نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین.
2 پژوهشگر فوق دکتری تخصصی، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،
چکیده
هرساله بلایای طبیعی و حوادث پیشبینینشده نظیر زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و آتشسوزی بخشهای مختلفی از جهان را گرفتار میکنند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آنها تلفات و خسارات سنگینی را به ملتها و داراییهای آنها وارد میکند که بعضاً جبرانناپذیر است. آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، زلزله اخیر سرپل ذهاب در کرمانشاه نیز از حوادث ناگواری بود که علاوه بر خسارتهای سنگین مالی، تلفات جانی و نگرانیهای بسیاری را در خصوص ساختمانهای قدیمی دیگر و حوادث پیشبینینشده آینده به همراه داشت. در این راستا، اطلاعات یک محرک کلیدی زنجیره تأمین بشردوستانه است، زیرا بدون داشتن اطلاعات مناسب و کافی، یک گروه امدادرسانی نمیتواند خواستههای آسیبدیدگان را بداند. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزه امداد و نجات و مدیریت بحران کشور، ده فاکتور بحرانی موفقیت بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه استخراج شد. سپس ارتباط میان این فاکتورها با مدلسازی ساختاری تفسیری تبیین گردید و نهایتاً فاکتورها در پنج سطح قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تکنیک دیمتل فازی شدت ارتباط میان فاکتورها مشخص و یک نقشه مفهومی (روابط علی و معلولی فاکتورها) پیشنهاد شد بهطوریکه 7 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرگذار و 3 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرپذیر شناسایی گردید. بر اساس نتایج نهایی، "استخدام کارکنان دانشی " بهعنوان تأثیرگذارترین فاکتور با پایینترین سطح و "برنامهریزی استراتژیک " بهعنوان تأثیرپذیرترین فاکتور با بالاترین سطح شناخته شدند که توجه جدی مدیران نجات و امداد و مدیریت بحران کشور را میطلبد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Critical Success Factors for Information Technology Implementation in Humanitarian Supply Chain Management
نویسندگان [English]
- Mohammad Mahdi Mozaffari 1
- Mehdi Ajalli 2
1 Assistant Professor, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin.
2 Postdoctoral Researcher of Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran
چکیده [English]
Natural disasters and unexpected events such as earthquakes, floods, storms, droughts and fires entail different parts of the world annually, and the lack of preparation and appropriate solution inflicts heavy casualties and losses on nations and their assets, which are sometimes irrecoverable. The fire and collapse of the Plasco building, in Tehran, the recent earthquake in Sar-e-Pul Zahab, in Kermanshah, was also a disaster that, in addition to heavy financial losses, has caused deaths and many worries about other old buildings and unforeseen incidents. In this regard, information is a key stimulus of the humanitarian supply chain, because, without proper and adequate information, a relief team cannot estimate the aspirations of the injured peoples. In this research, after reviewing the literature and interviews with managers and experts in the field of rescue and crisis management, 10 critical success factors of the use of information technology in human resource supply chain management were extracted. Then, the relationship between these factors was explained by interpretive structural modeling technique and factors were placed on 5 levels. In the following, using fuzzy DEMATEL technique, the severity of the relationship between the specified factors and a conceptual map (causal and causal relationships of factors) was proposed, in which 7 factors were identified as effective factors and 3 were identified as influential factors. According to the final results, "hiring of knowledge workers" as the most influential factor in the lowest level and "strategic planning" was recognized as the most influential factor in the highest level, which requires serious attention of the managers of rescue and relief and management of the country's crisis.
کلیدواژهها [English]
- Information Technology
- Critical Success Factors
- Humanitarian Supply Chain Management
- ISM
- Fuzzy DEMATEL