مقاله پژوهشی
عبدالمجید ایمانی؛ اعظم حسینی فر؛ مسلم مبارکی
چکیده
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای ...
بیشتر
با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها تعداد 35 پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکههای اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند.
مقاله پژوهشی
میرعلی سید نقوی؛ غدیر شکیبا جمالآباد؛ سید حسین جلالی
چکیده
شکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، دادهها بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی ...
بیشتر
شکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، دادهها بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسبوکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شدهاند و تأثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیمگیری، با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیلتر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر که ریشه در خاستگاه تئوریهای تصمیمگیری و همچنین تئوری نفوذ اجتماعی دارد، بیانگر چگونگی کنش و تعامل میان مؤلفههای سیاسی محور بهمنظور اعمال نفوذ اجتماعی در تصمیمگیری است و نشان میدهد مهارت سیاسی هم بهصورت مستقیم و هم بهواسطه خلق سرمایه اجتماعی سبب بروز رفتارهای سیاسی مثبت در تصمیمگیریهای مرتبط با شکلگیری همکاریهای راهبردی میشود؛ درحالیکه محیط سیاسی بستر بروز رفتارهای سیاسی مخرب را فراهم میکند. بهعلاوه، یافتهها نقش تعدیلکنندگی اراده سیاسی را در بالفعل کردن مهارتهای سیاسی در ارتباط مستقیم با رفتار سیاسی تائید میکندشکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، دادهها بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسبوکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شدهاند و تأثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیمگیری، با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیلتر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر که ریشه در خاستگاه تئوریهای تصمیمگیری و همچنین تئوری نفوذ اجتماعی دارد، بیانگر چگونگی کنش و تعامل میان مؤلفههای سیاسی محور بهمنظور اعمال نفوذ اجتماعی در تصمیمگیری است و نشان میدهد مهارت سیاسی هم بهصورت مستقیم و هم بهواسطه خلق سرمایه اجتماعی سبب بروز رفتارهای سیاسی مثبت در تصمیمگیریهای مرتبط با شکلگیری همکاریهای راهبردی میشود؛ درحالیکه محیط سیاسی بستر بروز رفتارهای سیاسی مخرب را فراهم میکند. بهعلاوه، یافتهها نقش تعدیلکنندگی اراده سیاسی را در بالفعل کردن مهارتهای سیاسی در ارتباط مستقیم با رفتار سیاسی تائید میکند
مقاله پژوهشی
منیژه بحرینی زاده؛ مچید اسماعیل پور؛ جمال الدین کبوتری
چکیده
امروزه پایش و سپس بهبود کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک ازجمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای بانکها در رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان است. با عنایت به گسترش روزافزون رقابت بین بانکها، ارتقای کیفیت خدمات ابزارهای بانکداری الکترونیک بهعنوان رویکردی مهم در جذب، رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان ضروری است. در راستای ...
بیشتر
امروزه پایش و سپس بهبود کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک ازجمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای بانکها در رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان است. با عنایت به گسترش روزافزون رقابت بین بانکها، ارتقای کیفیت خدمات ابزارهای بانکداری الکترونیک بهعنوان رویکردی مهم در جذب، رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان ضروری است. در راستای این هدف، پرسشنامه پژوهش بر پایه پژوهشهای زهیر و نارسیکارا (2016) و مدل E-S-QUAL و E-RecS-QUAL پاراسورامان و همکاران (2005) طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش کاربران دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر بودند که از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 384 نفر نمونه انتخاب گردیدند. از نرمافزار Amos، جهت تحلیل عاملی تأییدی و تبیین و تأیید مدل مفهومی پژوهش استفاده شد. همچنین از آزمون t در نرمافزار SPSS برای تحلیل شکاف مابین دیدگاههای ادراکی مشتریان (وضع موجود) و انتظارات آنها از وضع مطلوب، پس از وزن دهی بهوسیله فرآیند تحلیل شبکهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایتمندی و رضایتمندی بر مقاصد رفتاری مشتریان تأثیر معنادار دارد. ابعاد ارتباط، جبران خدمات، دسترسپذیری، پاسخگویی، کارایی، اجرا و محرمانگی به ترتیب بیشترین شکاف میان انتظارات و ادراکات مراجعین را داشتند. در میان زیر شاخصها نیز، وجود همیشگی پول در دستگاه، انجام خدمات وعده داد شده، گستردگی مناسب جغرافیایی و دسترسی راحت به دستگاههای خودپرداز از اهمیت بیشتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار بودند.
مقاله پژوهشی
محمدتقی تقویفرد؛ آزیتا دادوند؛ مجتبی آقایی
چکیده
بانکها از جمله سازمانهای خدماتیاند که با ارائه خدمات مالی، ارتباط تنگاتنگ با مشتری خود دارند. مشتریان مهمترین منابع هر بانک میباشند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری این بنگاههای مالی، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایتمندی مشتریان در سطوح صف (شعب) بانک است. بانکها توجه ویژهای به کیفیت خدمات ...
