مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مهران رضوانی؛ مهرداد فروزنده؛ کمال سخدری
چکیده
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ...
بیشتر
امروزه استفاده از رسانههای اجتماعی در کسبوکارهای کوچک و متوسط به یک الزام رقابتی تبدیل شده است. برخی پژوهشگران، کارآفرینی را فرایندی اجتماعی و چندمرحلهای میدانند. به همین دلیل است که کسبوکارها تلاش میکنند در طول این مراحل و با هدف بقا یا توسعۀ کسبوکار از مزایا و منافع رسانههای اجتماعی به بهترین شکل ممکن بهرهمند شوند. ورود کارآفرینانه یکی از مهمترین مراحل فرایند کارآفرینی محسوب میشود که کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از مزایای رسانههای اجتماعی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. پژوهش حاضر بهدنبال آن است که چارچوب نظری کارکرد رسانههای اجتماعی را در ورود کارآفرینانۀ کسبوکارهای کوچک و متوسط صورتبندی کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر پژوهشی اسنادی- فراترکیب است. این پژوهش با محوریت 1608 مقالۀ پایگاه علمی اسکوپوس طی سالهای 2016 تا 2023 صورت پذیرفته است. پس از غربالگری اولیه به 47 مقاله و در نهایت به 15 مقالۀ محوری برای استخراج یافتهها دست یافتیم. در روش فراترکیب چهار سازۀ اصلی همراه با 11 مفهوم شناسایی و سازماندهی شد. نتایج این پژوهش میتواند بهمثابه نقشۀ راهی برای کارآفرینان و فعالان کسبوکار در طول فرایند کارآفرینی و بهویژه مراحل اولیۀ راهاندازی کسبوکار عمل کند. از سوی دیگر چارچوب پیشنهادی میتواند مبنایی نظری برای پژوهشهای آتی در بسط کاربردهای رسانههای اجتماعی در فرایند کارآفرینی قرار گیرد.
حبیبالله سالارزهی؛ گلبهار پورانجنار؛ امین شکیبایی؛ حسن غفاری
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر توسعه شبکههای اجتماعی مجازی در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه صورت پذیرفت. شبکههای اجتماعی مجازی، بهعنوان شبکهای از ارتباطات انسانی، شامل واتسآپ، اینستاگرام، گوگلپلاس، لینکدین، فیسبوک، توییتر و سایر پلتفرمهای دیگری است که دربرگیرنده فرصتهای بسیاری درزمینة کارآفرینی میباشد. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها، تحلیلی – اکتشافی و از نوع رویکرد آمیخته بوده که در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی از روش میکمک استفاده شد. جامعه موردنظر در بخش کیفی شامل 9 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 20 نفر از کارشناسان مسلط به موضوع است که به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخابشدهاند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی شامل مطالعات کتابخانهای و مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه میکمک بوده است. در مرحله مطالعات کتابخانهای و مصاحبه، تعداد 18 متغیر اولیه شناسایی گردید که با تعدیل نظرات خبرگان، 16 متغیر برای تحلیل کمی استفاده شد. پس از تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه میکمک، تعداد 10 متغیر بهعنوان پیشرانهای مؤثر تعیین شدند. نتایج، بیانگر این است که اثرگذارترین عامل شامل؛ اندازه شبکههای اجتماعی مجازی و وجود مخاطبین تجاری در شبکههای اجتماعی مجازی و کماثرترین متغیر شامل؛ انتقال اطلاعات و وجود منابع اطلاعاتی در شبکه اجتماعی مجازی میباشد.
نسترن افشم؛ علی مبینی دهکردی؛ جهانگیر یدالهی فارسی
چکیده
در دهه اخیر، تفکر طراحی بهعنوان رویکردی نوین جهت نوآوری و حل مسئله، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. امروزه سازمانها و افراد بسیاری در حال بهره بردن از تفکر طراحی میباشند، چراکه آنها به دنبال استفاده از مهارتها و فرآیندهای طراحان جهت دستیابی به راهحلهایی برای مشکلات پیچیده و یا ایجاد ...
بیشتر
در دهه اخیر، تفکر طراحی بهعنوان رویکردی نوین جهت نوآوری و حل مسئله، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. امروزه سازمانها و افراد بسیاری در حال بهره بردن از تفکر طراحی میباشند، چراکه آنها به دنبال استفاده از مهارتها و فرآیندهای طراحان جهت دستیابی به راهحلهایی برای مشکلات پیچیده و یا ایجاد فرآیندهایی هستند که نتایج را بهینه میکنند و شرایط را بهبود میبخشند. بااینحال، در حوزه پژوهشی اجماعی در مورد ویژگیهای اساسی، کاربردی و تعاریف تفکر طراحی وجود ندارد. برای روشن کردن دانش این حوزه و مفهومسازی تفکر طراحی و نقش آن بهعنوان سازهای شناختی در ادبیات کارآفرینی، این پژوهش به مرور جامع 106 مطالعه مفهومی و تجربی از مجموع 2037 مقاله در سال 1985 تا 2019 پرداخته است. این مطالعه از نوع توصیفی و از لحاظ روش اجرا مطالعه مرور ادبیات سیستماتیک تلقی میگردد. شناسایی مفهومسازیهای متفاوت از تفکر طراحی، ابزارهای تقویتکننده تفکر طراحی، مدلهای مطروحه در این زمینه و ارتباط این مفهوم با کارآفرینی از نتایج این پژوهش است.