نسرین ذوالفقارخانی؛ داود فیض
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع دادهها و بررسی عدم وجود هم خطی، با بهکارگیری نرمافزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازههای تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسبوکار سازمان که تاکنون در پژوهشهای گذشته بهعنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. بهعبارتدیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگیهای اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد.
سعید جعفرینیا؛ مریم جوانمرد
دوره 3، شماره 11 ، خرداد 1394، ، صفحه 123-140
چکیده
بسیاری از سازمانها رشد زیرساخت فناوری اطلاعات اثربخش را بهعنوان یکی از بالاترین اولویتهای مدیریت فناوری اطلاعات بر کل سازمان میدانند. ایجاد یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی به مهمترین موضوع مورد نگرانی در مدیریت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت ...
بیشتر
بسیاری از سازمانها رشد زیرساخت فناوری اطلاعات اثربخش را بهعنوان یکی از بالاترین اولویتهای مدیریت فناوری اطلاعات بر کل سازمان میدانند. ایجاد یک زیرساخت فناوری اطلاعات قوی به مهمترین موضوع مورد نگرانی در مدیریت فناوری اطلاعات تبدیل شده است. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات و عملیات مدیریت زنجیره تأمین بر مزیت رقابتی و عملکرد مالی انجام پذیرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی – علی است. جامعه موردمطالعه این تحقیق را مدیران ارشد شرکتهای تولیدی و صنعتی شهرستان اهواز تشکیل میدهد که یک نمونه 217 نفری از آنها بررسی شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای تحقیق پرسشنامه بود. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام شده است. نتایج نشان میدهد که سطح بالای عملیات مدیریت زنجیره تأمین منجر به افزایش مزیت رقابتی و عملکرد مالی میشود و سطح بالای انعطافپذیری زیرساخت فناوری اطلاعات منجر به افزایش مزیت رقابتی میشود ولی منجر به افزایش عملکرد مالی نمیشود همچنین مزیت رقابتی تأثیر مثبت و مستقیم بر عملکرد مالی دارد.
وجهالله قربانیزاده؛ امین بازیار؛ حسین اشرفی گلشنی؛ رسول معتضدیان
دوره 2، شماره 7 ، خرداد 1393، ، صفحه 83-107
چکیده
یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سرتاسر مرزهای سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیمگیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک مینماید. افزایش بهرهوری، تصمیمگیری بهتر، کاهش هزینهها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ...
بیشتر
یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات ظرفیت بالایی را جهت انتشار اطلاعات در سرتاسر مرزهای سازمان ارائه نموده و در جهت تصمیمگیری هر چه بهتر بر اساس اطلاعات کامل، کمک مینماید. افزایش بهرهوری، تصمیمگیری بهتر، کاهش هزینهها، افزایش درآمد و ارائه خدمات یکپارچه از جمله مزایای خاصحاصل از یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعات میباشد. اما، در مورد نقش یکپارچگی سیستمهای اطلاعات در کسب مزیت رقابتی پژوهش صریحی انجام نشده است. از این رو، مقاله حاضر با هدف بررسی نقش یکپارچگی سیستمهای اطلاعات در کسب مزیت رقابتی انجام شده است.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها، توصیفیو پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بخشهای فناوری اطلاعات شرکت نرمافزاری همکاران سیستم به تعداد 160 نفر است. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 105 نفر در نظر گرفته شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محققساخته بهرهگیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که یکپارچگی سیستمهای اطلاعات به همراه افزایش ظرفیت ترکیب سازمانی فناوری اطلاعات حول محورهای آموزش، تغییر، انعطافپذیری و فرایند موجب افزایش هماهنگی و همکاری در سازمان میشود و همچنین به بخشهای مختلف سازمان در رسیدن به اهداف و کسب مزیت رقابتی کمک میکند.
مریم اسد بیگی؛ حسین وحیدی
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 125-142
چکیده
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ...
بیشتر
امروزه دانش به عنوان یک ابزار حیاتی برای حفظ و پیشرفت سازمان به شمار میآید. در دنیای رقابتی امروز بدون داشتن دانش لازم و خلق دانش جدید، موفقیت سازمان میسر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی تأثیر خلق دانش بر مبنای مدل چهار مرحله ای نوناکو و تاکئوچی بر کسب مزیت رقابتی، بر اساس مدل 6 عنصریهنری مینتزبرگ (کیفیت ـ طراحی ـ عدمتمایز ـ قیمت ـ پشتیبانی ـ تصویر)در شعب بانک کارآفرین تهران پرداخته شده است. در این تحقیق بر اساس نظر خبرگان و کارشناسان پرسشنامههایی مشتمل بر دو بخش که بخش اول به دنبال ارزیابی شاخصهای خلق دانش و بخش دوم به دنبال ارزیابی وضعیت رقابتی بانک بر طبق مدل شش عاملی مزیت رقابتی مینتزبرگ تهیه شده بود بین 185 نفر از مدیران و کارشناسان این بانک توزیع گردیدو تجزیه و تحلیلهای آماری لازم انجام و فرضیه اثر مثبت و معنادار خلق دانش بر کسب مزیت رقابتی در ابعاد چهارگانه اجتماعی کردن، بیرونی کردن، ترکیب کردن و درونی کردن در بانک کارآفرینمورد تأیید قرار گرفت.
محمد رضا تقوا؛ سید مجتبی حسینی بامکانی؛ حمید رضا فلاح لاجیمی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری اطلاعات، عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی است که هر کدام دارای شاخصهایی میباشند. فناوری اطلاعات دارای چهار شاخص: اقتصادی، امنیت، دقت و صحت اطلاعات، سرعت اطلاعات و ارتباطات بوده و عملکرد سازمانی نیز دارای چهار شاخص مشتری، مالی، منابع انسانی و اثربخشی سازمانی است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار میباشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش شاخصها تنظیم شد که بین 85 نفر از مدیران فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح کشور توزیع و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه حولفرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شد که نشان میدهد عوامل IT به غیر از ایمن بودن، بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی تأثیر دارند.