ملیکا فرد؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
تقویت نقش شرکتهای کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آنها با اهمیت است، چراکه این شرکتها بهویژه اگر دانشبنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته میشوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط به منظور توانمند سازی آنها است. بنابراین در گام اول پژوهش، از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش کیفی تحلیل مضمون برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و ایجاد چارچوب اولیه استفاده شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین پرداخته شده. نتایج تحقیق هفت عامل اثربخش مدل کسبوکار،استراتژینوآوری محصول،پیکربندیمنابع،عوامل محیطی، اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال،عوامل فردی وعوامل سازمانی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در سه بعد ساختاری، زمینهای و محتوایی نشان میدهد، که عوامل محیطی و اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال در بعد زمینهای بیشترین تاثیرگذاری را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط دارا هستند.
مجید کلانتری؛ جلال حقیقت منفرد؛ محمد علی کرامتی
چکیده
در صنعت آب و فاضلاب ایران، علیرغم توجه به سامانههای مبتنی بر مدیریت هوشمند، اهداف عملیاتی و پیشنیازهای استقرار آنها، چندان مورد توجه قرار نگرفته و باوجود سرمایهگذاری فراوان، عدم توجه به این موضوع تا حد بسیار زیادی، اثربخشی آنها را با ابهام مواجه کرده است؛ بنابراین، این پژوهش درصدد است تا رویکردی یکپارچه را بهمنظور توضیح ...
بیشتر
در صنعت آب و فاضلاب ایران، علیرغم توجه به سامانههای مبتنی بر مدیریت هوشمند، اهداف عملیاتی و پیشنیازهای استقرار آنها، چندان مورد توجه قرار نگرفته و باوجود سرمایهگذاری فراوان، عدم توجه به این موضوع تا حد بسیار زیادی، اثربخشی آنها را با ابهام مواجه کرده است؛ بنابراین، این پژوهش درصدد است تا رویکردی یکپارچه را بهمنظور توضیح جایگاه سامانههای اسکادا در بطن شبکه هوشمند آب اتخاذ و به تبیین الزامات استقرار آنها بپردازد. بر همین اساس در گام نخست از مطالعه پیشینه، مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران، تحلیل مضمون و ایجاد چارچوب اولیه و سپس مصاحبه گروهی و تشکیل گروه کانونی با اصحاب صنعت جهت اعتباربخشی و سرانجام توزیع پرسشنامه بین معاونین شرکتهای آب و فاضلاب استانی و آزمون فریدمن استفاده و چارچوب نهایی اهداف و پیشنیازهای مدیریت هوشمند آب و زیرسامانه اسکادای آن در ابعاد مورد نظر ارائه شده است که میتواند مبنای توسعه اجرای آنها باشد.
سروش معتمدی فرد؛ امیر بیات ترک؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندیهای کارکنان وضعیت جوامع، نظامهای پولی، موقعیت جغرافیایی و بهطورکلی همهچیز در حال تغییر است، شرکتها نمیتوانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکتها کمک میکند تا زنده ...
بیشتر
در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندیهای کارکنان وضعیت جوامع، نظامهای پولی، موقعیت جغرافیایی و بهطورکلی همهچیز در حال تغییر است، شرکتها نمیتوانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکتها کمک میکند تا زنده بمانند و بهبودهای مستمر ایجاد کنند. لیکن اکثر سازمانها این عوامل را ایستا در نظر گرفته و به پویایی این عوامل توجه ننمودهاند. ازآنجاییکه نحوه ارتباط بین عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید دارای پویاییها و بازخوردهای فراوانی است، ابزار پویاییشناسی سیستمها، ابزار مناسبی است که از آن میتوان برای تجزیهوتحلیل در این حوزه بهره گرفت. در این تحقیق در جهت شناسایی و تحلیل پویاییهای عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید، بر اساس پیشینه نظری و نظرات خبرگان صنعت، متغیرهای کلیدی در حوزه توسعه محصول جدید شناسایی و روابط علت و معلولی میان این متغیرها ترسیم شده است. بر این اساس سیستم موردنظر، در بانک تجارت در بازه زمانی سالهای 1392 الی 1404 شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی و بررسی نشان میدهد که توجه به سیاستهای در نظر گرفتهشده، توسعه محصولات جدید مالی نظارتی در سازمان یادشده را بهینه میسازند.
