پیمان حاجی زاده؛ اسماعیل حسن آبادی؛ جلال پناهی
چکیده
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس توسعه ...
بیشتر
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس توسعه موفق نوآوری را افزایش بدهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه نوآوری و عملکرد شرکت با تأکید بر نقش میانجی کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران میباشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی، 253 نفر تعیین گردید. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت.برای تعیین اعتبار پرسشنامهها، از روش روایی محتوا استفاده شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین نوآوری شرکت و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
سعید آیباغی اصفهانی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ تقی وحیدی؛ بهناز دانشمند
چکیده
رسانههای اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیتهای مرتبط با بازاریابی بهره میگیرند. با توجه به اهمیت رسانههای اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیلکننده ویژگیهای سازمانی پرداخته است. جامعه آماری در این پژوهش، تعدادی از بازاریابان رسانههای اجتماعی در شهر مشهد بوده که حجم نمونه با بهرهگیری از جدول مورگان 384 تن در نظر گرفته شده است. روش پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده که با استفاده از پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت (2003) و پرسشنامه ویژگیهای سازمانی و استراتژیهای سازمانی اویوبی و همکاران (2016) اطلاعات لازم جمعآوری گردیده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) نشان داد که اولاً ابعاد ویژگیهای سازمانی (ساختار سازمانی، سبک مدیریت، سبک تصمیمگیری) و استراتژیهای رقابتی (استراتژی تمایز، استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمرکز) بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر داشته و ثانیاً استراتژیهای رقابتی از طریق متغیر تعدیل گر ویژگیهای سازمانی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانههای اجتماعی تأثیر دارد.
اکبر عالم تبریز؛ مهرانگیز عباسی
چکیده
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد ...
بیشتر
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیتجذب دانش ویادگیری سازمانی می پردازد. از لحاظ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای فعال در صنایع آب و فاضلاب، ساختمان، نانو و مخابرات است. که در مجموع 203 شرکت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و اطلاعات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیلعاملیتاییدی و مدلیابیمعادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. بررسی نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که قابلیتهای فناوری اطلاعات از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر قابلیت های فناوری اطلاعات از طریق ظرفیت جذب دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر ندارد.
محمد رضا تقوا؛ سید مجتبی حسینی بامکانی؛ حمید رضا فلاح لاجیمی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها انجام پذیرفته است. برای دستیابی به این هدف، موضوع تحقیق با عنوان تأثیر ویژگیهای بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی در سازمانها به پژوهش سپرده شد که نتیجه آن دستیابی به مدل مفهومی تحقیق است. این مدل در بردارنده سه عامل یا متغیر پنهان اعمال فناوری اطلاعات، عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی است که هر کدام دارای شاخصهایی میباشند. فناوری اطلاعات دارای چهار شاخص: اقتصادی، امنیت، دقت و صحت اطلاعات، سرعت اطلاعات و ارتباطات بوده و عملکرد سازمانی نیز دارای چهار شاخص مشتری، مالی، منابع انسانی و اثربخشی سازمانی است. همچنین مزیت رقابتی شامل پنج شاخص قیمت/هزینه، کیفیت، تحویل به موقع محصول یا خدمت، نوآوری و زمان عرضه به بازار میباشد. بر اساس این مدل، پرسشنامه سنجش شاخصها تنظیم شد که بین 85 نفر از مدیران فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی در سطح کشور توزیع و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه حولفرضیههای تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شد که نشان میدهد عوامل IT به غیر از ایمن بودن، بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی تأثیر دارند.