مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
ویژگی‌های محتوایی شرکت‎های تازه تأسیس فناوری محور

حسن بودلائی؛ اکبر بهمنی؛ یوسف محمدی مقدم

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 5-32

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10614

چکیده
  شرکت‎های‎ تازه تأسیس فناوری محور(NTBF)، سهم بسزایی بر رشد اقتصاد و علی‌الخصوص ارتقای نوآوری و اشتغال‎زایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها با سیاست­های تشویقی، در پی تأسیس و توسعه چنین مؤسساتی هستند. با وجود اهمیت اقتصادی این شرکت‎ها‎، تعریف واحدی از آن‌ها ارائه نشده و تعاریف متعددی برای این نوع شرکت‎ها متناسب با هدف ...  بیشتر

نقش پیاده‌سازی چارچوب‌های مدیریت خدمات و امنیت در تداوم خدمات فناوری اطلاعات

سهیلا جعفرنژاد؛ محمدرضا تقوا

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 33-54

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10616

چکیده
  محیط رقابتی کسب‌وکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمان‌ها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیت‌های سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیین‌شده از خدمات فناوری اطلاعات، به‌منظور پشتیبانی از نیازمندی‌های کسب‌وکار در شرایط بروز ...  بیشتر

سیستم خبره ارزشیابی وفاداری مشتریان در صنعت پخش و توزیع

الهام صدوقی نیا؛ علیرضا حسن زاده؛ شعبان الهی؛ شقایق صحرایی

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 55-78

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10618

چکیده
  در بازار پررقابت امروزی، بقای شرکت‌ها در گرو شناسایی و جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود است. به دلیل هزینه‏های بالای جذب مشتریان جدید، دستیابی به مشتریان وفادار و حفظ آنان، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل وفاداری و طراحی سیستم خبره برای ارزشیابی وفاداری مشتریان، در صنعت پخش و توزیع است. بر ...  بیشتر

راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تندمصرف

سید جلال‌الدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ جمشید صالحی صدقیانی

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 79-114

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10619

چکیده
  امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوری‌های جدید و ظهور کسب‌وکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفه‌جویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزه‌هایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروه‌های مختلفی از جامعه منجر می‌شود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری ...  بیشتر

تأثیر لجستیک پساخرید و تجربه خدمات مشتری بر واکنش رفتاری کاربران کسب‌وکارهای اینترنتی

عباس شول؛ علی عابدینی؛ نیما سلطانی نژاد

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 115-136

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10620

چکیده
  تعداد کاربران اینترنت در ایران، ۴۲ میلیون نفر است. با توجه به افزایش تمایل مردم به خرید اینترنتی در کشور و از آنجا که مطالعات تجربی مبتنی بر داده‌های نظری در خصوص وجود نقش و ارتباط نسبی تجارب پس از خرید شامل خدمات مشتریان، حمل‌ونقل، ردیابی و مرجوعی محصول با رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در آینده، در زمینه تجارت الکترونیک انجام نشده ...  بیشتر

تحلیل ارتباط میان شاخص‌های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه‌ شناختی فازی

غلامرضا جمالی؛ سید اسماعیل موسوی؛ معصومه محمدی

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 137-162

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10621

چکیده
  هدف این پژوهش، تحلیل ارتباط میان شاخص­های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه­ شناختی فازیاست. جامعه آماری، کارشناسان فعال در کسب‌وکار لوازم خانگی در استان بوشهر بوده­اند. این افراد، با مفهوم اینترنت اشیاء و زنجیره تأمین آگاه بوده که از بین آن­ها 10 نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا، ...  بیشتر

شناسایی خلأهای پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در کسب‌وکارهای نوپا

نگارالسادات مصباحی جهرمی؛ وحیدرضا میرابی؛ سراج‌الدین محبی؛ مهدی باقری

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10622

چکیده
  سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعه‌یافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که به‌عنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در بین کسب‌وکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان ...  بیشتر

مدل پارادایمی معماری فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت 2019

جلال حقیقت منفرد؛ سید غلامحسن طباطبائی؛ روح‌الله داداش‌نیا کاسمانی

دوره 8، شماره 30 ، دی 1398، صفحه 189-222

https://doi.org/10.22054/ims.2019.10623

چکیده
  معماری فناوری اطلاعات، با توصیفی کل‌نگر و جامع از کارکردهای فناوری اطلاعات در سازمان سعی در کاهش پیچیدگی استفاده از این فناوری و افزایش بازدهی در راستای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و نیل به اهداف سازمانی دارد. از سوی دیگر، چارچوب اهداف کنترلی برای فناوری اطلاعات و فناوری‌های مرتبط یا به‌اختصار چارچوب کوبیت نیز به‌عنوان کارآمدترین ...  بیشتر