نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)؛ azamhosseinifar93@gmail.com
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانزاهدان
چکیده
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها تعداد 35 پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکههای اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of social networks on the development of digital entrepreneurship in knowledge-based companies
نویسندگان [English]
- Abdol Majid Imani 1
- Azam Hosseinifar 2
- Moslem Mobaraki 3
1 Assistant Professor, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan
2 Graduate Student, Information Technology Management, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan.(Corresponding Author: azamhosseinifar93@gmail.com)
3 Graduate Student, Information Technology Management, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan Zahedan
چکیده [English]
According to in today's competitive world, in addition to economic factors, social factors also can affect businesses and social networks as a social characteristic, the driving force and basis for social cohesion in business activities online role important. The purpose of this paper is to examine the impact of social networking (content of social relations, the structure of social ties, community resource information, mode of data transfer) in digital entrepreneurship development (opportunity analysis, creation and website development, e-marketing application, implementation and development of e-commerce) have been investigated. The research population consisted of 70 managers and IT experts of knowledge societies based in Kerman province of science and technology. By collecting questionnaires, 35 questionnaires were selected as samples The research method in terms of nature, correlation and data analysis software (Spss) and SEM (Smart pls) is used. The results show that social networks has a significant positive impact on the development of digital entrepreneurship and the dimensions of social networks, content, social relations, ways of transmission of information, social information resource has the greatest impact on digital entrepreneurship.
کلیدواژهها [English]
- Social networks
- entrepreneurship digital
- knowledge-based companies
- Kerman