مقاله پژوهشی
محمدتقی تقوی فرد؛ زهرا وفادار؛ مهدی رحیمی؛ مجتبی آقایی
چکیده
در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میباشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آنها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام ...
بیشتر
در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میباشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آنها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام سیاستگذاری و بررسی چالشهای موجود است. با مرور منابع و مراجع، یک مدل برای بررسی انسجام در سیاستگذاری استخراج شده است که بر پایه این مدل و با مطالعه وسیع مستندات و مصاحبه با خبرگان این حوزه، از طریق شناسایی نهادهای متولی در امر حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و تبیین وظایف و نقشهای کلیدی آنها در جهت سیاستگذاری، به تحلیل وضعیت فعلی و چالشهای نهادی در هر فاز این مدل پرداختهایم. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای غلبه بر این چالشهای پیش رو ارائه کردهایم.
مقاله پژوهشی
محمد خدائی وله زاقرد؛ مجتبی رستمی نوروزآباد
چکیده
در کشورهای توسعهیافته به استقرار نظارت الکترونیک بهعنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای استقرار بورس الکترونیک توجه شده است؛ زیرا توسعه بازار بدون توسعه نظارت، باعث کاهش کارایی آن و در نتیجه کاهش اعتماد سهامداران به بازار و عدم جذابیت آن برای سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی خواهد شد. هدف این پژوهش تحلیل اثرات کیفیت خرید الکترونیکی ...
بیشتر
در کشورهای توسعهیافته به استقرار نظارت الکترونیک بهعنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای استقرار بورس الکترونیک توجه شده است؛ زیرا توسعه بازار بدون توسعه نظارت، باعث کاهش کارایی آن و در نتیجه کاهش اعتماد سهامداران به بازار و عدم جذابیت آن برای سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی خواهد شد. هدف این پژوهش تحلیل اثرات کیفیت خرید الکترونیکی سهام بر تصمیمگیری سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. کیفیت خرید الکترونیکی سهام با ابعاد امنیت، طراحی وبسایت، خدمات مشتری و تجربه بهعنوان متغیر مستقل و تصمیمگیری سرمایهگذاران نیز بهعنوان متغیر وابسته انتخاب شدهاند. جهت سنجش متغیر مستقل از پرسشنامۀ استاندارد 17 شاخصه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که از این جامعه آماری نامحدود تعداد 346 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیات با استفاده از مدل معادلات ساختاری سنجیده شدند. نتایج بهدستآمده نشان دادند از میان ابعاد خرید الکترونیکی سهام بعد امنیت با ضریب 72/0 در رتبه اول قرار گرفته و بالاترین میزان رابطه را با تصمیمگیری سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران داشته است. خدمات مشتری با ضریب 64/0 در رتبه دوم، طراحی وبسایت با ضریب 51/0 در رتبه سوم و نهایتاً تجربه ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺮوﻳﺲ با ضریب 31/0 در رتبه آخر (چهارم) قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
نسرین ذوالفقارخانی؛ داود فیض
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع دادهها و بررسی عدم وجود هم خطی، با بهکارگیری نرمافزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازههای تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسبوکار سازمان که تاکنون در پژوهشهای گذشته بهعنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. بهعبارتدیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگیهای اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد.
مقاله پژوهشی
امیرهوشنگ تاجفر؛ بهروز لاری سمنانی؛ الهام یوسفی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.
مقاله پژوهشی
مسعود خوشهیکل؛ ایمان غریب
چکیده
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای ...
بیشتر
گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، تحقیق حاضر با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب استان تهران بانک انصار صورت پذیرفته است. لذا پس از مرور ادبیات موضوعی، کسب نظر از خبرگان واحد مرکز تحقیقات بانک و حذف موارد غیر مرتبط، 39 عامل متمایز و مؤثر بر توسعه بانکداری الکترونیک استخراج گردید. موارد مذکور پس از انجام دو مرحله تحلیل عاملی اکتشافی به 4 طبقه تقلیل یافت که بر اساس دانش حاصل از ادبیات پیشین با عناوین عوامل مدیریتی، فناورانه، سازمانی و هزینهای نامگذاری گردیدند. در مرحله بعد، مدل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد آزمون قرار گرفت که شاخصهای اصلاح، مؤید برازش مطلوب دادهها بوده است. همچنین طبق نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن، عدم ایجاد تغییر متناسب در نظام پرداخت اصلیترین و عدم تأمین هزینه لازم جهت تجهیز فنی سازمان کم اثرترین موانع در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک انصار بودهاند.
علیرضا پیکام؛ خداکرم سلیمی فرد
چکیده
یکی از زیر بخشهای فناوری اطلاعات که بهرغم جدید بودن موضوع آن دارای اهمیت فراوانی در ایجاد اطمینان و رشد کاربرد سامانههای اطلاعاتی است، امنیت سامانههای اطلاعاتی است. گرچه در سالیان اخیر جنبههای فنی موضوع امنیت موردتوجه فراوان پژوهشگران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات قرارگرفته، بنابراین کمتر به ابعاد مدیریتی و سازمانی ...
بیشتر
یکی از زیر بخشهای فناوری اطلاعات که بهرغم جدید بودن موضوع آن دارای اهمیت فراوانی در ایجاد اطمینان و رشد کاربرد سامانههای اطلاعاتی است، امنیت سامانههای اطلاعاتی است. گرچه در سالیان اخیر جنبههای فنی موضوع امنیت موردتوجه فراوان پژوهشگران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات قرارگرفته، بنابراین کمتر به ابعاد مدیریتی و سازمانی آن توجه شده است. برای بررسی عوامل ایجاد و حفظ امنیت سامانههای اطلاعاتی، این پژوهش عوامل درونسازمانی تأثیرگذار بر امنیت سامانههای اطلاعاتی را شناسایی میکند و با تهیه پرسشنامه و با استفاده از فرآیند تصمیمگیری سلسله مراتبی فازی وزن هر یک از شاخصها را به دست میآورد و در پایان آنها را رتبهبندی میکند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد، عامل نیروی انسانی مهمترین عامل درونسازمانی تأثیرگذار بر امنیت سامانههای اطلاعاتی و نیز در این شاخص، زیر شاخص عدم اطلاع از میزان ارزش اطلاعات بااهمیتترین زیر شاخص شناختهشده است.