داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی؛ سحر ولی پور پرکوهی
چکیده
فناوری، عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است که تأثیر بسزایی در گردشگری دارد. توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی به تحول صنعت گردشگری منجر شده و رقابت زیادی ایجاد میکند و باعث میشود بسیاری از توسعهدهندگان بخش گردشگری برای جذب گردشگر به نوآوریهای واقعی بپردازند. ازاینرو، برای بررسی اقتصاد هوشمند در گردشگری این ...
بیشتر
فناوری، عامل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است که تأثیر بسزایی در گردشگری دارد. توسعه فناوری اطلاعات و هوشمند سازی به تحول صنعت گردشگری منجر شده و رقابت زیادی ایجاد میکند و باعث میشود بسیاری از توسعهدهندگان بخش گردشگری برای جذب گردشگر به نوآوریهای واقعی بپردازند. ازاینرو، برای بررسی اقتصاد هوشمند در گردشگری این مطالعه سعی دارد تا با استفاده از مدلی مبتنی بر روش تصمیمگیری چند معیاره بهترین-بدترین به ارزیابی شاخصهای اقتصاد گردشگری هوشمند در ایران بپردازد. به همین منظور، ابتدا با استفاده از مطالعه ادبیات پژوهش و نظرات خبرگان حوزه گردشگری، ابعاد و شاخصهای مؤثر اقتصاد هوشمند در صنعت گردشگری تعیینشده است. بر اساس نظرات خبرگان روش بهترین- بدترین، افزایش جاذبهها و فعالیتها مهمترین معیار در اقتصاد گردشگری هوشمند شناختهشده است. علاوه بر آن، ایجاد بازارهای نو برای فروش محصولات داخلی و بهرهگیری از فناوری اطلاعات به ترتیب در اولویت دوم و سوم قرارگرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که مدیران صنعت گردشگری باید تمرکز خود را به افزایش جاذبهها، معرفی خدمات مربوط به اطلاعات گردشگری از طریق ابزارهای هوشمند سازی، استفاده از بازارهای آنلاین یا تجارت الکترونیکی و بهرهگیری بیشتر از بستر فناوری اطلاعات اختصاص دهند..
فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه بخش کمّی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 390 نفر از کارشناسان آژانسهای مسافرتی و گردشگران این سه شهر تعیین گردید. پس از تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تائید قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، چهار مؤلفه؛ حکمرانی هوشمند، توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، توسعه کاربرد فنّاوریهای نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، بهعنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند.