نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 محقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
2 محقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
3 دانشجوی دکتری، هوش مصنوعی، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهان
چکیده
امروزه افراد برای خرید محصولات و خدمات آنلاین از نظرات دیگران در شبکههای اجتماعی جهت تصمیمگیری استفاده مینمایند. همچنین شرکتهای ارائه دهنده محصولات از تحلیل ادراکات و نظرات کاربران و مشتریان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و ارائه محصولات جدید استفاده مینمایند. تحلیل ادراکات از جمله رویکردهای نوین در استخراج نظرات میباشد. تحلیل ادراکات، استفاده از روشهای متن کاوی و پردازش زبان طبیعی برای شناسایی، استخراج و بررسی اطلاعات ذهنی میباشد. اطلاعات حاصل از تحلیل ادراکات میتواند بر انتخاب موثر مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد. در این پژوهش مدلی جهت تحلیل ادراکات کاربران در ارتباط با خرید تلفن همراه از سایت دیجی کالا ارائه شده است تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه مورد بررسی شامل نظرات کابران در سایت دیجی کالامی باشد و نمونه آماری نظرات کاربران تلفن همراه سایت دیجی کالا است. جهت تحلیل و پیاده سازی، رویکرد یادگیری نظارت شده و از پکیجهای متن کاوی پایتون استفاده شده است. نتایج نشان میدهند مدل پیشنهادی با دقت 0.892 می تواند نظرات کاربران را دسته بندی نماید. همچنین در مجموع نظرات کاربران در مورد سهولت استفاده و امکانات و قابلیتهای تلفن همراه مثبت و در مورد ارزش خرید نسبت به قیمت، نوآوری، طراحی و ظاهر و کیفیت ساخت گوشیها نظر کاربران منفی میباشد. مدل پیشنهادی میتواند در سایتهای تجارت الکترونیک مانند دیجی کالا پیاده سازی شود و خروجی آن به صورت سیستماتیک توسط کاربران قابل مشاهده باشد که در نهایت میتواند منجر به تصمیمگیری آگاهانه برای خریداران و شرکتهای ارائه دهنده محصولات باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sentiment Analysis of Users for Buying on Cell Phone in Digikala
نویسندگان [English]
- Fatemeh Abbasi 1
- Ameneh Khadivar 2
- Mohsen Yazdinejad 3
1 Postdoctoral Researcher, Faculty of Social Sciences and Economics, Al-Zahra University, Tehran.
2 Faculty Member, Department of Social Sciences and Economics, Al-Zahra University, Tehran.( Corresponding Author: a.khadivar@alzahra.ac.ir)
3 Ph.D. Student, Faculty of Compute Engineering, University of Isfahan, Isfahan.
چکیده [English]
Nowadays, people use others' opinions on social networks for decision-making to purchase online products and services. Likewise, the companies which offer the products employ sentiment analysis of opinions of users and customers to adopt informed decisions and offer new products. Considering the high volume of the contextual data, conversion, and analysis of such data is a major challenge in e-commerce. Sentiment analysis is a modern approach in the extraction of opinions. The obtained information from sentiment analysis can have a considerable impact on the efficient selection of customers. In the present study, a model has been proposed for sentiment analysis of users' opinions for buying a cell phone in Digikala. This study is applicable to the objective aspect. The data includes users' opinions in Digikala. The statistical sample consists of opinions of cell phone users in Digikala. Supervised learning, as well as Python package, were utilized for analysis and implementation. A model has been proposed for sentiment analysis of users' opinions. The results demonstrate that this model can classify users' opinions with an accuracy equal to 0.892. Similarly, the results reveal that users' opinions about ease of use, possibilities, and capabilities of the cell phone are positive and about purchase value to price, innovation, design and appearance, and quality of cell phones are negative. The proposed model can be implemented in e-commerce websites like Digikala and its output can be observed by users systematically. Finally, it can be led to inform decision-making for buyers and companies which offer products.
کلیدواژهها [English]
- Sentiment Analysis
- Social Networks
- Supervised Learning