مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران. (نویسنده مسئول،

2 استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تهران.

3 استاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران.

4 استادیار، گروه مدیریت دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.

چکیده

 
در سال­های اخیر رشد شبکه­های اجتماعی و به‌تبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکه­ها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخاب­های سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیم­گیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران به‌صورت متنی است و خواندن و جمع‌بندی آن‌ها زمان­بر و مشکل است، خودکارسازی استخراج عقاید و احساسات نظرات کاربران یکی از راهکارهای پیشنهادی برای سایت­های فروش آنلاین جهت ارائه خدمات کاراتر به مشتریان جهت تصمیم­گیری آگاهانه­تر است. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج می‏شود و به‌عنوان شاخه‌ای از متن‌کاوی شناخته می­شود. نتایج حاصل از تحلیل احساسات می­تواند در سیستم­های پیشنهاددهنده جهت ارائه پیشنهاد‌های کاراتر برای خرید مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از عقیده کاوی می­تواند در زمینه­های مختلف ازجمله کتابخانه­ها در انتخاب بهتر و خرید مبتنی بر نظرات واقعی کاربران کاربرد داشته باشد. در این پژوهش سیستمی جهت دسته‌بندی خودکار احساسات بیان‌شده در نظرات مربوط به خریداران کتاب سایت آمازون ارائه شده است. سیستم با استفاده از مدل­های ترکیبی برای تحلیل احساسات نظرات کاربران سایت آمازون طراحی شده است. جهت کلیه تحلیل­ها از پکیج­های متن‌کاوی پایتون استفاده است. نتایج نشان می­دهند سیستم پیشنهادی می­تواند به‌صورت خودکار نظرات مثبت و منفی را با دقت بالای 80% دسته‌بندی نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Model to Classify Book Buyers’ Sentiments Using Ensemble Approach

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Abbasi 1
  • Babak Sohrabi 2
  • Amir Manian 3
  • Ameneh Khadivar 4

1 Ph.D. Student, IT, Faculty of Management, University of Tehran, (Corresponding Author: sati9634@yahoo.com)

2 Professor, Faculty of Management, University of Tehran,

3  Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran

4 Assistant Professor, Department of Social and Economics, Alzahra University, Tehran

چکیده [English]

 
In recent years, the growth of social networks and, consequently, the increasing content of these networks have led people to use others’ opinions to make decisions for the purchase and use of products, services or even political choices. Given the fact that users' comments are textual and their reading and summarizing is timely and difficult, the automation of the extraction of opinions and sentiments of users' comments is one of the suggested solutions for online sales sites to provide more efficient services to customers for better decision making. Sentiment analysis or opinion mining is a process where people's opinions, feelings and attitudes are extracted in relation to a particular subject and are recognized as a branch of the text mining. The results of sentiment analysis can be used in recommender systems to provide more effective shopping suggestions. Information derived from the opinion mining can be used in a variety of fields such as libraries for better choices and purchases based on the users' real opinions. In this research, a system for automatically categorizing the sentiments expressed in the opinions of the buyers of the Amazon book website is presented. The system is designed using ensemble voting models to analyze the sentiment of Amazon users' comments. For all analyses, Python text mining packages are used. In ensemble method two methods are used: majority voting and weight-based voting. In the weighting method, a greater weight is assigned to a classifier by higher accuracy. By comparing the performance of the results, the weighting model is chosen as the final model for making  the sentiment analysis. Results show that the proposed system can automatically classify positive and negative comments with an accuracy of over 80%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Text Mining
  • Sentiment Analysis
  • Opinion Mining
  • Ensemble Model
 
