مقاله پژوهشی
مجتبی صالحی؛ فاطمه گرشاسبی
چکیده
در این پژوهش یک روش نوین ترکیبی برای پیشبینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده است که همزمان از الگوریتم رقابت استعماری بهعنوان روش انتخاب ویژگی و شبکه فازی عصبی انطباق انطباقپذیر بهعنوان تابع پیشبینی کننده استفاده مینماید. برای انجام این امر از 68 ویژگی مؤثر بر بازار بورس اوراق بهادار؛ که شامل شاخصهای ...
بیشتر
در این پژوهش یک روش نوین ترکیبی برای پیشبینی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده است که همزمان از الگوریتم رقابت استعماری بهعنوان روش انتخاب ویژگی و شبکه فازی عصبی انطباق انطباقپذیر بهعنوان تابع پیشبینی کننده استفاده مینماید. برای انجام این امر از 68 ویژگی مؤثر بر بازار بورس اوراق بهادار؛ که شامل شاخصهای اقتصادی، شاخصهای بورس ایران و سایر کشورها، شاخصهای تحلیل فنی و شاخصهای شمعدان ژاپنی بهصورت روزانه در بازه زمانی 1389-1395 بهعنوان ورودی مدل استفاده شده است. همچنین، شاخص کل بورس اوراق بهادار روز آتی بهعنوان متغیر هدف مسئله مسأله در نظر گرفته شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که مدل ترکیبی شبکه عصبی- فازی انطباق انطباقپذیر و الگوریتم رقابت استعماری پیشبینیهای بسیار مناسبتری داشته و به نسبت شبکههای عصبی منفرد از سرعت بالاتر و توانایی تقریب قویتری برای پیشبینی شاخص کل بورس اوراق بهادار برخوردار بوده است.
مقاله پژوهشی
سید سعید میرواحدی؛ داود حسینپور؛ احسان سلطان محمدلو
چکیده
این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مؤلفههای قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری میشود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است. و در این پژوهش ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مؤلفههای قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری میشود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است. و در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی استفاده شده است. یافتههای پژوهش، با استفاده از آزمونهای ، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در نرمافزارهای تحلیلی " اس پی اس اس"و" لیزرل" مورد تجزیهوتحلیل و برازش قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که رابطه بین شبکههای اجتماعی با قصد کارآفرینانه و مؤلفههای آن بهخوبی معنادار است بوده و متغیر شبکههای اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی و مؤلفههای آن تأثیر دارد.از بین مؤلفه های مورد بررسی، بیشترین تأثیر و معناداری به ترتیب برای مؤلفههای خودباوری کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه است. درنهایت با آزمونهای تحلیل ساختاری و مدل معادلات ساختاری تمام فرضیات پژوهش تأیید شدند.ا
مقاله پژوهشی
امیرحسین حسینیان؛ بابک تیمورپور؛ باقر جمالی هندری
چکیده
شناسایی ساختارهای موجود در شبکههای اجتماعی، فرآیندی حائز اهمیت در تحلیل این شبکهها است. یکی از مسائلی که در سالهای اخیر در زمینه شناسایی ساختارهای شبکههای اجتماعی مطرح شده است، مسئله اجتماع یابی است. با توجه به اهمیت این موضوع، تاکنون روشهای حل متنوع و گوناگونی برای اجتماع یابی پیشنهاد شده است. در پژوهش حاضر، یک الگوریتمی ...
