نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئتعلمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ dr.taghavifard@gmail.com
2 کارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز، تهران.
3 دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد جنوب، تهران.
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Information and Communications Technology and Ease of Doing Business Globally: Cluster Analysis Approach
نویسندگان [English]
- Mohammad Taghi Taghavifard 1
- Atefeh Mehrparvar Hosseini 2
- Shima Salehi Moghadam 3
1 Faculty Member. Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i (Corresponding Author: tafgavifard@yahoo.com ).
2 MSc. , Information Technology Management, Mehralborz University, Tehran
3 Ph.D. Student, Industrial Management, Faculty of Management and Accounting ,Azad University, Tehran-South Branch ,Tehran.
چکیده [English]
Since information and communications technology has development potentials in all aspects, assessing the impact of IT development on improving the business environment is very important. In this paper, using 2017 global data, 140 countries of the world were divided into 4 clusters with a credit score index of Silhouette 0.705 based on the indicators of e-commerce and e-government development by K-mean method. Based on the results, countries with higher ICT indicators, which often are members of the first cluster, also have higher rankings in business environment indicators. Iran is ranked 124th in doing business and is above of average of the third cluster, but in terms of ICT indicators is in the second cluster. It is suggested that, by studying how to use ICT infrastructures in leading countries, Iran can develop strategies to increase the effectiveness of information technology in improving the business environment.
کلیدواژهها [English]
- Information and Communications Technology
- Ease of Doing Business
- K-means Clustering
- E-government
- E-commerce