رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مریم احمدی؛ مهران ضیائیان؛ هاجر سلیمانی زاده
چکیده
امروزه هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای صنعت 4.0 به دلیل مزایای مختلفی همچون ردیابی مواد اولیه و محصولات تولید شده، کاهش هزینهها و ... مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است. یکی از مهمترین عوامل در تسهیل استقرار صنعت 4.0، منابع انسانی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش منابع انسانی بر استقرار صنعت 4.0 در صنعت فولاد یزد است. با ...
بیشتر
امروزه هوشمندسازی و استفاده از فناوریهای صنعت 4.0 به دلیل مزایای مختلفی همچون ردیابی مواد اولیه و محصولات تولید شده، کاهش هزینهها و ... مورد توجه بسیاری از صنایع قرار گرفته است. یکی از مهمترین عوامل در تسهیل استقرار صنعت 4.0، منابع انسانی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش منابع انسانی بر استقرار صنعت 4.0 در صنعت فولاد یزد است. با استفاده از ادبیات پژوهش، 13 عامل مرتبط با منابع انسانی اثرگذار بر استقرار صنعت 4.0 شناسایی شده است. در ادامه با استفاده از رویکرد دلفی فازی و انتخاب 17 نفر از اساتید دانشگاهی و مدیران صنعت فولاد یزد با روش نمونهگیری گلوله برفی و نظرخواهی از آنان، سه عامل توانایی یادگیری مستمر، تحلیل داده و هوش تجاری و امنیت و حفظ حریم خصوصی مورد تأیید قرار نگرفتند. همچنین بر اساس خواست نویسندگان پژوهش از خبرگان مرتبط با اضافه کردن عوامل مرتبط بر اثرگذار بر استقرار صنعت 4.0، سه عامل آزادی عمل در انجام کار، زمان کافی برای انجام کار و نوآوری و خلاقیت معرفی شد. در نهایت با استفاده از رویکرد دیماتل فازی روابط علی- معلولی میان عوامل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که همکاری و تعامل به عنوان مهمترین عامل استقرار صنعت 4.0 در صنعت فولاد یزد است. سودمندی درک شده و جذب نیروی ماهر به عنوان اثرگذارترین عامل و نوآوری و خلاقیت و یادگیری و توانمندسازی به عنوان اثرپذیرترین عوامل بر استقرار صنعت 4.0 شناخته شدهاند.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
منوچهر کرباسی؛ قنبر عباس پور اسفدن؛ سیده صدیقه جلالپور؛ پیمان حاجی زاده
چکیده
امروزه توسعه پارکهای علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از اینرو شناسایی شبکه همکاری و شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش ...
بیشتر
امروزه توسعه پارکهای علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از اینرو شناسایی شبکه همکاری و شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش فراترکیب، دلفی فازی و دیماتل استفاده شد. جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی انجام و10 مطالعه مرتبط شناسایی، مورد بررسی قرارگرفت. برای تأیید شاخصهای شبکهسازی مستخرج از ادبیات نظری، از 13 نفر از خبرگان و مدیران پارک فناوری پردیس نظرسنجی و شاخصها با استفاده از روش دلفی فازی توسط خبرگان تأیید شد. به منظور ترسیم مدل علّی روابط بین شاخصها از روش دیماتل استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار اکسل تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد شبکهسازی در پارکهای علم و فناوری دارای 15 شاخص از قبیل ارتقاء سطح محصولات، اطلاعات، افزایش سهم بازار، اهداف و ایجاد ارزش است. از نظر خبرگان، شاخص افزایش سهم بازار در اولویت اول و یادگیری سازمانی در آخرین رتبه قرار میگیرد. ترسیم مدل علّی شبکهسازی نشان داد، شاخصهایی مانند مدیریت، یادگیری سازمانی، اطلاعات و دانش از شاخصهای اثرگذار هستند. شاخص هائی نظیر توسعه محصول جدید، فرصتسازی بازار، روابط و بهرهبرداری از فرصت نیز از شاخصهای تأثیرپذیر در شبکهسازی پارک-های علم و فناوری هستند.
رقیه نوری؛ محمدرضا معتدل
چکیده
داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD ...
بیشتر
داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD کلاسیک و نرم افزار، مفاهیم داشبوردهای مدیریتی و طراحی آن و ابزارهای هوشمندی کسب و کار، مدل مفهومی پژوهش پیشنهاد گردید، سپس با استفاده از رویکرد پژوهش آمیخته اکتشافی، چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، ارائه شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل40 مقاله از 452 مقاله مربوط به بازه زمانی 2005 تا ۲۰20 و مرتبط با موضوعات داشبورد و طراحی آن بود که با روش فراترکیب، انجام شد. همچنین در بخشی کمی پژوهش نیز، به منظور اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی و غربالگری شاخص ها از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید که جامعه آماری در این مرحله، 18 نفر از مدیران در حوزه های مختلف و 12 نفر ازمتخصصان حوزه فناوری اطلاعات بوده است و بدین ترتیب چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، مشتمل بر 4 بعد، 11 مولفه و 102 شاخص نهایی گردید.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری ...