جلال حقیقت منفرد؛ سید غلامحسن طباطبائی؛ روحالله داداشنیا کاسمانی
چکیده
معماری فناوری اطلاعات، با توصیفی کلنگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندیها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سوی دیگر، چارچوب اهداف کنترلی برای فناوری اطلاعات و فناوریهای مرتبط یا بهاختصار چارچوب کوبیت نیز بهعنوان کارآمدترین ...
بیشتر
معماری فناوری اطلاعات، با توصیفی کلنگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندیها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سوی دیگر، چارچوب اهداف کنترلی برای فناوری اطلاعات و فناوریهای مرتبط یا بهاختصار چارچوب کوبیت نیز بهعنوان کارآمدترین مدل برای پیادهسازی و ممیزی حاکمیت فناوری اطلاعات برای توسعه، پیادهسازی، پایش و بهبود مدیریت فناوری اطلاعات مطرح است. لزوم مدلسازی معماری فناوری اطلاعات وضع مطلوب در کنار مزایای ناشی از اجرای چارچوب کوبیت 2019 برای دستیابی به اهداف سازمانی به وسیله افزایش ارزش در حین متوازنسازی مخاطرات در مقابل عایدی فناوری اطلاعات و فرایندهایش، پژوهشگران را بر آن داشته است تا با رویکردی جامع و سازگار با سازمان اتکا، مدل پارادایمی معماری فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت 2019 را با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد ارائه کنند. جمعآوری دادهها، با استفاده از شیوههای سند کاوی، مشاهده و مصاحبههای باز و عمیق از طریق 15 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه مدیریت و حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان مورد مطالعه انجام شده است. تجزیهوتحلیل دادهها در مراحل سهگانه کدگذاری به روش استراوس و کوربین، با استفاده از نرمافزار MAXQDA منجر به ظهور 650 مفهوم و 48 مقوله فرعی شده و در پایان با انتخاب پدیده اصلی و ارتباط منظم آن با سایر مقولهها، در محورهای شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، مدل پارادایمی پژوهش ارائه شد.
مهدی کریمی پور؛ امیر بیات ترک؛ جلال حقیقت منفرد
چکیده
امروزه فناوری های پیشرفته به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزاء سازمان های صنعتی و خدماتی مطرح می باشد. بعضی، فناوری های پیشرفته را قلب تولید ثروت در سازمانهای مختلف به شمار آورده وارائه خدمات و محصولات قابل رقابت درعرصه رقابت جهانی را برای تمامی بنگاه های اقتصادی، بدون بهره گیری از فناوری های هایتک مورد نیاز تقریبا غیر ممکن می دانند. با ...
بیشتر
امروزه فناوری های پیشرفته به عنوان یکی از حیاتی ترین اجزاء سازمان های صنعتی و خدماتی مطرح می باشد. بعضی، فناوری های پیشرفته را قلب تولید ثروت در سازمانهای مختلف به شمار آورده وارائه خدمات و محصولات قابل رقابت درعرصه رقابت جهانی را برای تمامی بنگاه های اقتصادی، بدون بهره گیری از فناوری های هایتک مورد نیاز تقریبا غیر ممکن می دانند. با توجه به اهمیت و نقش فناوری به ویژه فناوری های پیشرفته در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها، یکی از مسائل اساسی در خصوص اینگونه فناوریها، شیوه دستیابی و اکتساب آنها می باشد. برای گردآوری اطلاعات، 15مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان حوزه های فناوری اطلاعات و همچنین صاحبنظران حوزه مدیریت و اکتساب فناوری صورت گرفته است. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بود و با استفاده از تکنیک هدفمند ( قضاوتی) و گلوله برفی انجام شد.تجزیه و تحلیل داده ها در فرآیند کدکذاری باز با کمک نرم افزار MAXQDA منجر به ظهور 105 مفهوم و کد باز و 23 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی گردید. این مقاله با هدف دستیابی به مدل مفهومی اکتساب فناوری های پیشرفته با تاکید بر تحلیل و مدیریت ریسک در حوزه فناوری اطلاعات با توجه به شرایط محیطی حاکم بر صنعت فناوری اطلاعات کشور با استفاده از نظریه داده بنیاد و رویکرد خودظهوری انجام شده است.