مریم ذوالفقار؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
تنوع دستگاههایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا میکنند و از سامانههای مبتنی بر وب استفاده میکنند، روز به روز زیادتر میشود. کاربران انتظار دارند که سامانهها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاههای مختلف (از دسکتاپ تا تلفنهای همراه هوشمند در اندازههای مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این ...
بیشتر
تنوع دستگاههایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا میکنند و از سامانههای مبتنی بر وب استفاده میکنند، روز به روز زیادتر میشود. کاربران انتظار دارند که سامانهها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاههای مختلف (از دسکتاپ تا تلفنهای همراه هوشمند در اندازههای مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این پژوهش نیز طراحی سامانه اینترنتبانک واکنشگرا است. برای این منظور ضمن مطالعه پیشینه پژوهش و توجه به مفاهیم اینترنتبانک، عوامل پذیرش آن و مفهوم واکنشگرایی و تجربه کاربری و نیازهای یک سامانه (از نظر کسب و کاری و فنی) به طراحی اینترنتبانک واکنشگرا بر اساس مراحل روش " علم طراحی" پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر، طراحی سامانهای واکنشگرا را ارائه میدهد که میتواند مورد استفاده همه بانکها و مؤسسههای مالی قرار گیرد. طراحی پیشنهادشده به گونهای است که سامانه روی دستگاههای مختلف در اندازههای مختلف به شکل مناسب و سازگار با انداره دستگاه نمایش داده میشود. بر اساس نتایج این پژوهش، تجربه کاربری که شامل مواردی چون واکنشگرایی، سادگی استفاده و قابلیت یادگیری است، بسیار مورد توجه کاربران است و اینترنت-بانکهایی که این عوامل را همراه با امنیت و کارایی در اختیار کاربران میگذارند، بیشتر مورد اقبال واقع میشوند.
فاطمه عباسی؛ آمنه خدیور؛ محسن یزدی نژاد
چکیده
امروزه افراد برای خرید محصولات و خدمات آنلاین از نظرات دیگران در شبکههای اجتماعی جهت تصمیمگیری استفاده مینمایند. همچنین شرکتهای ارائه دهنده محصولات از تحلیل ادراکات و نظرات کاربران و مشتریان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و ارائه محصولات جدید استفاده مینمایند. تحلیل ادراکات از جمله رویکردهای نوین در استخراج نظرات ...
بیشتر
امروزه افراد برای خرید محصولات و خدمات آنلاین از نظرات دیگران در شبکههای اجتماعی جهت تصمیمگیری استفاده مینمایند. همچنین شرکتهای ارائه دهنده محصولات از تحلیل ادراکات و نظرات کاربران و مشتریان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و ارائه محصولات جدید استفاده مینمایند. تحلیل ادراکات از جمله رویکردهای نوین در استخراج نظرات میباشد. تحلیل ادراکات، استفاده از روشهای متن کاوی و پردازش زبان طبیعی برای شناسایی، استخراج و بررسی اطلاعات ذهنی میباشد. اطلاعات حاصل از تحلیل ادراکات میتواند بر انتخاب موثر مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد. در این پژوهش مدلی جهت تحلیل ادراکات کاربران در ارتباط با خرید تلفن همراه از سایت دیجی کالا ارائه شده است تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه مورد بررسی شامل نظرات کابران در سایت دیجی کالامی باشد و نمونه آماری نظرات کاربران تلفن همراه سایت دیجی کالا است. جهت تحلیل و پیاده سازی، رویکرد یادگیری نظارت شده و از پکیجهای متن کاوی پایتون استفاده شده است. نتایج نشان میدهند مدل پیشنهادی با دقت 0.892 می تواند نظرات کاربران را دسته بندی نماید. همچنین در مجموع نظرات کاربران در مورد سهولت استفاده و امکانات و قابلیتهای تلفن همراه مثبت و در مورد ارزش خرید نسبت به قیمت، نوآوری، طراحی و ظاهر و کیفیت ساخت گوشیها نظر کاربران منفی میباشد. مدل پیشنهادی میتواند در سایتهای تجارت الکترونیک مانند دیجی کالا پیاده سازی شود و خروجی آن به صورت سیستماتیک توسط کاربران قابل مشاهده باشد که در نهایت میتواند منجر به تصمیمگیری آگاهانه برای خریداران و شرکتهای ارائه دهنده محصولات باشد.
فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور
چکیده
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، ...
بیشتر
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، خودکارسازی استخراج عقاید و احساسات نظرات کاربران یکی از راهکارهای پیشنهادی برای سایتهای فروش آنلاین جهت ارائه خدمات کاراتر به مشتریان جهت تصمیمگیری آگاهانهتر است. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج میشود و بهعنوان شاخهای از متنکاوی شناخته میشود. نتایج حاصل از تحلیل احساسات میتواند در سیستمهای پیشنهاددهنده جهت ارائه پیشنهادهای کاراتر برای خرید مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از عقیده کاوی میتواند در زمینههای مختلف ازجمله کتابخانهها در انتخاب بهتر و خرید مبتنی بر نظرات واقعی کاربران کاربرد داشته باشد. در این پژوهش سیستمی جهت دستهبندی خودکار احساسات بیانشده در نظرات مربوط به خریداران کتاب سایت آمازون ارائه شده است. سیستم با استفاده از مدلهای ترکیبی برای تحلیل احساسات نظرات کاربران سایت آمازون طراحی شده است. جهت کلیه تحلیلها از پکیجهای متنکاوی پایتون استفاده است. نتایج نشان میدهند سیستم پیشنهادی میتواند بهصورت خودکار نظرات مثبت و منفی را با دقت بالای 80% دستهبندی نماید.