نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران. (نویسنده مسئول
2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران.
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور،تهر ان.
4 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
چکیده
داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخصها، گزارشها و نمودارها که بهصورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهرهور شدن دادهها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتنابناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که دادههای مختلف و پراکنده یک سازمان را یکپارچه میکند و از طریق تشکیل پایگاه داده تحلیلی میتواند گزارشهای تحلیلی را برای تصمیمگیری مدیران سازمان فراهم کند. لذا جهت بهرهوری و تطابق هر چه بیشتر با اهداف و راهبردها، ضروری است میزان توسعه داشبورد سازمانی در سازمانها با مدلی مناسب مورد ارزیابی گیرد. این پژوهش با استفاده از مطالعه عمیق ادبیات موضوع، تعداد 357 کد مربوط به توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری را شناسایی و با استفاده از روشهای کیفی تحلیل مضمون و گروه کانونی این کدها را به 24 مضمون پایه و 7 مضمون سازمان دهنده تبدیل کرد. در مرحله بعد در دو مرحله مجزا با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری به مدلسازی مضامین پایه و مضامین سازمان دهنده بهطور مجزا پرداخته و با توجه به همخوانی دو مدل اقدام به تلفیق آنها و ایجاد مدل نهایی ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری نموده است که میتواند نقشه راهی دقیق برای سازمانها جهت طراحی و پیادهسازی این سیستم باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Model for the Assessment of Organizational Dashboard Development Using Business Intelligence Logic in Organizations
نویسندگان [English]
- Seyyed Ali Akbari Hashem 1
- Hasan Alvedari 2
- Mohammad Reza Daraei 3
- Rohollah Razini 4
1 Ph.D. Student, Public Management, Payam Noor University ,Tehran (Corresponding Author: a.hashemi63@gmail.com)
2 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran
3 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran
4 Assistant Professor, Department of Management, Imam Sadeq University, Tehran
چکیده [English]
Organizational Dashboard is a tool full of rich indicators, reports, and graphs that dynamically acts to help managers to control the performance of their organization at any time. For data productivity, using Business Intelligence(BI) logic is inevitable. BI is a system in which different, dispersed and heterogeneous data of an organization is integrated and through the establishment of analytical database for managers to make decisions. This study is a developmental and practical research. After reviewing literature and interviewing with 38 experts in universities and organizations, organizational dashboard developmental factors with the business intelligence logic were presented that were 357 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped into 24 based content and 7 organizer contents. In the next step, in two distinct stages, using interpretative structural modeling method, the modeling of the basic themes and the organizing content separately and considering the consistency of the two models, their integration and creation of the final model of evaluation of the development of organizational dashboard with the logic of business intelligence has been made. This can be a precise roadmap for organizations to design and implement this system.
کلیدواژهها [English]
- Model Design
- Information System Development
- Organizational Dashboard
- Business Intelligence
- Thematic analysis
- Focus Group
- Interpretive Structural Modeling