مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
تأثیر ویژگی های اطلاعات در زنجیره ارزش بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی های سازمان

نسرین ذوالفقارخانی؛ داود فیض

دوره 4، شماره 16 ، شهریور 1395، ، صفحه 89-121

https://doi.org/10.22054/ims.2016.6984

چکیده
    هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگی­های اطلاعات در زنجیره­ی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی­های سازمان است. بدین منظور پرسش­نامه­ای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر ...  بیشتر

تأثیر انعطاف‌پذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی در شرکت‌های تولیدی و صنعتی شهرستان اهواز

سعید جعفری‌نیا؛ مریم جوانمرد

دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 123-140

چکیده
  بسیاری از سازمان‌ها رشد زیرساخت فناوری اطلاعات اثربخش را به‌عنوان یکی از بالاترین اولویت‌های مدیریت فناوری اطلاعات بر کل سازمان می‌دانند. ایجاد یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی به مهم‌ترین موضوع مورد نگرانی در مدیریت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت ...  بیشتر

نقش یکپارچگی سیستم‌های اطلاعات در کسب مزیت رقابتی شرکت همکاران سیستم

وجه‌الله قربانی‌ز‌اده؛ امین بازیار؛ حسین اشرفی گلشنی؛ رسول معتضدیان

دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، ، صفحه 83-107

چکیده
  یکپارچه­سازی سیستم­های اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سر­تاسر مرز­های سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیم­گیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک می­نماید. افزایش بهره­وری، تصمیم­گیری بهتر، کاهش هزینه­ها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچه­سازی سیستم­های اطلاعات ...  بیشتر

ارزیابی اثر خلق دانش برکسب مزیت رقابتی در بانک کارآفرین

مریم اسد بیگی؛ حسین وحیدی

دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 125-142

چکیده
  امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار می­آید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی،  بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدم­تمایز ...  بیشتر

تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی

محمد رضا تقوا؛ سید مجتبی حسینی بامکانی؛ حمید رضا فلاح لاجیمی

دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان‏ها انجام پذیرفته است. برای دست­یابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگی­های بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمان‏ها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...  بیشتر