مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.

2 دانشجوی دکتری، مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. (نویسنده مسئول)؛ puya.poormoghadasian.1370@gmail.com

چکیده

 
 
پیشرفت و توسعه‌ روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و درنتیجه، شکل‌گیری روند استفاده از گروه‌های مجازی، مسائل مهمی را پیش روی مدیران قرار داده است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اعتماد و اثربخشی گروه‌های مجازی با تأکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شاغل در بخش فعالیت‌های مجازی و در قالب گروه‌های مجازی موسسه فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که تعداد 40 گروه مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند انتخاب و گردآوری داده‌ها به‌وسیله پرسشنامه انجام شده است. همچنین، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرم‌افزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر، حاکی از آن است که وقتی متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تأثیر مؤلفه‌های اعتماد بر اثربخشی گروه‌های مجازی افزایش پیدا می‌کند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the factors Affecting the Effectiveness of VirtualTeams in the Business Environment

نویسندگان [English]

  • Abdolhosein Neisi 1
  • Pouya Poormoghadasian 2

1 Faculty member, Department of Management, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz.

2 PhD Student of Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran (Corresponding Author: puya.poormoghadasian.1370@gmail.com)

چکیده [English]

 
Research Article
  
Abstract:
Nowadays, managers face new issues in organizations due to the development of information and communication technologies and the emergence of virtual teams. This research tries to investigate the relationship between the trust and effectiveness of the virtual teams with an emphasis on knowledge sharing. The statistical population was the employees working in virtual teams in Tebyan Cultural Institute affiliated with Islamic Advertising Organization. 40 virtual teams with 200 employees were selected and the data was collected by a questionnaire and data was analyzed through path analysis using AMOS software. The results have shown that when the knowledge sharing variable is in a desirable amount, the trust components have a more positive impact on the effectiveness of virtual teams. 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • : trust in virtual environment
  • working team effectiveness
  • Smart business
حایری، مسعود .(1391). اعتماد در گروه‌های مجازی. فصلنامه عصر فناوری اطلاعات،79، 66-53.
رضاییان، علی .(1393). گروه سازی در قرن بیست و یکم. تهران، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت). تهران.
شهیدی نشرودکلی، رویا .(1392). مدیریت گروه‌های مجازی. فصلنامه عصر فناوری اطلاعات،90،112 -95.
قلی پور، آرین و امیری، بهنام .(1388). تأثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: بررسی چالش‌های هویتی در گروه‌های مجازی و تأثیر آن بر رفتار گروه اعضای گروه. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات،1(2)، 66-52.
مؤمنی، منصور، دهقان نیری، محمود، اخوان نوری، محمدرضا و رییسی فر، کامیار .(1389). مدل‌سازی ساختاری تأثیر OCB بر عملکرد گروه‌های مجازی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات،2(5)،168-149.
Abrams, L.C., Cross, R., Lesser, E. & Levin, D. (2013). Nurturing interpersonal trust in knowledge sharing networks. Academy of Management Executive, 17)4), 64-77.
Aubert, B. & Kelsey, B. (2013), Further underst &ing of trust & performance in virtual teams. Small Group Research, 34, 575.619.
Bergiel, B. J., Bergiel, E. B. & Balsmeier, P. W. (2018). Nature of virtual teams: a summary of their advantages & disadvantages, Management Research News, 31(2), 99-110.
Brahm, T. & Kunze, F. (2012). The role of trust climate in virtual teams. Journal of Managerial Psychology, 27(6), 595-614.
Cohen, S. G. & Bailey, D. E. (1997). What makes teams work? Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23, 239-290.
Davenport, T. H. & Prusak, L. (2010), Working Knowledge, 2nd ed., Harvard Business School Press, Boston, MA.
de Jong, R., Schalk, R. & Curseu, P. L. (2018), Virtual communicating, conflicts & performance in teams, Team Performance Management, 14 (7), 364-380.
DeRosa, D. (2019). Virtual success – the keys to effectiveness in leading from a distance. Leadership in Action, 28(6), 9-11.
Driks,k.T. & Ferrin, D.L. (2011). The role of trust in organizational setting. Organizational Science, 12, 450-470.
Ebrahim,N.A., Ahmed, S. & Taha, Z. (2009). Virtual teams: a literature review. Australian Journal of basic & Applied science, 3(3), 53-69.
Ford, D.P. & Staples, S. (2010). Are full & partial knowledge sharing the same?, Journal of Knowledge Management, 14(3), 394-409.