بیشتر
شناسایی ساختارهای موجود در شبکههای اجتماعی، فرآیندی حائز اهمیت در تحلیل این شبکهها است. یکی از مسائلی که در سالهای اخیر در زمینه شناسایی ساختارهای شبکههای اجتماعی مطرح شده است، مسئله اجتماع یابی است. با توجه به اهمیت این موضوع، تاکنون روشهای حل متنوع و گوناگونی برای اجتماع یابی پیشنهاد شده است. در پژوهش حاضر، یک الگوریتمی ترکیبی از روشهای بهینهسازی علفهای هرز و ژنتیک پیشنهاد شده است که هدف آن یافتن جوابهای مناسب و باکیفیت برای مسئله اجتماع یابی است. در این روش ترکیبی، جوابهای اولیه توسط روش بهینهسازی علفهای هرز تولید میشوند و در ادامه جوابهای یافته شده بهوسیله الگوریتم ژنتیک در فرآیند بهینهسازی، بهبود مییابند. ارزیابی برازندگی جوابها، مبتنی بر معیار چگالی پودمانگی است. چگالی پودمانگی، معیاری با ماهیت بیشینهسازی است که میزان کیفیت اجتماعات کشفشده را به دست میدهدمشخص می کند. بهمنظور بررسی کیفیت جوابهای الگوریتم پیشنهادی، نتایج این روش نسبت به چهار الگوریتم علفهای هرز، ژنتیک، الگوریتم کرم شبتاب و یک الگوریتم جستجوی کاملاً تصادفی مقایسه شدهاند. پارامترهای این الگوریتمها به کمک یک رویکرد طراحی آزمایشها تنظیم شدهاند. این مقایسات بر روی شبکههای محک گوناگون و با ابعاد متفاوت انجام شدهاند. با توجه به نتایج بهدستآمده، میتوان دریافت که الگوریتم پیشنهادی قادر به تولید جوابهایی باکیفیت بالا است. اعتبارسنجی نتایج الگوریتمها نیز توسط شاخص اطلاعات متقابل نرمال انجام شده است.
مقاله پژوهشی
روحالله کوثری لنگری؛ سهیلا سردار؛ سید عبدالله امین موسوی؛ رضا رادفر
چکیده
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع ...
بیشتر
امروزه رشد استفاده از شبکههای اجتماعی در میان اقشار مختلف جامعه جهانی، بهصورت غیرقابلانکاری رو به فزونی افزایش یافته است. پایگاه داده شبکههای اجتماعی؛ شامل منابع غنی و با ارزشی هستند که انتشار یا تحلیل آنها جهت برای مقاصد بازاریابی، تبلیغاتی، امنیت ملی، سلامت و ... میتواند برای محققان مؤسسات دولتی و خصوصی سودمند واقع گرددباشد؛ اما رعایت حریم خصوصی موجودیتهایی که اطلاعات آنها در اختیار تحلیلگران دادهکاوی قرار میگیرد، بهعنوان یک پروتکل حقوقی ضروری است. در این مقاله، از طریق روششناسی کیفی فراترکیب، کلیه ابعاد، شاخصها و کدهای مربوطه استخراج و سپس میزان اهمیت و اولویت هر یک از عوامل، تعیین شده و متعاقباً مدل بهبودیافته گمنامی، بهوسیله الگوریتم بهینهسازی کرم شبتاب و خوشهبندی فازی، ارائه گردیده شده است. نتایج شبیهسازی و ارزیابیهای مدل پیشنهادی بر روی دادههای چهار شبکه اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، توییتر و گوگل پلاس، حاکی از حفظ حریم خصوصی دادهها با کمترین نسبت انحراف و بیشترین سودمندی است.ا
مقاله پژوهشی
زهر ه دهدشتی شاهرخ؛ محمود محمدیان محمودی تبار؛ مسعود کیماسی؛ علیاصغر ساجدیفر
چکیده
تحولات سریع اینترنت و رشد روزافزون رسانههای اجتماعی، فرصتهای جدیدی را برای کسبوکارهای امروزی فراهم نموده است. سازمانها با استفاده از این رسانهها میتوانند روابط عمیق و بادوامی را با مشتریان خود برقرار ساخته و با درگیر ساختن آنها با برند خود، پیامدهای مثبتی را هم برای خودشان، هم برای مشتریان و جامعه ایجاد نمایندکنند. بر ...
