مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مجید ثابت راسخ؛ مهدی سلیمی؛ قاسم رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 361 نفر انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته مطابق با رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده شد (4 مولفه و 48 گویه). روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید گشت و پایایی 86/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مطلوب آن داشت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی، در منظر مالی با استفاده از 5 شاخص، در منظر مشتری با 12 شاخص، در منظر فرایندهای کسب و کار با 14 شاخص و در منظر رشد و یادگیری با 17 شاخص مورد تایید قرار گرفت. بنابراین نتیجه گرفته شد که توسعه سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی با افزایش کارایی و اثربخشی، بهرهوری سازمانی را ارتقا داده و به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفته میشود.
آنیتا حاجی زاده؛ محمدجواد ارشادی؛ محمدرضا نباتچیان
چکیده
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی ...
بیشتر
خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی وفاداری مشتریان را به شدت افزایش خواهد داد. خطاناپذیرسازی گرچه دهههای مختلفی است که در تولید مورد استفاده قرار میگیرد، اما در خدمات و نیز فناوری اطلاعات و بهویژه در سامانههای اطلاعاتی سابقه اندکی دارد. در این پژوهش برپایه پژوهشهای پیشین ابعاد اصلی راهکارهای خطاناپذیرسازی دستهبندی شده و سپس با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری نظرات خبرگان در مورد اولویتبندی راهکارهای خطاناپذیرسازی پرداخته شده است. همچنین براساس تکنیک گروههای اسمی معیارهای نهایی را انتخاب کرده و سپس عواملی که نقش موثردر خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی دارند را بر پایه روش وزندهی بهترین-بدترین یا BWM اولویتبندی می گردد. نتایج این پژوهش نشان داد طرحریزی مناسب برنامههای مدیریت کیفیت، کارکنان ماهر، تسهیلات و تجهیزات پیشرفته، قابلیت طراحی و در نهایت استفاده از کنترلکنندههای مناسب به عنوان مهمترین عوامل خطاناپذیرسازی سامانههای اطلاعاتی میتوانند به عنوان اولویت اصلی مدیران سازمانهای خدمتمحور مورد توجه قرار گیرند. همچنین، ارائه پیشفرضهای مناسب برای اقلام اطلاعاتی و ساختارهای بهبود داده شده مدل داده میتواند رویکردهای فناورانه و نوآورانه را در سامانههای اطلاعاتی تقویت کند.
رهرا وظیفه؛ محمد مهدی؛ نادیا وکیلی
چکیده
امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا میکند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. از طرفی مشکلات و موانع امنیتی یکی از اساسیترین موضوعات مطرح در زمینه سیستمهای اطلاعاتی است. از دیرباز، امنیت یکی از اجزای اصلی زیرساختهای فناوری اطلاعات شمرده میشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب ...
بیشتر
امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا میکند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. از طرفی مشکلات و موانع امنیتی یکی از اساسیترین موضوعات مطرح در زمینه سیستمهای اطلاعاتی است. از دیرباز، امنیت یکی از اجزای اصلی زیرساختهای فناوری اطلاعات شمرده میشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب استفاده شده است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و یافتههای پژوهشهای کیفی و کمی مرتبط را ترکیب کرده است. در این راستا 118 پژوهش در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی ارزیابی شد که در پایان 55 پژوهش انتخاب و با تحلیل محتوای (اسنادی- کتابخانهای) آنها، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، اطلاع از میزان ارزش اطلاعات، قابلیت بازیابی اطلاعات، استفاده صحیح از منابع و همزیستی اطلاعات و نرمافزارها بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد دهگانه دارد. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، الگوی تعیین و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در سه لایه شناسایی، ساختار اجرا و طراحی برنامه حمایتی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ارائه شد.