مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران : m.rezvani@ut.ac.ir

2 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22054/ims.2024.81203.2498

چکیده

امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چند‌مرحله‌ای می‌دانند. به همین دلیل است که کسب‌وکارها تلاش می‌کنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسب‌وکار از مزایا و منافع رسانه‌های اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند. ورود کارآفرینانه یکی از مهم‌ترین مراحل فرایند کارآفرینی محسوب می‌شود که کسب‌وکارها می‌توانند با بهره‌گیری از مزایای رسانه‌های اجتماعی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. پژوهش حاضر به‌دنبال آن است که چارچوب نظری کارکرد رسانه‌های اجتماعی را در ورود کارآفرینانۀ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صورت‌بندی کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر پژوهشی اسنادی- فراترکیب است. این پژوهش با محوریت 1608 مقالۀ پایگاه علمی اسکوپوس طی سال‌های 2016 تا 2023 صورت پذیرفته است. پس از غربال‌گری اولیه به 47 مقاله و در نهایت به 15 مقالۀ محوری برای استخراج یافته‌ها دست یافتیم. در روش فراترکیب چهار سازۀ اصلی همراه با 11 مفهوم شناسایی و سازمان‌دهی شد. نتایج این پژوهش می‌تواند به‌مثابه نقشۀ راهی برای کارآفرینان و فعالان کسب‌وکار در طول فرایند کارآفرینی و به‌ویژه مراحل اولیۀ راه‌اندازی کسب‌وکار عمل کند. از سوی دیگر چارچوب پیشنهادی می‌تواند مبنایی نظری برای پژوهش‌های آتی در بسط کاربردهای رسانه‌های اجتماعی در فرایند کارآفرینی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the framework of the function of social media in the entrepreneurial entry of small and medium businesses

نویسندگان [English]

  • mehran rezvani 1
  • Mehrdad Forouzandeh 2
  • kamal sakhdari 3

1 Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran Corresponding Author: m.rezvani@ut.ac.ir

2 PhD. Student in Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Today, the use of social media in small and medium businesses has become a competitive requirement. Some researchers consider entrepreneurship as a social and multi-stage process. This is why businesses try to use social media in the best possible way during these stages with the aim of survival or business development. Entrepreneurial entry is one of the most important stages of the entrepreneurial process that businesses can successfully complete by taking advantage of the benefits of social media. The current research seeks to formulate the theoretical framework of the function of social media in the entrepreneurial entry of small and medium businesses. This research is applied in terms of purpose and from the point of view of documental-meta-composite research. This research is based on 1608 articles of Scopus scientific database during the years 2016 to 2023. After the initial screening, we found 47 articles and finally 15 central articles for extracting findings. In the Meta synthesis method, four main structures were identified and organized along with 11 concepts. The results of this research can serve as a road map for entrepreneurs and business activists during the entrepreneurial process and especially the initial stages of starting a business. On the other hand, the proposed framework can be a theoretical basis for future research in the development of social media applications in the entrepreneurial process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media
  • entrepreneurial entry
  • small and medium businesses
  • entrepreneurship