نویسندگان
1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت، ، واحد علوم و تحقیقات- مرکز آموزش بینالمللی قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 عضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران. (نویسنده مسئول)؛
3 عضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران.
4 عضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس
چکیده
سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعهیافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که بهعنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیادهسازی تجارت اجتماعی در بین کسبوکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان تجارت اجتماعی در شرکتهای دانشبنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند. خبرگان با روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت دادهها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیران شرکتهای کسبوکاری نوپا در شهر تهران در نظر گرفته شدند. برای تعیین نمونه، از نمونهگیری دومرحلهای استفاده شد. دادهها، در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. دادههای گردآوریشده بخش کمی، با نرمافزار "اسمارت پی ال اس 2" تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بهدستآمده مؤید این بود که تغییر فضای کسبوکاری بهعنوان شرایط علی، پدیده محوری شامل پیادهسازی تجارت اجتماعی، شرایط زمینهای شامل فرهنگ کسبوکاری و خلأهای قانونی، شرایط مداخلهگر شامل خلأهای رفتاری و شرایط منابع کسبوکاری، راهبردها نیز قابلیت اعتماد بازارهای آنلاین اجتماعی و توسعه زیرساختهای فنی شناسایی شد و در نهایت پیامدهای این پژوهش، تقویت سهولت کسبوکارها و بهبود عملکرد فروش بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification of Gaps in the Implementation of Social Commerce in Startups
نویسندگان [English]
- Negarsadat Mesbahi Jahromi 1
- Vahidreza Mirabi 2
- Serajeddin Mohebbi 3
- Mehdi Bagheri 4
1 Ph.D. Student, Department of Management, Islamic Azad University, Qeshm International Training Center, Science and Research Branch, Qeshm Iran.
2 Faculty Member, Department of Business Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran (Corresponding Author: vahidreza.mirabi1335@gmail.com)
3 Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University ,Qeshm Branch, Qeshm
4 Faculty Member, Department of Management, Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch, Bandar Abbas
چکیده [English]
The share of social commerce in Iran is relatively small compared to the developed countries in the field of social commerce. So, it important to identify factors which are critical in the implementation of social commerce. The main purpose of this research is to identify legal and behavioral gaps on the implementation of social commerce among the startups. The statistical population in the qualitative section consists of social commerce experts in knowledge-based companies in the field of information technology in the science and technology park of Tehran University. Experts were identified using snowball and judgmental sampling techniques. According to the adequacy of data, 20 interviews were performed in total. The statistical population in the quantitative section consisted of the managers of startup companies located in Tehran. Two-step sampling method was used to determine the sample size. Data in qualitative section were collected through deep interviews and in the quantitative section it was collected through questionnaires. Data was analyzed using SmartPLS2 software in quantitative section. The results show that changes in business environment is as causal conditions. The pivotal phenomenon including: the implementation of social commerce, the contextual conditions including the business cultures and legal gaps, the interfering conditions including the behavioral gaps, and business resource conditions, and strategies including the reliability of online markets and the development of technical infrastructure have been identified. Ultimately, the consequences of this study have been enhancing business ease and improving sales performance.
کلیدواژهها [English]
- Social Commerce
- Social Networks
- Legal Gaps
- Behavioral Gaps
- Startups