فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور
چکیده
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، ...
بیشتر
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، خودکارسازی استخراج عقاید و احساسات نظرات کاربران یکی از راهکارهای پیشنهادی برای سایتهای فروش آنلاین جهت ارائه خدمات کاراتر به مشتریان جهت تصمیمگیری آگاهانهتر است. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج میشود و بهعنوان شاخهای از متنکاوی شناخته میشود. نتایج حاصل از تحلیل احساسات میتواند در سیستمهای پیشنهاددهنده جهت ارائه پیشنهادهای کاراتر برای خرید مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از عقیده کاوی میتواند در زمینههای مختلف ازجمله کتابخانهها در انتخاب بهتر و خرید مبتنی بر نظرات واقعی کاربران کاربرد داشته باشد. در این پژوهش سیستمی جهت دستهبندی خودکار احساسات بیانشده در نظرات مربوط به خریداران کتاب سایت آمازون ارائه شده است. سیستم با استفاده از مدلهای ترکیبی برای تحلیل احساسات نظرات کاربران سایت آمازون طراحی شده است. جهت کلیه تحلیلها از پکیجهای متنکاوی پایتون استفاده است. نتایج نشان میدهند سیستم پیشنهادی میتواند بهصورت خودکار نظرات مثبت و منفی را با دقت بالای 80% دستهبندی نماید.
ایوب محمدیان؛ امیر مانیان؛ مریم خداداد برمی
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 123-150
چکیده
گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایده های خلاقانه در این حوزه، اهمیت حمایت از سازمان های مجازی را افزایش می دهد. مراکز رشد مجازی از ابزارهای رشد اقتصادی محسوب میشوند که نقش بسزایی در توسعه کسبوکارهای نوپا به ویژه در حوزه اینترنت دارند. هدف از تحقیق حاضر ایجاد درک جامع و صحیح درخصوص پدیده جدید مراکز رشد مجازی می باشد. برای این منظور ...
بیشتر
گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایده های خلاقانه در این حوزه، اهمیت حمایت از سازمان های مجازی را افزایش می دهد. مراکز رشد مجازی از ابزارهای رشد اقتصادی محسوب میشوند که نقش بسزایی در توسعه کسبوکارهای نوپا به ویژه در حوزه اینترنت دارند. هدف از تحقیق حاضر ایجاد درک جامع و صحیح درخصوص پدیده جدید مراکز رشد مجازی می باشد. برای این منظور در این مقاله به بررسی سیستماتیک پژوهشهای قبلی در حوزه مراکز رشد مجازی و به کمک روش فراترکیب پرداخته شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع بنیادی است که در آن به تحلیل کمی و کیفی پژوهشهای گذشته از نظر موضوعاتی همچون "سهم موضوعی مقالات"، "روشهای تحقیق"، "نظریه های رایج" و "الزامات راهاندازی" پرداخته شده است. نتایج بیانگر آن است که مقوله اجزای مدل کسب و کار بیشترین سهم موضوعی را به خود اختصاص داده است. غالب ترین روشها از منظر هدف، جمعآوری اطلاعات و شیوه اجرا در حوزه مراکز رشد مجازی به ترتیب سه روش کاربردی، کتابخانهای و توصیفی بوده است. نظریه های سازمان مجازی و شبکه، دو تئوری مشاهده شده در بین مقالات بوده است. الزامات محیطی، سازمانی و تکنوژیکی نیز سه دسته اساسی از الزامات برای راه اندازی و توسعه مراکز رشد مجازی است. در این مقاله با ترکیب و تفسیر پژوهشهای گذشته یک چارچوب مفهومی جهت توسعه تحقیقات مراکز رشد مجازی براساس روش "نگاشت مفاهیم" ارائه شده است. این چارچوب به شناخت بهتر روند پژوهشی، بهبود و پوشش شکاف دانشی حوزه مراکز رشد مجازی در تحقیقات آتی کمک مینماید.
امیر مانیان؛ محمد موسی خانی؛ سمانه رحیمیان
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 37-65
چکیده
از معیارهای سنجش موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربران آنهاست. رضایت کاربران بر میزان استفاده آنان از سیستم و کیفیت کاری روزمرهی آنان تأثیر می گذارد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران (سیستم گلستان) و سنجش تأثیر متغیرهایی چون درک از راحتی سیستم، درک از مفید بودن، درگیری ...
بیشتر
از معیارهای سنجش موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربران آنهاست. رضایت کاربران بر میزان استفاده آنان از سیستم و کیفیت کاری روزمرهی آنان تأثیر می گذارد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران (سیستم گلستان) و سنجش تأثیر متغیرهایی چون درک از راحتی سیستم، درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعه ی سیستم، آموزش کاربران، پشتیبانی مدیران ارشد و تجربه ی کاربر بر رضایت کاربران است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کارکنان ستادی آموزش دانشگاه تهران بوده است و از کل جامعه پژوهش که 41 نفر بودند، 39 نفر پرسشنامه را تحویل دادند. بنا بر یافته های پژوهش، متغیرهای راحتی در استفاده، آموزش کاربران و پشتیبانی مدیران ارشد بر رضایت کاربران تأثیرگذار هستند و متغیرهای درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعهی سیستم و تجربه ی کاربر، بر روی رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران تأثیری ندارند