 
تفرشی, ش., & دروگر کلخوران, س. (1388). بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانه های. فصلنامه دانش شناسی, 33-44.
الهی, ش., قدس الهی, ا., & ناجی, ح. (1393). ارائه مدل ترکیبی شبکه های عصبی با بهره گیری از یادگیری جمعی به منظور ارزیابی ریسک اعتباری. انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران, 11-28.
برهانی زرندی, س., نیک نفس, ع., & محمدی, م. (1392). عقیده کاوی در نقد کاال با استفاده از شبکه واژگان احساسی. دومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستمها. نجف آباد: دانشگاه آزاد واحد نجف آباد.
پیکری, ن., یعقوبی, س., & طاهری, ح. (1394). تحلیل احساسات در شبکه اجتماعی توییتر با تکنیک متن کاوی. کنفرانس بین المللی وب پژوهی. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ.
توکلی گارماسه, & رافع, و. (1395). ارائه روشی برای آنالیز احساسات در متن نظرات. نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بین رشته ای در مهندسی کامپیوتر، برق، مکانیک و مکاترونیک. قزوین: مرکز آموزش عالی فنی مهندسی بوئین زهرا, پارک علم و فناوری استان قزوین. بازیابی از https://www.civilica.com/Paper-IRCEM01-IRCEM01_144.html
نبوتی, ا., عزیزی, ا., عباسی, ا., وکیلی ارکی, ح., زارعی, ج., & رضوی, ا. (1392). کاربرد داده کاوی در پیش بینی مرگ بیماران سوختگی: مقایسه عملکرد چند الگوریتم. مدیریت اطلاعات سلامت, 789- 779.
Liu, B. (2015). Sentiment analysis: Mining opinions, sentiments,and emotions. Cambridge University Press.
Suen, C., & Lam, L. (2000). Multiple Classifier Combination Methodologies. MCS 2000, LNCS 1857, 52-66.
Aldogan, D., & Yaslan, Y. (2017). A comparison study on active learning integrated ensemble approaches in sentiment analysis. Computers and Electrical Engineering, 311-323.
Bhatt, A., Patel, A., Chheda, H., & Gawande, K. (2015). Amazon Review Classification and Sentiment Analysis. nternational Journal of Computer Science and Information Technologies, 5107-5110.
Boudad, N., Faizi, R., Haj Thami, R., & Chiheb, R. (2017). Sentiment analysis in Arabic: A review of the literature. Ain Shams Engineering Journal.
Cambria, E., & Hussain, A. (2015). Sentic Computing A Common-Sense-Based Framework for Concept-Level Sentiment Analysis. Switzerland: AG Switzerland.
Chen, Y., Ferrer, X., Wiratunga, N., & Plaza, E. (2014). Sentiment and Preference Guided Social. L. Lamontagne and E. Plaza (Eds.): ICCBR 2014, LNCS 8765, 79-94.
Cheng, H., Yan, X., Han, J., & Hsu, C.-W. (2007). Discriminative Frequent Pattern Analysis for Effective Classification. 2007 IEEE 23rd International Conference on Data Engineering. Istanbul: IEEE.
Chiavetta, F., Lo Bosco, G., & Pilato, G. (2016). A Lexicon-based Approach for Sentiment Classification of Amazon Books Reviews in Italian Language. In Proceedings of the 12th International Conference on Web Information Systems and Technologies (WEBIST 2016), (ص. 159-170).
Chibelushi, C., & Thelwall , M. (2009). Text Mining for Meeting Transcript Analysis to Extract Key Decision Elements. International MultiConference of Engineers and Computer Scientists, 710-715.
Coletta, L., da Silva, N., Hruschka, E., & Hruschka Jr, E. (2014). Combining classification and clustering for tweet sentiment analysis. Biblioteca Digital da Produção Intelectual - BDPI, 210-215.
Das, S., & Chen, M. (2001). Yahoo! for Amazon: Extracting market sentiment from stock message boards. in Proceedings of APFA-2001.
Fang, X., & Zhan, J. (2015). Sentiment analysis using product review data. Fang and Zhan Journal of Big Data, 2-5.
Fang, X., & Zhan, u. (2015). Sentiment analysis using product review data. Journal of Big Data, 2(5), 1-14. doi:DOI 10.1186/s40537-015-0015-2
Filho, P., & Pardo, T. (2013). NILC USP: A Hybrid System for Sentiment Analysis in Twitter Messages. Second Joint Conference on Lexical and Computational Semantics (*SEM) (ص. 568–572). Association for Computational Linguistics.
Hamdan, H., Bellot, P., & Bechet, F. (2016). Sentiment Analysis in Scholarly Book Reviews.
