رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سروش قاضی نوری؛ سهراب آقازاده مسرور؛ محمد نقی زاده؛ مجتبی حاجیان حیدری
چکیده
کاهش حاشیه سود و از بین رفتن مزیتهای رقابتی گذشته شرکتها در صنایع فرایندی را به سمت نوآوری با استفاده از قابلیت های دیجیتال برده است این مهم نیازمند ایجاد همراستایی راهبردی بین قابلیت های دیجیتال و برنامه ها و تصمیمات نوآوری است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد همراستایی متغیرهای قابلیت دیجیتال و استراتژی نوآوری و ایجاد چارچوبی برای ...
بیشتر
کاهش حاشیه سود و از بین رفتن مزیتهای رقابتی گذشته شرکتها در صنایع فرایندی را به سمت نوآوری با استفاده از قابلیت های دیجیتال برده است این مهم نیازمند ایجاد همراستایی راهبردی بین قابلیت های دیجیتال و برنامه ها و تصمیمات نوآوری است. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد همراستایی متغیرهای قابلیت دیجیتال و استراتژی نوآوری و ایجاد چارچوبی برای سنجش آن انجام گرفته است. ابتدا با بررسی پیشینه مطالعات چارچوبی برای سنجش هر یک از متغیرها شکل گرفت و در ادامه پرسشنامهای برای تحلیل ساختاری تأییدی مفاهیم و ابعاد شناسایی شده تدوین شد. این پرسشنامه با نظر 99 نفر از متخصصان مدیریت نوآوری، فناوریهای دیجیتال در صنعت و دانشگاه تکمیل شده است در نتیجه مشخص شد که برای سنجش میزان همراستایی بین قابلیت های دیجیتال و استراتژی نوآوری، می-توان خلق ارزش دیجیتال و فرایند نوآوری دیجیتال را برای استراتژی نوآوری، زیرساخت نوآوری دیجیتال و قابلیت نوآوری دیجیتال را برای قابلیت دیجیتال و همچنین مکمل بودن، موازنه و هماهنگی را برای متغیر همراستایی به عنوان ابعاد سنجش در نظر گرفت.
مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم
چکیده
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت ...
بیشتر
پیشبینی میشود فراگیر بودن دادههای بزرگ و ظهور فناوریهای دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گستردهای در کسبوکارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته میشود. لذا شرکتها و سیاستگذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول دیجیتال برنامهها، استراتژیها و سیاستهای متعددی به کار میگیرند. این مسیر همواره با چالشها و موانع متعددی روبهرو است که شناخت کافی از آنها میتواند به تدوین استراتژی و سیاستهای مناسبتر کمک شایانی نماید. این پژوهش با تکیه بر روش فراترکیب و بررسی 38 مقاله منتخب به ارائه یک دستهبندی جامع از موانع پیشروی تحول دیجیتال نموده است. نتیجه این بررسی 3 مقوله اصلی، 11 مقوله فرعی سطح 1 و 24 مقوله فرعی سطح 2 میباشد که در قالب یک چارچوب جامع ارائه شده است. سه مقوله اصلی شامل رژیم فنی- اجتماعی، سیستم بیونی و کنامها میشود.
محمد نقی زاده؛ محمدرضا تقوا؛ مهدی صالحی
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 59-77
چکیده
افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائهخدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهندهخدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسطمصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیرعوامل درون ...
بیشتر
افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائهخدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهندهخدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسطمصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیرعوامل درون و برون سازمانی بر میزان پذیرش نوآوری خدمات ارزش افزوده توسط مشتریانبپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل خدمات ارزش افزوده موبایلی است که بیش از یکسال از ارائه آن ها به بازار می گذرد. به منظور بررسی این رابطه، پس از انجام مطالعات اکتشافیو ارائه مدل پیشنهادی، اقدام به پیمایش و تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از نمونه تصادفیانتخاب شده که شامل 53 خدمت ارزش افزوده ارائه شده توسط شرکت های مختلف بود، شد ودر ادامه با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری )حداقل مربعات جزئی( روابط میانمتغیرهای تحقیق و شدت آن ها موردبررسی و تائید قرار گرفت. درنهایت با تأیید رابطه قویمیان عوامل برون سازمانی و پذیرش نوآوری و همچنین رابطه متوسط میان عوامل فناورانهدرون سازمانی و پذیرش نوآوری های مرتبط با خدمات ارزش افزوده موبایل، ضمن ارائه نتایجو دستاوردهای تحقیق، پیشنهاد هایی جهت استفاده مدیران و کارشناسان حوزه خدمات ارزش افزوده موباایل در ایران مطرح شد.
محمد رضا تقوا؛ محمد نقی زاده؛ رضا نقی زاده
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1391، ، صفحه 1-28
چکیده
با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای متن باز در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تدوین ره نگاشتی جامع جهت توسعه این نرم افزارها در کشور ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مهمی که توجه به آنها میتواند منجر به تدوین ره نگاشتی جامع و فراگیر در این حوزه شود، میپردازد. به همین جهت با بررسی ...
بیشتر
با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای متن باز در سالهای اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه، تدوین ره نگاشتی جامع جهت توسعه این نرم افزارها در کشور ضروری به نظر میرسد. تحقیق حاضر به شناسایی و اولویت بندی عوامل مهمی که توجه به آنها میتواند منجر به تدوین ره نگاشتی جامع و فراگیر در این حوزه شود، میپردازد. به همین جهت با بررسی برخی از مشهورترین تحقیقات انجام شده جهت تدوین برنامههای کلان و ره نگاشتهای توسعه نرم افزارهای متن باز، 21 عامل مهم شناسایی شده است. پس از طراحی دو پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان، هشت عامل به عنوان الزامات اصلی تدوین ره نگاشت توسعه نرم افزارهای متن باز در ایران استخراج شد و اولویتهای آنها تعیین گردید. در انتها نیز این الزامات در قالب سه بعد اصلی ره نگاشت فناوری که شامل بعد استراتژیهای کلان ملی و سیاستهای بازار، بعد محصول و فناوری و بعد منابع و زیرساختها میباشد، ارائه شده است. الزامات بدست آمده در این مقاله با توجه به ظرفیتهای کشور در حوزه نرم افزارهای متن باز، نمایش بهتری از الزامات مورد نیاز برای تدوین ره نگاشت نرم افزارهای متن باز در کشور را داراارائه می کند.