مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدل بهبودیافته‌یLRFM جهت خوشه‌بندی بر مبنای الگوریتم ازدحام ذرات و خوشه بندی K-میانگین

محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 197-222

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75014.2364

چکیده
  تلاش این مقاله در جهت حل یکی از مشکلات اصلی حوزه ی بانکداری می باشد که ارتباط تنگاتنگی با حوزه ی فناوری اطلاعات دارد. ترکیب بحث مدیریتی این موضوع با حیطه ی فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم حوزه ی مدیریت فناوری اطلاعات را رقم خواهد زد.هدف اساسی این مقاله، خوشه بندی مشتریان بانک است.در ابتدا، تمامی ویژگی های مشتریان از پایگاه داده ی بانک ...  بیشتر

ارایه ی مدل بهبودیافته ی LRFM به جهت خوشه بندی مشتریان بانک ها بر مبنای الگوریتم ژنتیک

محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی

دوره 10، شماره 38 ، دی 1400، ، صفحه 317-365

https://doi.org/10.22054/ims.2021.58551.1902

چکیده
  چکیدهخوشه‌بندی روشی رایج برای تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف در بسیاری از زمینه‌ها است، از جمله میتوان به شناسایی آماری، بانکداری،داده‌کاوی، تجزیه و تحلیل تصویر و …اشاره نمود. خوشه‌بندی فرآیند گروه-بندی اشیای مشابه به گروه‌های مختلف یا به بیان دقیق‌تر، تقسیم مجموعه‌ای از داده‌ها به زیر مجموعه‌های مجزا است. نکته‌ی اصلی، ...  بیشتر