آرمینا محسنی؛ آمنه خدیور؛ فاطمه عباسی
چکیده
رشد اینترنت، شبکههای اجتماعی و وبسایتهای تجارت الکترونیک بستری جهت ارائه عقاید و نظرات برای کاربران فراهم می نمایند. در سال های اخیر بسیاری از کاربران احساسات و نظرات خوب یا بد خود را در مورد غذا، خدمات، کیفیت و فضای رستوران ها در بسترهای آنلاین بیان می کنند. این نظرات برای تصمیم گیری سایرکاربران و همینطور رستوران ها جهت حفظ ...
بیشتر
رشد اینترنت، شبکههای اجتماعی و وبسایتهای تجارت الکترونیک بستری جهت ارائه عقاید و نظرات برای کاربران فراهم می نمایند. در سال های اخیر بسیاری از کاربران احساسات و نظرات خوب یا بد خود را در مورد غذا، خدمات، کیفیت و فضای رستوران ها در بسترهای آنلاین بیان می کنند. این نظرات برای تصمیم گیری سایرکاربران و همینطور رستوران ها جهت حفظ کیفیت، توسعهی محصول و برندشان بسیار مهم می باشند. تحلیل احساسات رویکردی جهت پردازش زبان طبیعی است و امکان تحلیل سیستماتیک نظرات کاربران را فراهم می نماید. با توجه به اهمیت این موضوع هدف این مطالعه ارائهی مدل تحلیل احساسات نظرات سایت تریپادوایزر دربارهی رستورانهای ایرانی میباشد. در این تحقیق ما تحلیل احساسات مبتنی بر جنبه بر اساس الگوریتم یادگیری عمیق شبکهی عصبی حافظهی طولانی کوتاهمدت استاندارد را برای استخراج احساسات کاربران در مورد رستورانها پیشنهاد نمودهایم. برای آموزش مدل، 4000 نظر طبق چهار جنبه در سه حالت عدم اشاره، مثبت و منفی برچسب زده شد و گامهای مطالعه طبق متدولوژی کریسپ صورت گرفت. میزان دقت برای معیارهای غذا، سرویس، قیمت و اتمسفر به ترتیب 82%، 86%، 87% و 81% به دست آمد. این نتایج نشان از کارایی و عملکرد قابل قبول مدل برای تحلیل احساسات مبتنی بر جنبهی رستورانها است. همچنین جنبهی غذا و اتمسفر به ترتیب مهمترین جنبهها برای مشتریان رستورانهای ایرانی محسوب میشوند. رستورانداران و صاحبان کسبوکار میتوانند از مدل توسعهیافته برای کسب مزیت رقابتی و یافتن نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنند.
احسان کاشی؛ مهری شهریاری
چکیده
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی ...
بیشتر
اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.
عظیم زارعی؛ مهری شهریاری
چکیده
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان ...
بیشتر
رضایت مشتری، مستلزم راضی نگهداشتن مشتریان هم در تعاملات روزانه و هم از دیدگاه بلندمدت و جهانی است. نظرات مردم در مورد محصولات یک شرکت در وبسایتها و رسانههای اجتماعی، میتواند اطلاعات مفیدی را به شرکتها برای ارزیابی رضایت مشتری ارائه دهد. در این پژوهش، با بهکارگیری روش متنکاوی و خوشهبندی کی- میانگین، تمامی نظرات مشتریان در مورد سه برند اسنوا، پاکشوما و پارسخزر از لوازمخانگی داخلی و نظرات در مورد سه برند سامسونگ، الجی و تفال از لوازمخانگی خارجی درجشده در سایت دیجی کالا مورد تحلیل قرار گرفت. عوامل نارضایتی، در شش صفت شامل خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کارایی، طراحی، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش خوشهبندی شدند. در لوازمخانگی داخلی، بیشترین نارضایتی به ترتیب؛ خرابی محصول، تناسب قیمت با عملکرد، کیفیت ساخت، خدمات پس از فروش، کارایی و طراحی بوده و عوامل ایجادکننده نارضایتی در لوازمخانگی خارجی به ترتیب کیفیت ساخت، خرابی محصول، طراحی، خدمات پس از فروش، تناسب قیمت با عملکرد و کارایی بوده است.
