لیلی قماشچی؛ محمدرضا معتدل؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه ...
بیشتر
با توجه به عدم ارتباط مستقیم یاددهنده و یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی، یادگیرندگان در این محیط نیازمند آموزش مبتنی بر پشتیبانی خوب و مبتنی بر بازخوردهای شخصی هستند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فناوریهای جدید در یادگیری الکترونیکی بر احساسات و حالات روحی فراگیران میباشد. جامعه آماری دانش آموزان رشته ریاضی پایه دهم دبیرستان فرزانگان7 به تعداد 75 نفر میباشند، جهت کشف و رصد 5 نوع مختلف از احساسات فراگیران، دانش آموزان در 5 گروه 15 نفری تقسیم شدند که هر گروه طبق شرایط ویژه در معرض موقعیتهای مختلفی میبایست شادی، عصبانیت، ترس، ناامیدی و تنفر را تجربه کنند و از طریق وب کم اطلاعات چهره آنها دریافت و ضبط شده است. ویدئوهای ضبط شده، احساسات فراگیران در حالات مختلف را طبق الگوریتمهای یادگیری عمیق شبکه عصبی توسط سیستم نرم افزاری فیس ریدر، اندازهگیری و کشف میکند. روش تحقیق طراحی سیستم خبره فازی و سیستم استنتاج فازی بوده است. بررسی میانگین حاصل از تجزیه اطلاعات چهره به کمک وب کم و پرسشنامه هیجانات تحصیلی و داده کاوی به کمک نرم افزار کلمنتاین، نشاندهنده آن است که فناوری اینترنت اشیاء توانسته است احساس فراگیران را کشف و رصد کند. پس از پیاده سازی سناریوهای آموزشی برای تغییر در وضعیت روحی فراگیران، دادههای حاصل داده کاوی و سپس به کمک الگوریتم کامینز ابتدا خوشهبندی و سپس طبقهبندی انجام گرفت. نتایج مقایسه حاکی از آن است که پس از اجرای سناریوهای آموزشی تغییراتی در محدودهها ایجاد شده است. این تغییرات حاکی از آن است که میانگین احساسات مثبت افزایش و میانگین احساسات منفی کاهش یافته است.
ابراهیم رجب پور؛ سارا بابااحمدی بابااحمدی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 19-40
چکیده
یادگیری الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. برای یادگیرندگان یک محیط یادگیری انعطافپذیر و راحت ایجاد مینماید. آنها را قادر میسازد به نحو اثربخشی یاد بگیرند، به سرعت مهارتهای حرفهای خود را توسعه دهند و پیشرفت حرفهای کسب نمایند. هدف کلی این تحقیق بررسی امکان پیادهسازی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه خلیج ...
بیشتر
یادگیری الکترونیکی محدودیت زمانی و مکانی ندارد. برای یادگیرندگان یک محیط یادگیری انعطافپذیر و راحت ایجاد مینماید. آنها را قادر میسازد به نحو اثربخشی یاد بگیرند، به سرعت مهارتهای حرفهای خود را توسعه دهند و پیشرفت حرفهای کسب نمایند. هدف کلی این تحقیق بررسی امکان پیادهسازی نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه خلیج فارس بوشهر میباشد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه بوشهر در نیم سال تحصیلی 90-91 تشکیل میدهند و360 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. برای تأیید روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی استفاده گردید. بدین منظور، نظرات اعضای هیأت علمی و افراد صاحب نظر اخذ و اعمال شد. پایایی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ سنجیده شد. این ضریب برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 90/0 تا 97/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تی) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگی نسبی دارند. به علاوه تحلیل استنباطی دادهها نشان داد که دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی دارای بالاترین امتیاز بودند ولی بین این دانشکدهها با دانشکدههای دیگر تفاوت معناداری وجود ندارد.