بیشتر
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری مواد غذایی تند مصرف بالا است، مدیریت مناسب و بهبود عملکرد در سطوح مختلف زنجیره تأمین از ضرورت بالایی برخوردار است. اجرای مدیریت دانش، فاکتور اصلی هماهنگی و بهبود عملکرد زنجیره تأمین برای دستیابی به مزیت رقابتی است. موانع گوناگونی وجود دارند که به شکست اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین منجر میشوند؛ بنابراین، شناسایی موانع و راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین این استارتاپ ها، ضروری است؛ ازاینرو، هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تند مصرف است. چارچوب مورداستفاده در این تحقیق، شامل استفاده از روشهای تلفیقی دلفی فازی، سوآرا و آراس خاکستری است. بدین منظور، در مرحله اول، معیارهای شناساییشده با بهرهگیری از روش دلفی فازی، تعدیل و نهایی شدند. سپس، از روش سوآرا برای وزن دهی به معیارها و از روش آراس خاکستری برای رتبهبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استفاده شده است. نتایج نشان داد که راهکار هشتم (رهبری مثبت نسبت به تصویب مدیریت دانش در زنجیره تأمین)، بهعنوان بهترین راهکار شناسایی شد.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ جلیل حیدری دهویی
چکیده
عدم قطعیت، جزء جداناشدنی و اجتنابناپذیر پروژهها است. ادبیات تحقیق نشان میدهد که پروژههای فناوری اطلاعات و بهویژه برونسپاری این پروژهها با ریسک زیادی همراه است. ازاینرو با توجه به اهمیت این حوزه، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شد. در ابتدا با بررسی تحقیقات ...
بیشتر
عدم قطعیت، جزء جداناشدنی و اجتنابناپذیر پروژهها است. ادبیات تحقیق نشان میدهد که پروژههای فناوری اطلاعات و بهویژه برونسپاری این پروژهها با ریسک زیادی همراه است. ازاینرو با توجه به اهمیت این حوزه، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شد. در ابتدا با بررسی تحقیقات انجامشده، فهرستی از معیارهای شناساییشده در اختیار خبرگان شرکت قرار گرفت، سپس معیارهای موردنظر پس از بررسی موردمطالعه و بر اساس نظر خبرگان با روش دلفی فازی نهایی و انتخاب شدند. در گام بعد بر اساس روش سوآرا وزن نهایی معیارهای موردنظر به دست آمد. همچنین با بررسی پژوهشهای انجامشده در این حوزه، فهرستی از مهمترین ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات شناسایی گردید. سپس برای اولویتبندی ریسکهای شناسایی شده، از روش آراس خاکستری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که معیار اشتراک دانش و تجربیات، بهعنوان مهمترین معیار و از دست دادن منابع مزیت رقابتی، بهعنوان مهمترین ریسک شناسایی گردید.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
امروزه بهرهگیری از کسبوکار الکترونیک برای پاسخگویی به چالشهای محیطی اهمیت دارد. برای اجرای کسبوکار الکترونیک، عوامل مهمی به نام عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که اجرای آن را آسان نموده و در صورت فقدان مناسب این عوامل، اجرای آن ممکن است با شکست مواجه شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت کسبوکار الکترونیک و نقش عوامل حیاتی موفقیت ...
بیشتر
امروزه بهرهگیری از کسبوکار الکترونیک برای پاسخگویی به چالشهای محیطی اهمیت دارد. برای اجرای کسبوکار الکترونیک، عوامل مهمی به نام عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که اجرای آن را آسان نموده و در صورت فقدان مناسب این عوامل، اجرای آن ممکن است با شکست مواجه شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت کسبوکار الکترونیک و نقش عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی آن، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی عوامل حیاتی موفقیت برای اجرای کسبوکار الکترونیک پرداخته شد.در ابتدا با بررسی جامع ادبیات تحقیق، چارچوبی جامع برای شناسایی جامع عوامل حیاتی موفقیت تدوین شد. سپس با بهرهگیری از روش دلفی فازی و نظرات خبرگان عوامل شناسایی شده، تعدیل و نهایی شدند. در مرحله بعد با بهرهگیری از روش بهترین- بدترین که از جدیدترین و دقیقترین تکنیکهای وزن دهی است، عوامل حیاتی موفقیت تائید شده از مرحله قبلی اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که عوامل حمایت مناسب مدیریت و مالکیت، حمایت مالی کافی و همراستایی و ارتباط بین فناوری اطلاعات و استراتژی کسبوکار بهعنوان مهمترین عوامل حیاتی موفقیت شناسایی شدند.
رضا آقایی؛ میلاد آقایی آقایی؛ اصغر آقایی
چکیده
در محیط رقابتی امروز سازمان های تولیدی و خدماتی همواره به دنبال بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود هستند، از اینرو سیستمهای اطلاعاتی از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای این سازمانها محسوب میشوند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر مسائل کلیدی حوزه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت شرکت مپنا میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی ...
بیشتر
در محیط رقابتی امروز سازمان های تولیدی و خدماتی همواره به دنبال بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود هستند، از اینرو سیستمهای اطلاعاتی از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای این سازمانها محسوب میشوند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر مسائل کلیدی حوزه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت شرکت مپنا میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و با استفاده از نظرات 10 نفر از خبرگان بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، عوامل کلیدی و اثربخش آن را در شرکت مپنا با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی نموده و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، تاثیرگذاری عوامل را ارائه نماید. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که عوامل کلیدی موثر بر مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مپنا عبارتنداز: حمایت مدیران عالی، هم راستاسازی راهبردی سیستمهای اطلاعاتی و راهبردی سازمان، طراحی مجدد فرآیندهای کسب و کار و مدیریت آن، کیفیت دادههای ورودی، استخدام، نگهداری و پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینه سیستمهای اطلاعاتی، استفاده موثر از منابع اطلاعاتی، امنیت دادهها و اطلاعات، امنیت در اینترنت، قابلیت اعتماد به بستههای نرمافزاری، حمایت مدیران عالی تاثیر گذارترین و قابلیت اعتماد به بستههای نرم افزاری تاثیر پذیرترین شاخصها هستند.