نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی،دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران (نویسنده مسوول) rahimi2053@yahoo.com
2 گروه مدیریت،دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهیدچمران اهواز ، اهواز ، ایران
3 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران.
چکیده
سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسبوکار در شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر میپردازد. به همین منظور با 13 تن از مدیران و خبرگان مهندسی/فناوری پتروشیمی بهعنوان نمونه و به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پس از طراحی به روش دلفی مورد ارزیابی مشارکتکنندگان و تأیید آنان قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق مدلی را ارائه میدهد که به انگیزههای روی آوردن به هوشمندی کسبوکار و عوامل مؤثر بر آن میپردازد و به شرکتهای پتروشیمی منطقه در پیادهسازی موفق هوشمندی کسبوکار، تصمیمگیری بهینه در تمامی سطوح و دستیابی به سازمانی هوشمند کمک میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Business Intelligence Model Using Grounded Theory Approach
نویسندگان [English]
- farajallah rahimi 1
- Mohammad hassan baghalinejad shooshtari 2
- mahdi nadaf 3
1 management department , shahid) chamran university of ahvaz,( Corresponding Author: rahimi2053@yahoo.com).
2 Managament, department, Faculty of Economics and Social sciences,Shahid Chamran University of Ahvaz Ahvaz Iran.
3 Management Department, Faculty of Economics and Social science, sciences,Shahid Chamran University of Ahvaz Ahvaz Iran.
چکیده [English]
Organizations face different problems in the optimal use of data. Business intelligence helps organizations achieve that. This article is based on the qualitative research, using Grounded Theory approach, and it aims to design a business intelligence modelin petrochemical companies located in Mahshahr Special Economic Zone. In this study, 13 executives/experts were interviewed as a sample using semi-structured method and the collected data were analyzed with the open coding, axial and selective stages. and the model was tested and confirmed by the interviewers using the Delphi method. The results of this research provide a model the petrochemical companies, the motivations and the factors affecting successful implementation of Business Intelligence, transition into an intelligent enterprise, and optimized decision-making in all areas.
کلیدواژهها [English]
- Business intelligence
- Business intelligence model
- Factors affecting intelligence
- Grounded Theory approach
- Implement business intelligence