مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران. (نویسنده مسئول

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران.

3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور،تهر ان.

4 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.

چکیده

 
داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخص‌ها، گزارش‌ها و نمودارها که به‌صورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهره‌ور شدن داده‌ها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتناب‌ناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که داده‌های مختلف و پراکنده یک سازمان را یکپارچه می‌کند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی می‌تواند گزارش‌های تحلیلی را برای تصمیم‌گیری مدیران سازمان فراهم کند. لذا جهت بهره‌وری و تطابق هر چه بیشتر با اهداف و راهبردها، ضروری است میزان توسعه داشبورد سازمانی در سازمان‌ها با مدلی مناسب مورد ارزیابی گیرد. این پژوهش با استفاده از مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را شناسایی و با استفاده از روش‌های کیفی تحلیل مضمون و گروه کانونی این کدها را به 24 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد در دو مرحله مجزا با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری به مدل‌سازی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده به‌طور مجزا پرداخته و با توجه به همخوانی دو مدل‌ اقدام به تلفیق آن‌ها و ایجاد مدل نهایی ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری نموده است که می‌تواند نقشه راهی دقیق برای سازمان‌ها جهت طراحی و پیاده‌سازی این سیستم باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Model for the Assessment of Organizational Dashboard Development Using Business Intelligence Logic in Organizations

نویسندگان [English]

  • Seyyed Ali Akbari Hashem 1
  • Hasan Alvedari 2
  • Mohammad Reza Daraei 3
  • Rohollah Razini 4

1  Ph.D. Student, Public Management, Payam Noor University ,Tehran (Corresponding Author: a.hashemi63@gmail.com)

2 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran

3 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran

4 Assistant Professor, Department of Management, Imam Sadeq University, Tehran

چکیده [English]

 
Organizational Dashboard is a tool full of rich indicators, reports, and graphs that dynamically acts to help managers to control the performance of their organization at any time. For data productivity, using Business Intelligence(BI) logic is inevitable. BI is a system in which different, dispersed and heterogeneous data of an organization is integrated and through the establishment of analytical database for managers to make decisions. This study is a developmental and practical research. After reviewing literature and interviewing with 38 experts in universities and organizations, organizational dashboard developmental factors with the business intelligence logic were presented that were 357 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped into 24 based content and 7 organizer contents. In the next step, in two distinct stages, using interpretative structural modeling method, the modeling of the basic themes and the organizing content separately and considering the consistency of the two models, their integration and creation of the final model of evaluation of the development of organizational dashboard with the logic of business intelligence has been made. This can be a precise roadmap for organizations to design and implement this system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model Design
  • Information System Development
  • Organizational Dashboard
  • Business Intelligence
  • Thematic analysis
  • Focus Group
  • Interpretive Structural Modeling
 
بقراطی، فؤاد، شامی زنجانی، مهدی و موسی خانی، محمد، (1394)، «ارائه چارچوبی برای مدیریت منافع در چرخه حیات پروژه‌های سیستم اطلاعاتی». انجمن علوم مدیریت ایران،(39) 10، 33-52
بهرامیان حمیده، رهنورد فرج اله و صالحی صدقیانی جمشید. (۱۳۹۲) «ارزشیابی سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه در وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه». مطالعات کمی در مدیریت، سال چهارم، ۲۳-۴۶
حقیقت منفرد، جلال و شعبان مایانی، محبوبه (۱۳۹۱)«بررسی اثر محتوایی سازمان بر اثربخشی هوش تجاری با توجه به نقش مدیریت دانش مطالعهٔ موردی: بانک سامان»، پژوهشگر فصلنامه مدیریت، سال نهم، ۲۷. ۶۵-۸۴
حقیقت منفرد، جلال، عوض ملایری، علی و شعبان مایانی، محبوبه (۱۳۸۹)، «هوش تجاری ابزار بهبود عملکرد سازمانی»، فصلنامه صنعت لاستیک ایران، سال پانزدهم، ۵۹، ۲۰۷-۲۱۴.
رضامیرابی، وحید، حمیدرضا کردلویی و اصغر هاشمی (۱۳۸۹)، «کاربرد هوش تجاری در صنعت بانکداری به‌منظور کسب مزیت رقابتی»، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب‌وکار، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
روحانی، سعید، ربیعی ساوجی، سوگل(1395)، مدل ارزیابی سطح هوش تجاری در سیستمهای سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال چهارم، شماره 15، 29-63
روحانی، سعید، زارع رواسان، احد،(1391)، مدل ارزیابی سطح هوش تجاری در سیستمهای سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال اول، شماره 2، 105-121
سرلک، محمدعلی، فراتی، حسن (۱۳۸۷)، سیستم‌های اطلاعات مدیریت پیشرفته، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سروری اشلیکی، زهرا، (۱۳۹۱) «مطالعهٔ تئوریکی تجربی هوش تجاری»، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال،
سلوکدار، علیرضا و سحر ماتک (۱۳۸۹)، «چالش‌های پیاده‌سازی فراروی هوشمندی کسب‌وکار در ایران و راهکارهای اجرایی آن»، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب‌وکار، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
فرازی، عباس؛ نوروزی عباسعلی و مهرداد مدهوشی (۱۳۹۳)، «مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه به‌عنوان یک سیستم پیچیده با استفاده از ابزارهای سیستم‌های اطلاعاتی»، دومین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در «علوم مدیریت و حسابداری»، تهران.
قاضی سعیدی، مرجان، خارا، روح‌الله، حسینی راوندی، محمد (۱۳۹۳)«ضرورتبه‌کارگیریداشبوردهادرمدیریتاطلاعاتسلامت». مدیریت اطلاعاتسلامت، (۲) ۱۲، ۲۵۵-۲۶۲
گلستانی، امین (۱۳۸۶)، «هوش تجاری و تصمیمات کلان سازمانی»، مجله تدبیر، شماره ۱۹۰، ۴۱-۴۵.
گودرزی، غلامرضا، هاشمی، سید علی اکبر (1391)، شناخت و رتبه‌بندی عوامل ریسک خرید خارجی بر اساس روش AHP، موردمطالعه شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو)، اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم، شماره اول، پیاپی 11، 159-183
میری نژاد، سید محمدباقر، علی رضائیان و علیرضا طالب پور (۱۳۸۹)، «مدیریت نوآوری با استفاده از هوش تجاری»، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.
 
