مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
تحلیل عوامل مؤثر بر اثربخشی گروه‌های مجازی در فضای کسب‌وکار

عبدالحسین نیسی؛ پویا پور مقدسیان

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.41777.1508

چکیده
    پیشرفت و توسعه‌ روزافزون فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و درنتیجه، شکل‌گیری روند استفاده از گروه‌های مجازی، مسائل مهمی را پیش روی مدیران قرار داده است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اعتماد و اثربخشی گروه‌های مجازی با تأکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شاغل در بخش فعالیت‌های مجازی و در قالب گروه‌های ...  بیشتر

پیشران‌های مؤثر بر تمایل به استفاده از خدمات مالی در پلتفرم‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی

حامد حیدری؛ مرتضی موسی‌خانی؛ محمود البرزی؛ علی دیواندری؛ رضا رادفر

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 27-64

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.44793.1561

چکیده
  ارائه­ خدمات مالی در پلتفرم­های مبتنی بر زنجیره بلوکی به‌عنوان رویکردی نوین در بازارهای مالی، فضای وسیعی برای رشد دارد. این موضوع، لزوم مطالعه و شناسایی پیشران­های نگرش کاربران نسبت ­به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر زنجیره­ بلوکی را نشان می­دهد. به این منظور، از مدل‌های پذیرش فناوری استفاده شده است. این پژوهش، با استفاده ...  بیشتر

ارائه چارچوبی برای کاربست مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت در بانک انصار

ابوالفضل خسروی؛ محمد سوری؛ محمد عربی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 65-88

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.45549.1574

چکیده
   امروزه، افراد باتجربه یکی از مهم‌ترین دارایی­های هر سازمانی به­حساب می­آیند. این افراد، دانش کافی را در طول سال­ها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دوره­های مختلف آموزشی به دست آورده­اند. از همین رو، یکی از دغدغه­های اصلی بسیاری از سازمان­ها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد ...  بیشتر

مفهوم‌پردازی تفکر طراحی: زمینه کارآفرینی

نسترن افشم؛ علی مبینی دهکردی؛ جهانگیر یدالهی فارسی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 89-116

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.45781.1578

چکیده
   در دهه اخیر، تفکر طراحی به‌عنوان رویکردی نوین جهت نوآوری و حل مسئله، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه­های مختلف را به خود جلب کرده است. امروزه سازمان‌ها و افراد بسیاری در حال بهره بردن از تفکر طراحی می‌باشند، چراکه آن‌ها به دنبال استفاده از مهارت‌ها و فرآیندهای طراحان جهت دستیابی به راه‌حل‌هایی برای مشکلات پیچیده و یا ایجاد ...  بیشتر

تأثیر استراتژی‌های تضمین بر قصد خرید اینترنتی با میانجی‌گری اعتماد در فروشگاه‌های آنلاین

صمد رحیمی اقدم؛ علیرضا فضل زاده؛ نوشین ابراهیمی اقدم

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 117-146

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.45974.1580

چکیده
   هدف پژوهش حاضر، تبیین راهکار علمی و کاربردی برای قصد خرید اینترنتی بر اساس استراتژی‌های تضمین با نقش میانجی ­اعتماد در فروشگاه‌های آنلاین است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مردم شهر تبریز است که حداقل یک‌بار تجربه خرید اینترنتی داشته­اند. ...  بیشتر

اثربخشی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی، ناشی از تأثیر ابعاد تئوری نهادی بر رفتار سازمانی کارکنان

سید امین حسینی سنو؛ نگار ;کد خدا

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 147-180

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.44465.1581

چکیده
  این پژوهش به امنیت سیستم‌های اطلاعاتی (ISS) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل در سازمان­ها و بخصوص شهرداری­ها پرداخته است. امروزه نقض‌های امنیت اطلاعات به‌جای استثنا، تبدیل به هنجار شده است و امنیت سیستم اطلاعات تنها زمانی می‌تواند محقق ­شود که کارکنان به‌طور کامل این مفهوم را از طریق تغییر رفتار خود در مطابقت با فن‌آوری‌های ...  بیشتر

تحلیل ادراکات کاربران درباره خرید تلفن همراه در سایت دیجی کالا

فاطمه عباسی؛ آمنه خدیور؛ محسن یزدی نژاد

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 181-210

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46286.1585

چکیده
   امروزه افراد برای خرید محصولات و خدمات آنلاین از نظرات دیگران در شبکه­های اجتماعی جهت تصمیم­گیری استفاده می­نمایند. همچنین شرکت­های ارائه دهنده محصولات  از تحلیل ادراکات و نظرات کاربران و مشتریان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و ارائه محصولات جدید استفاده می‌نمایند. تحلیل ادراکات از جمله رویکردهای نوین در استخراج نظرات ...  بیشتر

اثرگذاری قابلیت‌های پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات

جمال‏الدین ابراهیمی؛ محمد عزیزی؛ کتایون پور مهدی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 211-238

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46451.1589

چکیده
   در دنیای پرتلاطم کسب‌وکار، کارآفرینی شرکتی قدم نهادن در بازاری با عدم قطعیت بالاست. ازاین‌رو می‌بایست شرکت‌ها به شناخت درستی از قابلیت‏ها در محیط پویا برسند تا بتوانند با کمترین ضرر به کسب سود در بلندمدت دست یابند. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر قابلیت‌های پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات صورت گرفته است. ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران

فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی

دوره 8، شماره 32 ، شهریور 1399، صفحه 239-272

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.47173.1607

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه­های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...  بیشتر