حامد دهقانان؛ پویا پورمقدسیان
چکیده
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی ...
بیشتر
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی موسسه ی فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. تعداد40 تیم مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد در شرایطی که متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تاثیر مولفه های اعتماد بر اثربخشی تیم های مجازی افزایش پیدا می کند.
محمد اسماعیلزاده؛ نسترن طاهر پرور
چکیده
با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی کاربران به آن، بازیهای آنلاین توسعه چشمگیری یافته است. همچنین جایگاه مشتریان برای شرکتهای ارائهدهنده و توجه به نیازهای مشتریان بسیار اهمیت یافته است. ازاینرو هدف این مقاله توسعه مدلی برای توضیح تمایل کاربران به استفاده از بازی تراوین و استفاده از ابزارهای مدیریت دانش مشتری الکترونیکی ...
بیشتر
با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی کاربران به آن، بازیهای آنلاین توسعه چشمگیری یافته است. همچنین جایگاه مشتریان برای شرکتهای ارائهدهنده و توجه به نیازهای مشتریان بسیار اهمیت یافته است. ازاینرو هدف این مقاله توسعه مدلی برای توضیح تمایل کاربران به استفاده از بازی تراوین و استفاده از ابزارهای مدیریت دانش مشتری الکترونیکی برای برقراری ارتباط و گرفتن اطلاعات و دانش از آنها است؛ بنابراین پس از مروری بر مبانی نظری، فرضیههای پژوهش و مدل مفهومی مرتبط با آن شامل متغیرهای پذیرش فناوری، حالت غرق شدن، قصد مشتری برای بازی آنلاین تراوین و مدیریت دانش مشتری الکترونیکی به همراه روابط بین آنها ارائه شد. سپس دادههای موردنظر برای 375 نمونه به کمک پرسشنامه جمعآوری شد. در ادامه با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار آموس، تحلیلها انجام شد. نتایج نشان میدهد که حالت غرق شدن و راحتی استفاده بر قصد بازی تأثیر گذاشته و همچنین قصد بازی بر متغیرهای سهگانه دانش برگرفته از مشتری، دانش برای مشتری و دانش درباره مشتری تأثیرگذار است.ر
مرجان فیاضی؛ زهرا افشار
چکیده
در این مقاله تأثیر فناوری اطلاعات بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در صنعت بیمه بررسی میشود. ازاینرو هدف این مقاله بررسی مدیریت الکترونیک منابع انسانی در سازمانهای برتر بیمه است. برای رسیدن به این موضوع، 12 سازمان برتر بیمه، بر اساس رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی در سال 1393(سال مالی 1392) ، انتخاب شد. این 12 سازمان بهعنوان نماینده ...
بیشتر
در این مقاله تأثیر فناوری اطلاعات بر کارکردهای مدیریت منابع انسانی در صنعت بیمه بررسی میشود. ازاینرو هدف این مقاله بررسی مدیریت الکترونیک منابع انسانی در سازمانهای برتر بیمه است. برای رسیدن به این موضوع، 12 سازمان برتر بیمه، بر اساس رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی در سال 1393(سال مالی 1392) ، انتخاب شد. این 12 سازمان بهعنوان نماینده صنعت بیمه در نظر گرفتهشده و با استفاده از روش تحقیق تحلیل محتوا، وبسایتهای این سازمانها، مورد تحلیل قرار گرفت. این تحلیل وبسایتها بر اساس مقولههای مدیریت الکترونیک منابع انسانی مانند کارمند یابی الکترونیک، آموزش الکترونیک، جبران خدمات الکترونیک، پاداش الکترونیک و زیر مقولههای آنان انجام گرفت. نتایج این تحقیق نشاندهنده آن است که، سازمانهای برتر بیمهای، بیشتر بر روی کارمند یابی و آموزش الکترونیک، متمرکز بوده و توجه کمتری را نسبت به جبران خدمات و پاداش الکترونیک، داشتهاند. همچنین، در میان زیر مقولههای کارمند یابی الکترونیک، تأکید بسیاری بر روی پر کردن فرم بوده و از میان مقولههای آموزش الکترونیک نیز، بیان اخبار آموزش و برگزاری آموزش آنلاین، بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده بودند. در میان زیر مقولههای جبران خدمات و پاداش الکترونیک، نیز این سازمانها امکان مشاهده فیش حقوق و بیان امور رفاهی، را بر وبسایت خود قرار داده بودهاند. ولی در این زمینه ضعیف عمل کرده بودند. بهصورت کلی میتوان گفت که این سازمانها، از نظر مدیریت الکترونیک منابع انسانی، در وضعیت مطلوبی قرار نداشته و یا تنها تعداد اندکی از مقولهها را دارا بودند.
