نویسندگان
1 دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.
2 دکترای مدیریت سیستم، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیکی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ samaneh_rabbani92@student.nooretouba.ac.ir
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی بر روی نمونه آماری 227 نفره، متشکل از کاربران بانکداری الکترونیکی آزمون شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش مدل اندازهگیری، ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل مورد بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج بهدستآمده از بین هشت فرضیه اصلی تحقیق، سه فرضیه رد و بقیه تائید شدند. فرضیات رد شده شامل ارتباط بین حریم خصوصی درک شده، تمایل به اعتماد و شایستگی درک شده با اعتماد هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Proposing a Trust Model for Electronic Banking in Iran
نویسندگان [English]
- Alireza Ghanada 1
- Abouzar Arabsorkhi 2
- Samaneh Rabbani 3
1 Ph.D. in Information Technology Management, Member of Information Technology Engineering in Noore touba University, Tehran
2 Ph.D in Management System, Member of Information Technology Engineering in Noore touba University, Tehran
3 MSc, Information Technology Engineering,E-commerce tendency, Noore touba University, Tehran.(Corresponding Author); samaneh_rabbani92@student.nooretouba.ac.ir
چکیده [English]
Purpose of this study is to provide a trust model in E-banking in Iran.
Concentrating on trust and presenting a trust model are since innovative side of this study. So, first the existing trust models in e-commerce and e-banking have been studied.The proposed model has seven main parts and eight theories. This model has been tested with electronic questionnaire on the sample of 227 people, including E-banking users. To analyze the data and determine the relationship between variables, Confirmatory factor analysis and PLS software is used. Data analysis in two parts. In The measurement part, technical characteristics of questionnaire including reliability, convergent validity and divergent were examined. In The structure part, structural Coefficients of model have been examined for evaluating hypotheses of study. After the studies, three theories have been rejected from the total of eight and the remaining theories have been accepted. The rejected theories include the relationship between perceive privacy, propensity to trust and perceived competency with trust.
P
کلیدواژهها [English]
- Trust
- E-Banking
- Trust Models
- Electronic Banking in Iran