بیشتر
تحولات سریع اینترنت و رشد روزافزون رسانههای اجتماعی، فرصتهای جدیدی را برای کسبوکارهای امروزی فراهم نموده است. سازمانها با استفاده از این رسانهها میتوانند روابط عمیق و بادوامی را با مشتریان خود برقرار ساخته و با درگیر ساختن آنها با برند خود، پیامدهای مثبتی را هم برای خودشان، هم برای مشتریان و جامعه ایجاد نمایندکنند. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشزمینهها، ابعاد و پیامدهای درگیری مشتریان با برند در رسانههای اجتماعی، در صنعت بانکداری است. در راستایبه منظور دستیابی به هدف مذکور مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافتهای با مشتریانی که دنبال کننده یک یا چند بانک در رسانههای اجتماعی بودند، صورت پذیرفت و تحلیل دادههای آن با استفاده از روش تحلیل محتوا، انجام گردیدشد. نتایج تحقیق؛ شامل سه بخش پیشزمینهها (فردی، سازمانی و رسانه)، پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی) و ابعاد درگیری مشتریان، در قالب مدل تحقیق ارائه شد. که شامل سه بخش پیشزمینهها (فردی، سازمانی و رسانه)، پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی) و ابعاد درگیری مشتریان بوده و . درنهایت، پیشنهادهایی بهمنظور استفاده از این رسانهها برای درگیر ساختن مشتریان، ارائه شده است.
لیلا ابراهیمی؛ وحید رضا میرابی؛ محمدحسین رنجبر؛ اسماعیل حسنپور
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. مدل پیشنهادی، به کمک مدل موفقیت «سیستم اطلاعات دلون و مکلین» و مجموعهای از عوامل شناختهشده از منابع موجود تدوین شده است. برای آزمایش فرضیههای تحقیقی مدل تدوینشده، نظرسنجی پرسشنامهای انجام و دادههای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، ارائه مدل وفاداری مشتری برای سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. مدل پیشنهادی، به کمک مدل موفقیت «سیستم اطلاعات دلون و مکلین» و مجموعهای از عوامل شناختهشده از منابع موجود تدوین شده است. برای آزمایش فرضیههای تحقیقی مدل تدوینشده، نظرسنجی پرسشنامهای انجام و دادههای حاصل از 384 مشتری از یک وبسایت B2C جمعآوری شده است. در اجرای آمار توصیفی و تحلیلهای مسیر و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، از نرمافزار "اس پی اس اس" و "اسمارت پی ال اس" استفاده شده است. نتایج «مدلسازی معادلات ساختاری»، نشان داد که عامل «اعتماد» دارای رابطه مهمی با رضایت مشتری در سیستمهای توصیهگر تجارت الکترونیک است. علاوه بر آن، نتایج حاکی از آن است که رضایت از محصولات پیشنهادی، میتواند موجب ارتقاء وفاداری مشتری در سیستمهای توصیهگر B2C شود. مدل پیشنهادی، به مدیران تجارت الکترونیک برای بهبود سیستمهای توصیهگر کمک خواهد کرد و از طریق کسب وفاداری مشتریان، فروش محصولات را در وبسایتهای فروش آنلاین افزایش خواهد داد.
مجتبی احمدی
چکیده
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات ...
بیشتر
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات اصلی دستیابی به همسویی شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "عدم وجود برنامهریزی استراتژیک مشترک"،"شناخت نامناسب واحدهای سازمانی از محیط یکدیگر"،"ساختار نامناسب اداری بانک"،"عدم وجود یک اداره سازمان و روشهای قوی"،"عدم تعریف دقیق وظایف و نقشها در پروژهها"و"همکاری محدود و عدم وجود حمایت متقابل در دستیابی به همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار"، از جمله اصلیترین موانع دستیابی به همسویی به شمار میرود. شناخت این موانع، ضمن فراهم آوردن زمینه مطالعات آتی در خصوص تدوین چارچوبهای دستیابی به همسویی با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی آن برای پژوهشگران، به سازمانها کمک میکند تا با شناسایی این موانع، اقدامات مؤثری جهت به منظور ایجاد همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار انجام دهند.