 
Bader, G. E., & Rossi, C. A. (۱۹۹۸). Focus groups: A step-by-step guide. Bader Group.
Bahrami, M., Arabzad, S. M., & Ghorbani, M. (۲۰۱۲)” Innovation in market management by utilizing business intelligence: introducing proposed framework”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, ۴۱, ۱۶۰-۱۶۷.
Boyatzis, R.E. (۱۹۹۸), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage Braun, Virginia
Braun, V. & Clarke, V. (۲۰۰۶). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative research in psychology, ۳ (۲), ۷۷-101.
Carlo, V. (۲۰۰۹). “Business intelligence: data mining and optimization for decision making. Editorial John Wiley and Sons, ۳۰۸-۳۱۷.
Chung, W. & Tseng, T. L. B. (۲۰۱۲). “Discovering business intelligence from online product reviews: A rule-induction framework”. Expert systems with applications, ۳۹ (۱۵), ۱۱۸۷۰-۱۱۸۷۹.
Eckerson, W. W. (۲۰۱۰). Performance dashboards: measuring, monitoring, and managing your business. John Wiley & Sons.
Edmunds, H. (۲۰۰۰). The focus group research handbook. McGraw-Hill.
Farrokhi, V. & Pokoradi, L. (۲۰۱۲). “The necessities for building a model to evaluate Business Intelligence projects-Literature Review”. arXiv preprint arXiv: ۱۲۰۵٫۱۶۴۳.
Few, S. (۲۰۰۶). Information dashboard design. Italy: O'Reilly Media, Inc.
Höglund, E. (۲۰۱۷). “Focus groups–stimulating and rewarding cooperation between the library and its patrons”. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, ۳ (۲), ۴۲۵-۴۳۱.
Khan, R. A. & Quadri, S. K. (۲۰۱۲). “Dovetailing of business intelligence and knowledge management: An integrative framework”. In Information and Knowledge Management (Vol. ۲, No. ۴, p. ۲).
Kroenke, D. (۱۹۹۲). The value added by information system. Management Information System. McGrawHill.
Kruger, R. A. (۱۹۹۸). Moderating focus groups. Focus group kit, ۴.
Morgan, D. L. (۱۹۹۷). The focus group guidebook (Vol. ۱). Sage publications.
Moss, L. T. & Atre, S. (۲۰۰۳). Business intelligence roadmap: the complete project lifecycle for decision-support applications. Addison-Wesley Professional.
Negash, S. (۲۰۰۴). “Business intelligence”. Communicationsof the Association for Information Systems,۱۳, ۱۷۷-۱۹۵.
Pauwels, K. Ambler, T., Clark, B. H., LaPointe, P., Reibstein, D., Skiera, B., ... & Wiesel, T. (۲۰۰۹). “Dashboards as a service: why, what, how, and what research is needed?”. Journal of Service Research, ۱۲ (۲), ۱۷۵-۱۸۹.
Rasmussen, N. H., Bansal, M., & Chen, C. Y. (۲۰۰۹). Business dashboards: a visual catalog for design and deployment. John Wiley & Sons.
Raymond, K.S. C., Choi, T. (2000). An importance-performance analysis of hotel selection factors in the Hong Kong hotel industry: a comparison of business and leisure travelers. Tourism Management, 21 (4): 363-377.
Shibin, K. T., Gunasekaran, A., Papadopoulos, T., Dubey, R., Singh, M., & Wamba, S. F. (۲۰۱۶). “Enablers and barriers of flexible green supply chain management: A total interpretive structural modeling approach”. Global Journal of Flexible Systems Management, ۱۷ (۲), ۱۷۱-۱۸۸.
Stewart, Rodney A, (۲۰۰۸), “A Framework For The Life Cycle Management Of Information Technology Projects: Projectit”, International Journal Of Project Management, ۲۶۲۰۰۸, ۲۰۳ – ۲۱۲.
Velcu, O., & Yigitbasiouglu, O. (۲۰۱۰). “Dashboards adoption in the business controller’s decision making process”. In ۷th International Conference on Enterprise Systems, Accounting and Logistics, Athens, Greece.
Williams, S., & Williams, N. (۲۰۱۰). The profit impact of business intelligence. Morgan Kaufmann.
Yigitbasioglu, O. M., & Velcu, O. (۲۰۱۲).” A review of dashboards in performance management: Implications for design and research”. International Journal of Accounting Information Systems, ۱۳ (۱), ۴۱-۵۹.