سارا آقابابائی؛ محسن نظری؛ نسترن حاجی حیدری
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، قیمتگذاری بهعنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکتها محسوب میگردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، شرکتها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه میکنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیادهسازی ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، قیمتگذاری بهعنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکتها محسوب میگردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، شرکتها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه میکنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیادهسازی سیستمی جهت کمک به قیمتگذاری رقابتی بر اساس ارزش مشتری از طریق دستهبندی و تحلیل احساسات مشتریان باهدف حداکثر سازی سود است. صنعت منتخب این پژوهش هتل داری است که سلایق و ارزشهای مشتری در آن از عوامل موفقیت محسوب میگردد. در این پژوهش ابتدا سعی شده به روش مدلسازی موضوعی با الگوریتم LDA، از دادههای استخراجشده از نظرات مشتریان هتلهای 5 ستاره تهران بهعنوان هتلهای رقیب، موارد مهم و باارزش در ذهن مشتریان این هتلها شناسایی و دستهبندی گردد. پسازآن، در هر دسته، نظرات هر مشتری برچسبگذاری شده و با الگوریتمهای مختلف متنکاوی، فرایند تحلیل احساسات بر روی این نظرات انجام شود. سپس دقت الگوریتمها محاسبهشده که الگوریتم یادگیری عمیق با دقت 0.9 بیشترین دقت محاسبات را داشت. درنهایت تحلیل احساسات با دادههای موجود توسط سیستمِ طراحیشده در مرحله قبل انجامشده و نتایجی قابل قبولی دریافت گردید. کاربرد سیستم پیشنهادی، تشخیص ارزش هتلها در ذهن مشتریان هدف نسبت به رقبا و کمک به قیمتگذاری بر مبنای ارزش است.
فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور
چکیده
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، ...
بیشتر
در سالهای اخیر رشد شبکههای اجتماعی و بهتبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکهها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخابهای سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیمگیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران بهصورت متنی است و خواندن و جمعبندی آنها زمانبر و مشکل است، خودکارسازی استخراج عقاید و احساسات نظرات کاربران یکی از راهکارهای پیشنهادی برای سایتهای فروش آنلاین جهت ارائه خدمات کاراتر به مشتریان جهت تصمیمگیری آگاهانهتر است. تحلیل احساسات یا عقیده کاوی فرآیندی است که نظرات، احساسات و نگرش افراد در ارتباط با موضوعی خاص استخراج میشود و بهعنوان شاخهای از متنکاوی شناخته میشود. نتایج حاصل از تحلیل احساسات میتواند در سیستمهای پیشنهاددهنده جهت ارائه پیشنهادهای کاراتر برای خرید مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از عقیده کاوی میتواند در زمینههای مختلف ازجمله کتابخانهها در انتخاب بهتر و خرید مبتنی بر نظرات واقعی کاربران کاربرد داشته باشد. در این پژوهش سیستمی جهت دستهبندی خودکار احساسات بیانشده در نظرات مربوط به خریداران کتاب سایت آمازون ارائه شده است. سیستم با استفاده از مدلهای ترکیبی برای تحلیل احساسات نظرات کاربران سایت آمازون طراحی شده است. جهت کلیه تحلیلها از پکیجهای متنکاوی پایتون استفاده است. نتایج نشان میدهند سیستم پیشنهادی میتواند بهصورت خودکار نظرات مثبت و منفی را با دقت بالای 80% دستهبندی نماید.
سلما کشاورزیان؛ حوریه براردخت
چکیده
در این پژوهش با تمرکز بر روی مقوله مطالعه، سایت موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان با استفاده از خوشهبندی موضوعی مورد متنکاوی دقیق قرار گرفته است. با استفاده از روش خوشهبندی موضوعی و متنکاوی، ضمن مشخص نمودن خوشههای موضوعی برجسته و کماهمیت به بررسی اهمیت این موضوع در میان کاربران شبکه تبیان پرداخته شده است. با توجه به ماهیت ...
