مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت،‌ دانشگاه خوارزمی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ Maryam.zare.khu.ac.ir@gmail.com

2 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی،‌تهران

چکیده

در این مقاله با استفاده از رویکرد بازمهندسی فرایندهای کسب‌وکار و متدولوژی نوینی به نام 5PR [A1]  مبتنی بر فناوری اطلاعات، فرایندهای دادرسی کیفری جاری در دادگاه­ها با هدف کاهش اطاله دادرسی و افزایش سرعت عملیات قضایی، بر اساس اصول سه­گانه طراحی فرایندها، بازطراحی و اصلاح می­گردند و در آخر سیستمی اطلاعاتی برای انجام فرایندهای بهبودیافته طراحی و معرفی می­گردد. این تحقیق از حیث روش، توصیفی از شاخه میدانی و از باب نتایج و هدف، تحقیقی کاربردی است و داده­های استفاده شده از نوع "کیفی و تفسیری­" می‌باشند که اطلاعات لازم از منابع مختلفی اعم از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و قوانین کیفری و سایر روش­ها، تحت نظارت و همکاری خبرگان قضایی و مدیریتی، جمع­آوری گردید. به­تدریج با به­کارگیری فنون تحقیقات کیفی و همچنین فنون چهارگانه تحلیل داده­های کیفی، پنج معیار افزایش سرعت و کاهش اطاله با لحاظ کردن تعدادی قیود و شروط استخراج گردید و درنهایت پنج فرایند کیفری هسته­ای به­عنوان جایگزین ده فرایند فعلی، تعریف گردید.



 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Reengineering the Criminal Proceeding Process in Public and Revolutionary Courts using Information Technology

نویسندگان [English]

  • Maryam Zare 1
  • Roohallah Noori 2

1 MA, Information Technology Management, Kharazmi University, Tehran. (Corresponding author: Maryam.zare.khu.ac.ir@gmail.com)