بیشتر
بانکها از جمله سازمانهای خدماتیاند که با ارائه خدمات مالی، ارتباط تنگاتنگ با مشتری خود دارند. مشتریان مهمترین منابع هر بانک میباشند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری این بنگاههای مالی، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایتمندی مشتریان در سطوح صف (شعب) بانک است. بانکها توجه ویژهای به کیفیت خدمات بهعنوان مهمترین اصل پرداختها دارند. طول صف و زمان انتظار دو عاملی هستند که نقش مهمی را در درک مشتری از کیفیت خدمات در بانک بازی میکنند. در میان روشهای مختلفی که بهمنظور بررسی سیستمها در حالت پایدار و دادههای احتمالی ارائه شده است، شبیهسازی قابلیت بالایی در مدلسازی و ارزیابی چنین شرایطی را دارا است. شبیهسازی ابزاری مناسب برای تحلیل سیستمهای صف است. در این پژوهش قصد بر این است که سیستم خدمتدهی بانک با در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر بر آن شبیهسازی شده و راهکارهایی جهت بهبود و اصلاح فرآیندهای موجود در بانک ارائه گردد. در این راستا پس از شناسایی فرآیندهای مختلف خدمتدهی در بانک، فرآیندهایی که منجر به تشکیل گلوگاه و کاهش کارایی خدمت دهندگان و نیز اتلاف زمان مشتریان میشود شناسایی و سپس سناریوهایی کاربردی، جهت افزایش کیفیت خدمات توسط بانک ارائه شده است. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی میتواند در عمل باعث افزایش سرعت و کارایی ارائه خدمات شعب بانک و نهایتاً رضایتمندی مشتریان شود.
مقاله پژوهشی
مرتضی محمدی؛ طهمورث سهرابی
چکیده
در محیط کسبوکار امروز که پیچیدگیهای فنّاورانه و رقابتی شدن آن روزافزون است، مشتری مداری و حفظ مشتری بهعنوان یک استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود. سازمانهایی در عرصه تجارت موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را تأمین کنند و در تلاش باشند که این منبع مهم دارایی سازمانی را حفظ کنند. لذا این پژوهش با هدف ...
بیشتر
در محیط کسبوکار امروز که پیچیدگیهای فنّاورانه و رقابتی شدن آن روزافزون است، مشتری مداری و حفظ مشتری بهعنوان یک استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود. سازمانهایی در عرصه تجارت موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را تأمین کنند و در تلاش باشند که این منبع مهم دارایی سازمانی را حفظ کنند. لذا این پژوهش با هدف دستیابی به سازوکارهای منطبق با شیوههای نوین تجارت الکترونیک به دنبال بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر رضایت مشتریان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به روشتوصیفی ـ همبستگی صورت گرفته است. حجم نمونه تعداد 384 نفر از تمامی مشتریانی است که در محدوده زمانی جمعآوری دادههای تحقیق به فروشگاههای الکترونیکی فعال مراجعه داشته و محصولات آنها را خریداری نمودهاند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد رضایتمندی مشتری و پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک است که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 90/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان دارد و میتواند موجب حفظ مشتریان، وفاداری مشتریان و همچنین جذب مشتریان جدید گردد.
مقاله پژوهشی
مجتبی صالحی؛ علیرضا کرد کتولی
چکیده
ریسک اعتباری که به معنی احتمال عدم بازپرداخت تعهدات توسط مشتریان در سررسید تعبیر میشود بهعنوان یکی از عوامل ورشکستگی مؤسسات مالی قلمداد میشود. بدین منظور از تکنیکهای دادهکاوی نظیر شبکه عصبی، درخت تصمیم، شبکه بیز، k نزدیکترین همسایه و ماشین بردار پشتیبان برای دستهبندی مشتریان به مشتریان پر ریسک و کم ریسک استفاده ...
بیشتر
ریسک اعتباری که به معنی احتمال عدم بازپرداخت تعهدات توسط مشتریان در سررسید تعبیر میشود بهعنوان یکی از عوامل ورشکستگی مؤسسات مالی قلمداد میشود. بدین منظور از تکنیکهای دادهکاوی نظیر شبکه عصبی، درخت تصمیم، شبکه بیز، k نزدیکترین همسایه و ماشین بردار پشتیبان برای دستهبندی مشتریان به مشتریان پر ریسک و کم ریسک استفاده شده است. در این مقاله یک روش ترکیبی از الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری و شبکه عصبی برای افزایش دقت دستهبندی در ارزیابی و سنجش ریسک اعتباری مشتریان بانکی ارائه میدهد. این روش با شناسایی زیرمجموعهی ویژگیهای بهینه و حذف ویژگیهای غیرضروری از تمامی ویژگیهای موجود در دادهها به کاهش ابعاد مسئله و افزایش دقت طبقهبندی میپردازد. رویکرد پیشنهادشده بر روی مجموعه دادههای واقعی پایگاه داده UCI و همچنین دادههای واقعی یک بانک خصوصی ایرانی بهمنظور اعتبارسنجی اعمال شد. نتایج تجربی بهدستآمده نشان داد میزان خطای شبکه عصبی برای مجموعه آزمون با انتخاب ویژگیهای مؤثر و حذف ویژگیهای کم اثر توسط الگوریتم بهینهسازی صفر و یک رقابت استعماری کاهش مییابد. بعلاوه، برای سایر روشها طبقهبندی استفاده شده، میزان خطای داده آزمون در حد قابل قبولی باقی میماند. برای اولین بار در این مقاله از الگوریتم رقابت استعماری برای ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانکی استفاده شده است.