بیشتر
در این پژوهش با تمرکز بر روی مقوله مطالعه، سایت موسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان با استفاده از خوشهبندی موضوعی مورد متنکاوی دقیق قرار گرفته است. با استفاده از روش خوشهبندی موضوعی و متنکاوی، ضمن مشخص نمودن خوشههای موضوعی برجسته و کماهمیت به بررسی اهمیت این موضوع در میان کاربران شبکه تبیان پرداخته شده است. با توجه به ماهیت فرهنگی تبیان و امر خواندن و مطالعه، جستجوی عبارات کلیدی مرتبط بیشترین نتایج را در طبقه موضوعی فرهنگ به ترتیب با 26 و 18 درصد در اختیار خواهد گذاشت. با توجه به ماهیت مجازی و الکترونیکی بودن سایت تبیان، لازم است بخش آموزشهای الکترونیکی این سایت با تولید محتوای آموزشی بیشتر این کمبود را پوشش دهد. باوجود بالا بودن تعداد نتایج حاصل در طبقه موضوعی جامعه، نتایج در کل شبکه برای مقوله کتابخوانی بسیار اندک به نظر میرسد (تنها به ترتیب 952 و 1199 نتیجه در جستجوی عبارت کلیدی خواندن و مطالعه) و این امر لزوم فعالیت بیشتر تبیان در راستای اعتلای این فرهنگ مغفول مانده در کشور را نمایان میسازد. جامعه جهانی هرروز در پرتو تحولات جدید، فنّاوری مدرن را به جامعه ارائه میدهد و در این میان اگر کسی از دانش روز عقب بماند هیچ فرصت جبرانی برای مهرومومهای ازدسترفته ندارد؛ بنابراین، باید برای اهمیت و ارزش دادن افراد به خواندن و مطالعه و ترویج این امر حتی در شبکههای اجتماعی عمیقاً در اندیشه بود و بهطور وسیعی برنامهریزی کرد.
بهمن حاتمی ناغانی؛ مسعود عابسی
چکیده
در این تحقیق، از تکنیک متنکاوی بهمنظور آنالیز محتویات مقالات علمی و همچنین ارائهی مدلی برای دستهبندی مقالات علمی (دستهی اول، مقالاتی که معیارهای از پیش تعیینشدهای را رعایت کرده و دستهی دوم، مقالاتی که آن معیارها را رعایت نکردهاند) استفاده شده است. در همین راستا، در تحقیق پیش رو، از نظر خبرگان بهمنظور استخراج ...
بیشتر
در این تحقیق، از تکنیک متنکاوی بهمنظور آنالیز محتویات مقالات علمی و همچنین ارائهی مدلی برای دستهبندی مقالات علمی (دستهی اول، مقالاتی که معیارهای از پیش تعیینشدهای را رعایت کرده و دستهی دوم، مقالاتی که آن معیارها را رعایت نکردهاند) استفاده شده است. در همین راستا، در تحقیق پیش رو، از نظر خبرگان بهمنظور استخراج معیارهایی کیفی بهره برده شده که درنهایت 15 معیار نهایی به دست آمده است، در مرحلهی بعد تعداد 18 مقالهی علمی در زمینه مهندسی صنایع توسط اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری در این رشته (با توجه به 15 معیار استخراجشده) مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نظر این افراد نتایج سودمندی به دست آمده است، در نهایت از مدلهای دستهبندی مختلفی برای طبقهبندی مقالات استفاده شده و با استفاده از تکنیکهایی مشخص، سعی شده که در این مدلها بهبودی حاصل شود. هدف از این پژوهش، به دست آوردن معیارهایی کلی برای تحلیل محتوایی مقالات، ارائهی مدلهای مختلف دستهبندی برای طبقهبندی مقالات علمی بر اساس معیارهای از پیش تعیینشده و انتخاب بهترین مدل است. در نهایت، نتیجهی این پژوهش به دست آوردن 15 معیار کلی برای تحلیل محتوایی مقالات و به دست آوردن مدلهای دستهبندی مختلف با دقت قابل قبول است.