2 Faculty Member, Department of Information Technology Management,, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

In this article the criminal proceeding and judicial operations in courts will be redesigned and redefined according to three principles of designing the processes using business process reengineering approach based on information technology and a new methodology known as 5PR in order to reduce the prolongation of hearing and speed up judicial operations. Finally, an information system will be presented for doing judicial operations and improved processes. According to the methodology, this research is an applied research accomplished by field study. Data used are of "qualitative and interpretive" type and they were gathered from various sources including interviewing, observing, studying texts and criminal laws, and other methods, under the supervision and cooperation of legal and management experts. Using qualitative research techniques as well as 4 techniques for qualitative analysis, 5 criteria for increasing speed and decreasing time were extracted by considering a number of constraints and conditions. Finally, 5 core criminal processes were defined as replacing 10 current processes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Process Reengineering (BPR)
  • Information Technology (IT)
  • Criminal Proceeding
  • Prolongation of Hearing
  • Information System
الماسی، نجادعلی وحبیبی درگاه، بهنام. (1391). درآمدی بر کیفیت دادرسی در فرایند دادرسی کارآمد. فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضایی، دوره 17، شماره 58، ص. 72-47.
بنجویی، حسین., یزدانی، حمیدرضا و ابراهیمی، عباس (1395). عواملمؤثرسازمانی  زمینه­ای( برارزیابیسیستم‌هایاطلاعات. فصلنامهمطالعاتمدیریتفناوریاطلاعاتسالپنجم،شماره18،زمستان. صفحات 75-96
جوان جعفری بجنوردی، عبدالرضا و نورپور، محسن. (1394). تعقیب زدایی کیفری؛ بازتابی نوین از الغاگرایی کیفری. پژوهشنامه حقوق کیفری، شماره 12، پاییز و زمستان 94, ص.75-98.
زارعی، بهروز و فرکیش، سوفیا. (1378). بررسی تجربیات مهندسی مجدد در ایران. تهران: کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع، شماره 4، ص 13-1
عیسی خانی، احمد و میرقادری، سیدهادی. (1384, بهمن). مهندسی مجدد فرایندهای کسب‌وکار، مدل تحلیلی-اجرایی. ماهنامه تدبیر، دوره 16، شماره 165، ص 30-36.
عامری، فائزه., عبدالهیان، امید. (1393). خدمات قضایی الکترونیک با تأکید بر کشورهای کره جنوبی و ایران. چاپ اول، تهران: قوه قضاییه مرکز مطبوعات و انتشارات.
عبادی، محمد اسماعیل. (1385, مهر). علل اطاله دادرسی و راه‌های جلوگیری از آن. نشریه قضات.
غلامی، حسین و بابایی، یوسف. (1389). مک دونالدی کردن عدالت کیفری. مجله حقوقی دادگستری، دوره 34، شماره 70، ص 153-185.
فرزانه، حسن. (1393). بایسته‌ها و چالش‌های دادرسی کیفری الکترونیکی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
گلپایگانی، زهرا., سرلک، محمدعلی و یمانی، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش دولت الکترونیک بر اساس سیستم مدیریت پرونده قضایی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، دوره 27، شماره 1، بهار 93، ص 27-54.
محسنی، حسن و رضایی‌نژاد، همایون. (1391, پاییز و زمستان). دادگستری و پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات. مجله مطالعات حقوقی دانشگاه شیراز، دوره 4، شماره 2، ص 26-1
مرادی، فرزانه., موسوی مجاب، سید درید و عدالت‌جو، اعظم. (1390). معامله اتهامی در فرایند دادرسی کیفری. فصلنامه تحقیقات حقوقی آزاد دانشکده حقوق تهران، دوره 5، شماره 14، ص 118-174.
معمارزاده، غلامرضا., سرفرازی، مهرداد و حاجی‌زاده، مجتبی. (1390). دادگاه الکترونیکی ضرورتی اساسی در شهر الکترونیک. نخستین همایش ملی آرمان‌شهر ایرانی.
مهرافشان، علیرضا. (1390). دادرسی مجازی مفهومی نوین در عدالت قضایی. مجله مطالعات فقه و حقوق اسلامی، دوره 28، شماره 5، ص 119-147.
وطنی، منصوره. (1394). آسیب‌شناسی اجرای عدالت در قوه قضاییه با تبیین وضعیت نظام سازی قضایی در ایران و ارائه راهبرد مبتنی بر آموزه‌های دینی. موسسهفرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان. تهران
Alas, R., Zernand-Vilson, M., & Vadi, M. (Eds.). (2012). Management techniques in Estonian organizations: learning organization and business process reengineering. Social and Behavioral Sciences,volume 62, 24 october 2012, pp 494 - 498.
Bevilacqua, M., Ciarapica, F., & Paciarotti, C. (2012). Business Process Reengineering of emergency management procedures:A case study. Safety Science, Volume 50, Issue 5, June 2012, pp1368–1376.
Cusatelli, C., & Giacalone, M. (2013). Evaluation indices of the judical system and ICT developments in civil procedure. Innovation and society conference,volume 17, pp. 113-120.
Economist. (2011). The feeblest branch. an underfunded court system weakens the economy as well as access to justice.
Falavigna, G., Ippoliti, R., Manello, A., & Ramello, G. (2015). Judical productivity, dely and efficiency: A Directional Distance Function DDF approach. European Journal of Operational Research, volume 240, issue 2, 16 January.
Hao, T., & Yifei, T. (2011). Study on Queuing System Optimization of Bank Based on BPR. Procedia Environmental Sciences, Volume 10, Part A, 2011, pp 640 – 646.
Halegua, A. (2005). Reforming the people's mediation system in urban china. Hong Kong Law.J.
Hammer, M., & Champy, J. (1994). Reengineering for corporation: a manifesto for business revolution. London: Nicholas Brealey Publishing.
Jiang, Wu. (2014). Chines people's intended and actual use of the court to resolve grievance/dispute. Social science reaserch, Volume 49, January 2015, pp 42-52.
Kumar, A., & Rahman, S. (2014). RFID-enabled process reengineering of closed-loop supply chains in the healthcare industry of Singapore. Journal of Cleaner Production, Volume 85, 15 December 2014, pp 382-394.
Narasimhan, R., & Jayaram, J. (1998). Reengineering service operations: a longitudinal case study. Journal of Operations Management, Volume 17, Issue 1, December18, pp 7–22.
Omidi, A., & Khoshtinat, B. (2016). Factors affecting the implementation of business process reengineering: taking into account the moderating role of organizational culture(Case Study: Iran Air). Procedia Economics and Finance,volume 36, pp 425 – 432.
Ozcelik, Y. (2010). Do business process reengineering projects payoff? Evidence from the United States. International Journal of Project Management, Volume 28, Issue 1, January 2010, pp 7–13.
Patel, J. (2012, February 28). Trial Courts: Trial Court Business Process Reengineering Services. (J. C. California, Performer) San Francisco, California, Orange Court as a report.
Pattanayak, S., & Roy,S. (2015). Synergizing Business Process Reengineering with Enterprise Resource Planning System in Capital Goods Industry. Social and Behavioral Sciences, volume 189, 15 may, pp471 – 487.
SEARCH, T. N. (2003). Court Business Process Enhancement Guide. The U.S: Technology ReengineeringSubcommittee of the Joint Technology Committee of the Conference of State Court Administrators (COSCA) and the National Association for Court Management (NACM).
Peyrache, A., & Zago, A. (2015). Large courts, small justice: The inefficiency and the optimal structure of the Italian justice sector. Omega the international journal of management science, volume 64, pp 42-56.
 Tka, M., & Ayachi Ghannouchi, S. (2012). Comparison of Business Process Models as Part of BPR Projects. Procedia Technology,volume 5, pp 427 – 436.