ابراهیم رجب پور
چکیده
عرصه های مختلف دیجیتال، در حال برنامهریزی و سرمایهگذاری هستند و ارزیابی آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان موفقیت آنها از سازمانها در زمینه ورود به اهمیت ویژهای برخوردار است. در این تحقیق محقق قصد دارد، پس از بررسی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی، با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به تبیین آمادگی الکترونیکی ...
بیشتر
عرصه های مختلف دیجیتال، در حال برنامهریزی و سرمایهگذاری هستند و ارزیابی آمادگی الکترونیکی برای سنجش میزان موفقیت آنها از سازمانها در زمینه ورود به اهمیت ویژهای برخوردار است. در این تحقیق محقق قصد دارد، پس از بررسی عوامل مؤثر بر آمادگی الکترونیکی، با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به تبیین آمادگی الکترونیکی در صنعت دارویی بپردازد. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق به روش تطبیقی و همچنین نظرات خبرگان (17 نفر)، شش دسته عوامل مؤثر در سنجش آمادگی الکترونیکی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در سه سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هر کدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم گردید. نتایج نشان داد عاملهایی همچون زیرساخت و دسترسی، منابع انسانی و ساختار سازمانی در ارتباط با موضوع سنجش آمادگی الکترونیکی در صنعت دارویی از اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند. نتایج این پژوهش، به مدیران صنعت دارویی خاطرنشان میکند که برای حرکت بهسوی دنیای دیجیتال باید به عوامل شناسایی شده و علیالخصوص عواملی که در سطح پایینتر مدل قرار گرفتهاند، توجه ویژهای مبذول داشت.
مریم غفوری؛ عاصفه عاصمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات دبیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است. در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی و نمونههای پژوهش شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات دبیران سامانههای مدیریت محتوای همایشها در سطح ملی و بینالمللی انجام شده است. در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی، همچنین از بررسیهای تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانههای مدیریت همایشهای ملی و بینالمللی و نمونههای پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فراز نت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بینالمللی (ای.اس.ام.ایی، کانفتول و پی.کا.پی) است. در یافتههای پژوهش، سامانههایی که بیشترین اختیارات و امکاناتی را برای دبیران فراهم کرده بودند، مشخص گردید. همچنین سامانههای مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیتهای موجود دبیر، در یک سیستم استاندارد را دارا بودند. سامانه مدیریت همایش داخلی با اختلاف ناچیزی همسطح سامانههای مدیریت همایشهای خارجی قرار گرفتهاند. در پایان میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که شرکتهای داخلی تلاش کردهاند که همپای سامانههای مطرح بینالمللی باشند و در راستای ارتقای سامانههای خود میکوشند. این یافتهها میتواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
ساینا رتبهای؛ احد زارع رواسان
چکیده
ابزارهای فناوری اطلاعات با جاذبههای خود نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا کرده و موجب شدهاند تا افراد کار با این ابزارها را به همنشینی با خانواده و دوستان خود برگزینند که این مسئله ممکن است در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی افراد شود. مطالعه حاضر جهت تعیین ارتباط احتمالی میان میزان استفاده از این ابزارها و افسردگی ...
بیشتر
ابزارهای فناوری اطلاعات با جاذبههای خود نقش مهمی در زندگی کاربران ایفا کرده و موجب شدهاند تا افراد کار با این ابزارها را به همنشینی با خانواده و دوستان خود برگزینند که این مسئله ممکن است در درازمدت منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی افراد شود. مطالعه حاضر جهت تعیین ارتباط احتمالی میان میزان استفاده از این ابزارها و افسردگی جوانان طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق، جوانان کاربر ابزارهای فناوری اطلاعات (تلفن همراه، شبکههای اجتماعی و بازیهای رایانهای) است که 390 نفر بهصورت تصادفی در دسترس، انتخاب و پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردهاند. تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل حداقل مربعات جزئی انجام گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهند رابطه مثبتی بین میزان استفاده از بازی رایانهای و سطح افسردگی جوانان وجود دارد؛ هیچگونه ارتباط معناداری بین میزان استفاده از تلفن همراه و افسردگی مشاهده نشد و مابین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و افسردگی جوانان، رابطه معنادار منفی مشاهده گردید.