نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-شمال.تهران.ایران.
چکیده
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، تحقیق حاضر با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب استان تهران بانک انصار صورت پذیرفته است. لذا پس از مرور ادبیات موضوعی، کسب نظر از خبرگان واحد مرکز تحقیقات بانک و حذف موارد غیر مرتبط، 39 عامل متمایز و مؤثر بر توسعه بانکداری الکترونیک استخراج گردید. موارد مذکور پس از انجام دو مرحله تحلیل عاملی اکتشافی به 4 طبقه تقلیل یافت که بر اساس دانش حاصل از ادبیات پیشین با عناوین عوامل مدیریتی، فناورانه، سازمانی و هزینهای نامگذاری گردیدند. در مرحله بعد، مدل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد آزمون قرار گرفت که شاخصهای اصلاح، مؤید برازش مطلوب دادهها بوده است. همچنین طبق نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن، عدم ایجاد تغییر متناسب در نظام پرداخت اصلیترین و عدم تأمین هزینه لازم جهت تجهیز فنی سازمان کم اثرترین موانع در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک انصار بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying Obstacles to the Development of Electronic Banking
نویسندگان [English]
- Masood khosh’heikal 1
- Iman Gharib 2
1 MSc in IT Management., Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Ph.D. Student in Business Management, Faculty of Management Azad university,Tehran, Iran
چکیده [English]
Expansion of competition along with the major developments in trade have changed many traditional methods and prevailed the competitive environment to the application of new technologies. Banking system is no exception as well; by the emergence of modern concepts in banking, approaches to present services to customers have changed all around the world. Regarding the traditional approaches applied by domestic banks and its failure to deliver the new services, this study, revolving around identifying obstacles to and strategies for developing electronic banking, has been done at Ansar Bank. Therefore, after reviewing the literature, consulting with the experts in Bank’s Research Center, and removing unrelated cases, 39 factors, distinct and influencing the development of electronic banking, was extracted. After a two-stage exploratory factor analysis, above mentioned factors were reduced to 4 categories called, according to the knowledge obtained from the previous literature, managerial, technological, organizational and cost factors. In the next step, the obtained model was tested through confirmatory factor analysis which results prove the desirable value of the output. Also, according to the results of Friedman test, the lack of appropriate changes in payment system as well as the lack of funding for Organization’s technical equipment is known as the least important obstacles to the development of electronic banking in Ansar Bank.
کلیدواژهها [English]
- E-Banking
- Technological Barriers
- Managerial Barriers
- Organizational Barriers
- Cost Barriers