نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
2 کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده
درحالیکه تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد است صنعت غذا نیز جایگاه خود را در این محدوده در حال رشد پیداکرده است. امروزه با مطرحشدن الگوهای جدید کسبوکار، تعاریف سنتی بازاریابی دگرگونشده است. بازاریابی یکی از سیستمهای سازمانی و یا یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانهای تجاری در جهت دستیابی به اهداف و ارضای نیازهای مصرفکنندگان است ازاینرو تحولات عصر ارتباطات در قالب تأثیرات ناشی از توسعهی تجارت الکترونیک موجب تغییرات چشمگیری در بازاریابی شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نگرش مصرفکنندگان رستورانها در خصوص خرید اینترنتی غذا است. در خصوص جمعآوری دادهها از مصاحبههای تخصصی بهمنظور احصاء سایر عوامل یا شاخصهایی که در مبانی نظری کمتر به آن اشارهشده و پرسشنامه بهمنظور نظرسنجی از جامعه آماری هدف تهیهشده است. این پرسشنامه شامل 33 سؤال است. تعداد نمونه آماری 384 نفر است. برای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان داد 6 فرضیه تائید یک فرضیه نیز رد شد. فرضیههای مربوط به تأثیر معنادار و مثبت آسانی روند سفارش، سودمند بودن ادراکشده، نوآوریها، ترفیعات و اعتماد در سفارش غذای آنلاین بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین و همچنین اثر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین بر رفتار مصرفکننده مورد تأیید قرار گرفتند و فرضیه مربوط به تأثیر عوامل بیرونی بر نگرش مصرفکننده نسبت به سفارش غذای آنلاین مورد تأیید قرار نگرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing Consumer Perception in Online Food Ordering Systems
نویسندگان [English]
- Seyed Hamid Khodadad Hosseini 1
- Mohammadreza Asadollahi 2
1 Professor, Faculty of Economics and Management, University of Tarbiat Modares, Tehran.
2 MA, Business Management, Faculty of Economics and Management, University of Tarbiat Modares, Tehran.(Corresponding Author: mra.asadollahi@gmail.com)
چکیده [English]
While E-Commerce is growing rapidly in the world, food industry is also finding its position in this growing field. Today, with introduction of new business models, traditional marketing definitions are changed. Marketing is one of organizational systems and/or one of the most important processes of business organizations for gaining goals and satisfying consumer needs. Therefore, the age of communication developments, in the form of influences caused by E-commerce expansion, induced significant changes in marketing. The main aim of this research is to survey restaurant consumer attitudes toward food online shopping. This research, in terms of goal and methodology, is developmental-applied and descriptive-survey, respectively. Regarding data collection, specified interviews are used for extracting factors or indicators which are less mentioned in theoretical foundation. Also, questionnaire is developed to collect data from statistical population. Meanwhile, sample size is 384. To analyze data, Structural Equation Modeling is used. Finally, based on the obtained results, 6 research hypotheses are accepted while one is rejected. Hypotheses related to the positive and significant relationship between order trend, conceived utility, innovations, promotions and trust in online food ordering with consumer perceptions about online food ordering, and effect of consumer perceptions about online food ordering on consumer behavior are accepted. Hypothesis about the relation between external factors and consumer perception about online food ordering is rejected.v
کلیدواژهها [English]
- Consumer Perception
- Online Shopping
- Consumer Behavior
- Online Food Ordering System