نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
2 کارشناس ارشد، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
چکیده
هدف این مقاله شناخت جایگاه و قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در رفع نیازها، حل مسائل سازمانها و مردم در قالب طرح تکریم اربابرجوع، اطلاعرسانی، پاسخگویی، توجه به منافع، انعکاس و رفع دغدغهها، انتظارات و نیازهای جامعه، ایجاد ارتباطات و تشکیل یک سازمان متعالی است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوا و پیمایش استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بهره لازم از سایتها برای برقراری ارتباط با اربابرجوع به عمل نمیآید. مدیریت سختافزاری سایتها مورد توجه بوده تا مدیریت نرمافزاری. نتایج پیمایش نشان داد؛ پاسخگویان کمتر از طریق سایت با وزارتخانهها ارتباط برقرار کردهاند. بااینحال انتظاراتی که از مدیریت ارتباطات الکترونیک در راستای حل مسائل، رفع دغدغهها و برآورده ساختن نیازهایشان داشتهاند، بسیار بالا بود. به دلیل قابلیتهای این امکانات در اطلاعرسانی و اطلاعیابی، خارج شدن سایتها از حالت ایستا به حالت پویا و مؤثر برای حل مسائل مراجعهکنندگان، بهروزرسانی اطلاعات سایتها در راستای کاهش هزینههای وزارتخانهها و مراجعهکنندگان و بهکارگیری نیروی آموزشدیده و متخصص در حوزه مدیریت ارتباطات الکترونیک برای تحقق طرح تکریم اربابرجوع در سازمانها پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Electronic Communications Management Capabilities on Implementing the Plan of Honoring Clients
نویسندگان [English]
- Abbas Asadi 1
- Mohammad Akbari 2
1 Associate Professor, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tababtab’i University, Tehran (Corresponding Author: assadiabbas1@gmail.com).
2 MA, Communication Sciences, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tababtab’i University, Tehran
چکیده [English]
The purpose of this paper is to identify the position and capabilities of the management of electronic communications in meeting needs, solving issues of organizations and people in the framework of the Plan of Honoring Clients, informing, responding, paying attention to interests, reflecting and solving the concerns, expectations and needs of the society, establishing communications and building a supreme organization. In this research, content analysis and survey were used. The results showed that the sites are not used to communicate with the clients and site hardware management has been paid more attention to than to software management. Also, results showed that respondents had less contact with the ministries through the sites. However, the expectations of electronic communications management were very high in resolving issues, meeting concerns and meeting the needs. Due to the capabilities of these facilities in providing information, the removal of sites from static to dynamic, solving the problems of visitors effectively, updating the sites to reduce the cost of the ministries and visitors and the use of trained and experienced staff in the field of electronic communications management to achieve the Plan of Honoring Clients objectives in organizations is recommended
کلیدواژهها [English]
- Communication Management
- Electronic Communication Management
- Honoring Clients
- New Information and Communication Technologies