مریم ذوالفقار؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
تنوع دستگاههایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا میکنند و از سامانههای مبتنی بر وب استفاده میکنند، روز به روز زیادتر میشود. کاربران انتظار دارند که سامانهها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاههای مختلف (از دسکتاپ تا تلفنهای همراه هوشمند در اندازههای مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این ...
بیشتر
تنوع دستگاههایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا میکنند و از سامانههای مبتنی بر وب استفاده میکنند، روز به روز زیادتر میشود. کاربران انتظار دارند که سامانهها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاههای مختلف (از دسکتاپ تا تلفنهای همراه هوشمند در اندازههای مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این پژوهش نیز طراحی سامانه اینترنتبانک واکنشگرا است. برای این منظور ضمن مطالعه پیشینه پژوهش و توجه به مفاهیم اینترنتبانک، عوامل پذیرش آن و مفهوم واکنشگرایی و تجربه کاربری و نیازهای یک سامانه (از نظر کسب و کاری و فنی) به طراحی اینترنتبانک واکنشگرا بر اساس مراحل روش " علم طراحی" پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر، طراحی سامانهای واکنشگرا را ارائه میدهد که میتواند مورد استفاده همه بانکها و مؤسسههای مالی قرار گیرد. طراحی پیشنهادشده به گونهای است که سامانه روی دستگاههای مختلف در اندازههای مختلف به شکل مناسب و سازگار با انداره دستگاه نمایش داده میشود. بر اساس نتایج این پژوهش، تجربه کاربری که شامل مواردی چون واکنشگرایی، سادگی استفاده و قابلیت یادگیری است، بسیار مورد توجه کاربران است و اینترنت-بانکهایی که این عوامل را همراه با امنیت و کارایی در اختیار کاربران میگذارند، بیشتر مورد اقبال واقع میشوند.
مصطفی قلیچ خانی؛ یحیی صمدی مقدم؛ کیامرث فتحی هفشجانی
چکیده
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، ...
بیشتر
تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد.
سارا آقابابائی؛ محسن نظری؛ نسترن حاجی حیدری
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، قیمتگذاری بهعنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکتها محسوب میگردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، شرکتها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه میکنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیادهسازی ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، قیمتگذاری بهعنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکتها محسوب میگردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، شرکتها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه میکنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیادهسازی سیستمی جهت کمک به قیمتگذاری رقابتی بر اساس ارزش مشتری از طریق دستهبندی و تحلیل احساسات مشتریان باهدف حداکثر سازی سود است. صنعت منتخب این پژوهش هتل داری است که سلایق و ارزشهای مشتری در آن از عوامل موفقیت محسوب میگردد. در این پژوهش ابتدا سعی شده به روش مدلسازی موضوعی با الگوریتم LDA، از دادههای استخراجشده از نظرات مشتریان هتلهای 5 ستاره تهران بهعنوان هتلهای رقیب، موارد مهم و باارزش در ذهن مشتریان این هتلها شناسایی و دستهبندی گردد. پسازآن، در هر دسته، نظرات هر مشتری برچسبگذاری شده و با الگوریتمهای مختلف متنکاوی، فرایند تحلیل احساسات بر روی این نظرات انجام شود. سپس دقت الگوریتمها محاسبهشده که الگوریتم یادگیری عمیق با دقت 0.9 بیشترین دقت محاسبات را داشت. درنهایت تحلیل احساسات با دادههای موجود توسط سیستمِ طراحیشده در مرحله قبل انجامشده و نتایجی قابل قبولی دریافت گردید. کاربرد سیستم پیشنهادی، تشخیص ارزش هتلها در ذهن مشتریان هدف نسبت به رقبا و کمک به قیمتگذاری بر مبنای ارزش است.