نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
2 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
3 دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران.
چکیده
در موارد زیادی مشاهده میشود که سازمانها سرمایهگذاریهای هنگفتی در بخش فناوریهای اطلاعات انجام میدهند و بعد از مدتی این سیستمها بلااستفاده قرار میگیرد یا کارایی و اثربخشی لازم را ندارند. در این راستا ضرورت دارد ارزیابی کاملی از میزان موفقیت این سرمایهگذاریها انجام گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات فروش سایپا بر اساس عوامل مؤثر سازمانی است. پس از شناسایی عوامل (ساختار، استراتژی و فرهنگ)، وضعیت این سیستم با استفاده از چکلیست جامعی از سؤالات و از طریق مصاحبههای ساختاریافته با افراد با سابقه و مطلع در واحدهای سازمانی مرتبط و همچنین با بررسی اسناد و مدارک سازمانی به دست آمد. این ارزیابیهای جامع و عمیق با استفاده از روش تحلیل تم صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی گروه خودروسازی سایپا بسیار بوروکراتیک و مکانیکی بوده که سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه مناسب این نوع ساختارها هستند، درحالیکه سیستمهای مجزا و بخش بخش شده در این شرکت وجود دارند، مهمترین استراتژی شرکت کاهش هزینه است و در نتیجه به فناوری اطلاعات بهعنوان جنبه استراتژیک نگاه نمیشود و در آخر بسترهای فرهنگی لازم در زمینه خلاقیت و نوآوری و پذیرش فنّاوری وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining Organizational Effective Factors on Information System Evaluation
نویسندگان [English]
- Hossein Bonjoei 1
- Hamid reza Yazdani 2
- Hossein Bahmani 3
1 MSc, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Qom.
2 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Qom.
3
چکیده [English]
In many cases, it has been seen that organizations investing a large amount of their budget on information technology and after a short time, those IT/IS remain unusable or lack of necessary efficiency and effectiveness. Thus its essential to perform comprehensive evaluation about these investments. The main purpose of this research is saipa sales information system evaluation based on organizational effective factors. After identification of main factors (structure, strategy and culture), sales system state have been obtained with comprehensive checklist of questions and through structured interview with experts and managers in related organizational units and also with analysis of organizational documents. This scrutiny and comprehensive evaluation has conducted with theme analysis method. Research results show that organizational structure of saipa industrial group is very bureaucratic and mechanistic and integrated information systems are appropriate for this structure. But many of this company IS are island and every unit has special IS. Cost efficiency is main strategy, So investing in information technologies override as strategic aspect and finally, there aren’t cultural context to creativity, innovation and also technology acceptance.
کلیدواژهها [English]
- Sa.les Information System
- Structure
- Strategy
- cultu