Ho, T., Hull, J., & Srihari, S. (1994). Decision combination in multiple classifier systems. IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, 66-75.
Isah, H., Trundle, P., & Neagu, D. (2014). Social Media Analysis for Product Safety using Text Mining and Sentiment Analysis. Institute of Electrical and Electronics Engineering.
Katariya, N. P., & Chaudhari, M. S. (2015). TEXT PREPROCESSING FOR TEXTMINING USING SIDE INFORMATION. International Journal of Computer Science and Mobile Applications, 1-5.
Kittler, J. (1998). Combining classifiers: a theoretical framework. Pattern Analysis and Applications, 18-27.
Kohavi, R. (1995). A Study of CrossValidation for Accuracy Estimation and Model Selection. Appears in the International Joint Conference on Articial Intelligence (IJCAI).
Krouska, A., Troussas, C., & Virvou, M. (2016). The effect of preprocessing techniques on Twitter. Chalkidiki. Greece: IEEE.
Liu, B. (2010). Sentiment Analysis and Subjectivity. در Invited Chapter for the Handbook of Natural Language Processing (ص. 1-38). Boca: Taylor and Francis Group. بازیابی از http://gnode1.mib.man.ac.uk/tutorials/NLPhandbook-NLPhandbook-
Liu, B. (2012). Sentiment Analysis and Opinion Mining (Synthesis Lectures on Human Language Technologies). Williston: Morgan & Claypool Publishers.
Nayak, A. S., Kanive, A. P., Chandavekar, N., & R, B. (2016, June). Survey on Pre-Processing Techniques for Text Mining. International Journal Of Engineering And Computer Science, 5(6), 16875-16879.
Nguyen, T., Shirai, K., & Velcin, J. (2015). Sentiment analysis on social media for stock movement prediction. Expert Systems With Applications 4, 9603–9611.
Oza, N. (2006). Ensemble Data Mining Methods. In Encyclopedia of Data Warehousing and Mining, 448–453.
P. BRADFORD, J., & E. BRODLEY, C. (2001). The Effect of Instance-Space Partition on Significance. Machine Learning, 269-286.
Pandey, A., Rajpoor, D., & Saraswat, M. (2017). Twitter sentiment analysis using hybrid cuckoo search method. Information Processing and Management, 764–779.
Polikar , R. (2006). Ensemble based systems in decision making. IEEE Circuits Syst Mag, 21–45.
Ramasubramanian, C., & Ramya, R. (2013). Effective Pre-Processing Activities in Text Mining using Improved Porter’s Stemming Algorithm. International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering, 4536-4538.
Rylander, R. G., Propst, D. B., & Mcmurtry, T. R. (1995). Nonresponse and Recall Biases in a Survey of Traveler Spending. Journal of Travel Research, 39-45. doi:https://doi.org/10.1177/004728759503300406
Stavrianou, A., Andritsos, P., & Nicoloyannis, N. (2007). Overview and semantic issues of text mining. ACM SIGMOD Record, 23-34.
V. RAGHAVAN a, V., & S. JUNG , G. (1989). A Critical Investigation of Recall and Precision as Measures of Retrieval System Performance. ACM Transactions on Information Systems, , 206-229.
Wang, Z. (2017). The Evaluation of Ensemble Sentiment Classification Approach on Airline Services Using Twitter. Dublin : Dublin Institute of Technology.
Wang, Z. (2017). The Evaluation of Ensemble Sentiment Classification Approach on Airline Services Using Twitter. Dublin: Dublin Institute of Technology.
Zhang, Y., Lai, G., Zhang, M., Zhang, Y., Liu, Y., & Ma, S. (2014). Explicit Factor Models for Explainable Recommendation based on Phrase-level Sentiment Analysis. SIGIR '14 Proceedings of the 37th international ACM SIGIR conference on Research & development in information retrieval (ص. 83-92). Queensland: ACM.
Zhang, Y., Zhang, H., Cai, J., & Yang, B. (2014). A Weighted Voting Classifier Based on Differential Evolution. Abstract and Applied Analysis. بازیابی از http://dx.doi.org/10.1155/2014/376950
Zubair Asghar, M., Khan, A., Ahmad, S., & Kundi, F. (2014). A Review of Feature Extraction in Sentiment Analysis. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 181-186.