خود در ساعات کم بار بودن آن، بسته های داده با قیمت های مناسب ارائه می دهند تا کاربران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدلی برای کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه

مارال شادپور؛ کامبیز شاهرودی؛ نرگس دل افروز

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81499.2507

چکیده
  مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که درصدد ارایه الگوی کاهش ریزش مشتریان با استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه می‌باشد. از منظر روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایش مقطعی است. برای نیل به هدف از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تغییر مدل کسب و کار استارتاپ ها از طریق رویکرد مبتنی بر الگو مدل کسب‌وکار

محمدتقی تقوی فرد؛ پیام حنفی زاده؛ سعیده مهری؛ ایمان رئیسی وانانی

دوره 13، شماره 52 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ims.2025.83760.2562

چکیده
  تغییر مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها برای تطبیق با نیازهای متغیر بازار و افزایش رقابت‌پذیری ضروری است، اما بیشتر مطالعات پیشین بر شرکت‌های مستقر متمرکز بوده‌اند. همچنین برخلاف مطالعات پیشین که بیشتر به عوامل تاثیر گذار بر نوآوری مدل کسب‌وکار پرداخته‌اند، این پژوهش به‌طور ویژه بر فرآیند تغییر مدل کسب وکار مبتنی بر الگوهای مدل کسب ...  بیشتر