مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ dr.taghavifard@gmail.com

2 کارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز، تهران.

3 دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد جنوب، تهران.

چکیده

فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از داده‌های جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخص‌های توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل می‌دادند، در شاخص‌های فضای کسب‌وکار نیز دارای رتبه‌های بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسب‌وکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می‌شود که کشور ایران با مطالعه نحوه به‌کارگیری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژی‌هایی را به‌منظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسب‌وکار تدوین کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Information and Communications Technology and Ease of Doing Business Globally: Cluster Analysis Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Taghavifard 1
  • Atefeh Mehrparvar Hosseini 2
  • Shima Salehi Moghadam 3

1 Faculty Member. Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i (Corresponding Author: tafgavifard@yahoo.com ).

2 MSc. , Information Technology Management, Mehralborz University, Tehran

3 Ph.D. Student, Industrial Management, Faculty of Management and Accounting ,Azad University, Tehran-South Branch ,Tehran.

چکیده [English]

Since information and communications technology has development potentials in all aspects, assessing the impact of IT development on improving the business environment is very important. In this paper, using 2017 global data, 140 countries of the world were divided into 4 clusters with a credit score index of Silhouette 0.705 based on the indicators of e-commerce and e-government development by K-mean method. Based on the results, countries with higher ICT indicators, which often are members of the first cluster, also have higher rankings in business environment indicators. Iran is ranked 124th in doing business and is above of average of the third cluster, but in terms of ICT indicators is in the second cluster. It is suggested that, by studying how to use ICT infrastructures in leading countries, Iran can develop strategies to increase the effectiveness of information technology in improving the business environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and Communications Technology
  • Ease of Doing Business
  • K-means Clustering
  • E-government
  • E-commerce
تقوا، م.، تقوی فرد، م.ت، معینی، ع و زین‌الدینی، م. (1396). مدلی برای دولت هوشمند: تبیین ابعاد دولت هوشمند با استفاده از روش فراترکیب، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 6(21)، 197-135.
زارع احمدآبادی، ح.، امام، م، ناصر صدرآبادی، ع. (1395). تبیین الگوی خوشه‌بندی بازار هدف، کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 16، 36-17.
شیرکوند، س.، جوکار، ق؛ و مزیدی، ع. (1393). خوشه‌بندی مشتریان بیمه بر اساس ارزش‌های مورد انتظار، پژوهشنامه بیمه، 29(4)، 163-137.
صادقیان، م. (1392). یافتن مرکز بهینه برای خوشه‌ها در الگوریتم K-means، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیخ بهایی.
علی حیدری بیوکی، ط. و خادمی زارع، ح. (1394). توسعه روش تحلیل پوششی داده‌ها به‌منظور خوشه‌بندی مشتریان اعتباری بانک‌ها، مدل‌سازی در مهندسی، 13(41)، 74-59.
مرادحاصل، ن.، مزینی، ا. و پاریاب، س. ح (1387). اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب‌وکار و تسهیل تجاری، اقتصاد و تجارت نوین، 14، 63-39.
مؤمنی، م. (1393). خوشه‌بندی داده‌ها، تهران، مؤلف.
مهرپرورحسینی، ا. و رفیعی، ح. (1397). خوشه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی با الگوریتم‌های فرا ابتکاری، یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج.
Alfansi, L., and Sargeant, A. (2000). Market segmentation in Indonesian banking sector: The relationship between demographics and desired customer benefits. International Journal of Bank Marketing, 18(2), 86-98.
Andreica, A. (2004). Evaluating ICT implementations within the Romanian business environment. Journal of Transition Studies Review, 11(3), 236-243.
Bhat, R.C., Sivakumar, A., & Axhausen, K.W. (2003). An analysis of the impact of information and communication technologies on non-maintenance shopping activities, Transportation Research, part B. (37), 857-881.
Brandt, A. (2005). Cluster analysis for market segmentation, Department of Curriculum Teaching and Learning, Toronto, University of Toronto, Master of Art, p.60.
Chen, J. Z., and Xie, H. Y. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual Capital, 5(1), 195-212.
Choucri, N., Maugis, V., Madnick, S., Siegel, M., & Gillet, S. (2003). Global e-Readiness-for what? Massachusetts Institute of Technology (MIT), Retrieved from http://ebusiness.mit.edu.
Epetimehin, F. M. (2011). Market segmentation: A tool for improving customer satisfaction and retention in insurance service delivery, Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences (JETEMS), 2(1), 62-67.
Lai, J., & Chen, W. (2009). Measuring e-Business dependability: The employee perspective. The Journal of Systems and Software, 82, 1046-1055.
Li, G., Yang, H., Sun, L., & Sohal, A. S. (2009). The impact of IT implementation on supply chain integration and performance, International Journal of Production Economics, 120(1), 125-138.
Linares-Mustaros, S., Coenders, G., and Vives-Mestres, M. (2018). Financial performance and distress profiles, from classification according to financial ratios to compositional classification. Advances in Accounting, DOI: 10.1016/j.adiac.2017.10.003.
Tayyebi, S.K., Jabbari. A., Shateri, M.R. and KochakZadeh, M. (2007). Impact assessment of internet use on export stream (Empirical analysis of eight selected countries of ASEAN and Iran), Iran Economic Research Journal, 9(33), 105-27. (in persian)
Valentinea, G. & Holloway, L. S. (2001). A window on the wider world? Rural children’s use of information and communication technologies, Journal of Rural Studies, 17, 383-394.
Wakelin, O., & Shadrach, B. (2001). Impact assessment of appropriate and innovative technologies in enterprise development. Retrieved from http://www.enterpriseimpact. www.org.uk/pdf/ICTs.pdf.
Zoroja, J., and Bach, M. P. (2016). Editorial: Impact of Information and Communication Technology to the Competitiveness of European Countries - Cluster Analysis Approach, Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, Version On-line ISSN 0718-1876 vol.11, no.1 Talca ene.
MacQueen, J. (1967). Some methods for classification and analysis of multivariate observations. In Proceedings of the fifth Berkeley symposium on mathematical statistics and probability, 1(14), 281-297.