مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
روشی برای بیشینه سازی بهره وری مالی بسته های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه

سید محسن صفوی کوهساره؛ سید امین حسینی سنو؛ امیرحسین مهاجرزاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403

https://doi.org/10.22054/ims.2025.81514.2508

چکیده
  شاید بتوان گفت که مهمترین هدف اپراتورهای تلفن همراه، بیشینه کردن بهره‌وریشان است. فارغ از هزینه های عملیاتی و سرمایه گذاری، بهره برداری حداکثری از منابع موجود می تواند آنها را به این هدف نایل کند. بدین منظور، اپراتورها برای پر کردن ظرفیت های خالی شبکه خود در ساعات کم بار بودن آن، بسته های داده با قیمت های مناسب ارائه می دهند تا کاربران ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
مدل بهبودیافته‌یLRFM جهت خوشه‌بندی بر مبنای الگوریتم ازدحام ذرات و خوشه بندی K-میانگین

محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 197-222

https://doi.org/10.22054/ims.2023.75014.2364

چکیده
  تلاش این مقاله در جهت حل یکی از مشکلات اصلی حوزه ی بانکداری می باشد که ارتباط تنگاتنگی با حوزه ی فناوری اطلاعات دارد. ترکیب بحث مدیریتی این موضوع با حیطه ی فناوری اطلاعات یکی از مباحث مهم حوزه ی مدیریت فناوری اطلاعات را رقم خواهد زد.هدف اساسی این مقاله، خوشه بندی مشتریان بانک است.در ابتدا، تمامی ویژگی های مشتریان از پایگاه داده ی بانک ...  بیشتر

ارایه ی مدل بهبودیافته ی LRFM به جهت خوشه بندی مشتریان بانک ها بر مبنای الگوریتم ژنتیک

محمد کاظمی؛ محمدعلی کرامتی؛ مهرزاد مینوئی

دوره 10، شماره 38 ، دی 1400، ، صفحه 317-365

https://doi.org/10.22054/ims.2021.58551.1902

چکیده
  چکیدهخوشه‌بندی روشی رایج برای تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف در بسیاری از زمینه‌ها است، از جمله میتوان به شناسایی آماری، بانکداری،داده‌کاوی، تجزیه و تحلیل تصویر و …اشاره نمود. خوشه‌بندی فرآیند گروه-بندی اشیای مشابه به گروه‌های مختلف یا به بیان دقیق‌تر، تقسیم مجموعه‌ای از داده‌ها به زیر مجموعه‌های مجزا است. نکته‌ی اصلی، ...  بیشتر