Gaudes, A., Hamilton-Bogart, B., Marsh, S. & Robinson, H. (2017). A framework for constructing effective virtual teams. The Journal of E-working, 1, 83-97.
Greenberg, P.S., Greenberg, R. H. & Antonucci, Y. (2007). Creating & sustaining trust in virtual teams. Business Horizons, 325-333.
Handi, C. (1995). Trust & the virtual organization, Harvard Business Review, 73(3), 40-50.
Hartel, G., Geister,s. & Konradt, U. (2015). Managing virtual teams: a review of current empirical research. Human Resource Management Review, 15(1), 69-95.
Holste, J.S. & Fields, D. (2010). Trust & tacit knowledge sharing & use. Journal of Knowledge Management, 14(1), 128-140.
Ipe, M. (2013).Knowledge sharing in organizations: a conceptual framework. Human Resource Development Review, 2, 337-359.
Jawadi, N. (2016). Trust’s forms & development in virtual teams, IRMA International Conference, Seattle, WA.
Kanawattanachai, P. & Yoo, Y. (2017). The impact of knowledge coordination on virtual team performance over time, MIS Quarterly, 31(4), 783-808.
Lin, C., St & ing, C. & Liu, C. (2018). A model to develop effective virtual teams. Decision Support Systems, 45(4), 1031-1045.
McNeil, C. M. (2013). Line managers: facilitators of knowledge sharing in teams. Employee Relations, 25, 294-307.
N &hakumar, J. & Baskerville, R. (2016). Durability of online teamworking: patterns of trust, Information Technology & People, 371-389.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation, Organization Science, 5, 14-37.
Nunamaker, J. F. Jr, Reinig, B.A. & Briggs, R. O. (2019). Principles for effective virtual teamwork, Communications of the ACM, 52(4), 113-117.
Pangil,F. & Chan, J. (2013). The effect of knowledge sharing on the virtual team effectiveness, Journal of Knowledge Management, 18(1), 97-106.
Pazos, P. (2012). Conflict management & effectiveness in virtual teams. Team performance management, 18(7/8), 401-417.
Peters, L.M. & Manz, C. C. (2017). Identifying antecedents of virtual team collaboration. Team performance Management, 13(3/4), 17-29.
Petersen, S.K. (2014). Trust: a neglected variable in team effectiveness research, Journal of Management & Organization, 10, 38.
Piccoli, G., Powell, A. & Ives, B. (2014). Virtual teams: team control structure, work process & team effectiveness. Information Technology & People, 17(4), 359- 379.
Powell, A., Piccoli, G. & Ives, B. (2014). Virtual teams: a review of current literature & directions for future research. Database for Advances in Information Systems, 35(1), 6-36.
Ross, T., Jones, E.C. & Adams, S.G. (2018). Can team effectiveness be predicted?,
Team Performance Management, 14(5/6), 248-268.
Sarker, S., Valacich, J.S. & Sarker, S. (2013). Virtual team trust: instrument development & validation in an IS educational environment. Information Resources Management Journal, 16 (2), 35-55.
Sarker, S., Ahuja, M., Sarker, S. & Kirkeby, S. (2011). The role of communication & trust in global virtual teams: a social network perspective. Journal of Management Information System, 28(1), 273-309.
Staples, D.S. & Webster, J. (2018). Exploring the effects of trust, task interdependence & virtulness on knowledge sharing in teams, Information Systems Journal,18(6), 617-640.
Townsend, A. M., Demarie, S.M. & Hendrickson, A. R. (1998). Virtual teams: technology & the work place of the future. Academy of Management Executive, 15(1), 69-95.
van den Hooff, B. & de Ridder, J. A. (2014), Knowledge sharing in context: the influence of organizational commitment, communication climate & CMC use on knowledge sharing.Journal of Knowledge Management, 8(6), 117-130.
Wielkie, K. (2018). Leadership Behaviors of Virtual Team Leaders: A Phenomenological Study, University of Phoenix, Phoenix, AZ.
Wu, S., Lin, C. S. & Lin, T. C. (2016). Exploring knowledge sharing in virtual teams: a social exchange theory perspective. Proceedings of the the 39th Annual Hawaii International Conference on System Sciences, 1-10.
Xiao, Y. C. & Jin, Y. H. (2010). The hierarchical linear modeling of shared mental model on virtual team effectiveness, Kybernetes, 39 (8), 1322-1329.
Zarraga, C. & Bonache, J. (2013). Assessing the team environment for knowledge sharing: an empirical analysis, The International Journal of Human Resource Management, 14, 1227-1245.
Zhang, Y., Fang, Y., Wei, K. K. & Chen, H. (2018). Exploring the role of psychological safety in promoting the intention to continue sharing knowledge in virtual communities, International Journal of Information Management, 30(5), 425-436.
Ziek, P.  & Smulowitz, S. (2012).  The impact of emergent virtual leadership competences on team effectiveness. Journal of Knowledge Management, 18(1), 92-106.