مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سیده مریم میرشریف؛ اکبر عالم تبریز؛ علیرضا موتمنی
چکیده
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، ...
بیشتر
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، فرصت مناسبی را برای بررسی، ادغام و خلاصهسازی مطالعات قبلی فراهم نموده است. این پژوهش باهدف شناسایی توانمندیهای حاصل از همگرایی هوشکسبوکار و رسانهاجتماعی و شناخت نقشه دانشی آن، از روش مطالعه کتابشناختی مطالعات استخراج شده تا سال 2022 و تحلیل روند موضوعات، گراف تاریخی استنادات و شبکه هم رخدادی کلمات استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشانگر تغییر ماهیت مطالعات هوشکسبوکار به سمت تحلیل کلانداده رسانهاجتماعی و تلفیق توانمندیهای تحلیل، راهبردی و مدیریتی در هوشکسبوکار با توان بازاریابی، ارتباطات و شبکهسازی در رسانهاجتماعی است. پنج دسته توانمندی بازاریابی اجتماعی، تحلیل داده، دانشی، ارتباطات و توانمندی تحولآفرین برای هوشکسبوکار اجتماعی شناسایی شده است. باتوجهبه نقش هوشکسبوکار اجتماعی در توانمندسازی سازمانها در عصر دیجیتال، بهویژه در کسبوکارهای مرتبط با اهداف بازاریابی و نوآوری، به کسبوکارها توصیه میشود تا خود را با این تکنولوژی و توانمندیهای حاصل از آن مجهز سازند.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
میثم امین زاده واحدی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ بیت اله اکبری مقدم
چکیده
لمس محصول در تصمیم نهایی مشتریان در هنگام خرید از خرده فروشی فیزیکی و آنلاین نقش مهمی دارد و احساساتی که از طریق لمس برای مشتریان به وجود میآید، آنها را قادر به بررسی محصول از تمام زوایا میکند. لذا این پژوهش با توجه به اهمیت لمس به بررسی تجربه زیسته لمس محصول از نگاه مشتریانِ فروشگاههای فیزیکی و اینترنتی پرداخته است. مقاله پیشرو ...
بیشتر
لمس محصول در تصمیم نهایی مشتریان در هنگام خرید از خرده فروشی فیزیکی و آنلاین نقش مهمی دارد و احساساتی که از طریق لمس برای مشتریان به وجود میآید، آنها را قادر به بررسی محصول از تمام زوایا میکند. لذا این پژوهش با توجه به اهمیت لمس به بررسی تجربه زیسته لمس محصول از نگاه مشتریانِ فروشگاههای فیزیکی و اینترنتی پرداخته است. مقاله پیشرو با روش کیفی و پارادایم پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه پژوهش را خریداران لوازم الکترونیکی و پوشاک از فروشگاه-های اینترنتی و فیزیکی: تکنولایف، آداک، هوادار و هپیلند در تهران تشکیل داده است که از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته اقدام به گردآوری شواهد بر اساس روش نمونهگیری هدفمند شده است. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته که در این پژوهش مصاحبهها با 15 نفر به اشباع رسیده است. بر اساس نتایج استخراج شده، مضامین اصلی شامل؛ درک محصول، لمس فیزیکی، لمس مجازی، تجارب لمس، نیاز به لمس و ادراکات لمس است. با توجه به نتایج، مدیران فروشگاه های فیزیکی و آنلاین باید شرایطی(مانند استفاده از فناوری و تکنولوژی های مدرن) فراهم کنند که لمس و تماس با محصول برای هر دو گروه از خریداران آنلاین و فیزیکی اتفاق بیفتد تا بتوانند محصولات را بر اساس نیاز و خواسته خود بررسی کنند وهمچنین این پژوهش می تواند مسیر توسعه ادبیات حوزه لمس را برای محققان هموارنماید
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
محمد حسینی مقدم
چکیده
در طول تاریخ ایده پیشرفت یکی از موضوعات اصلی اندیشمندان بوده است. ابتنا به علم و فناوری برای دستیابی به پیشرفت و بهبود مستمر کیفیت زندگی به یکی از اصول جهان شمول تبدیل شده است. بهرهمندی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفتهای فناورانه به منظور توانمندسازی انسان در محاسبهگری، پیشبینی و شکلدهی به آینده مطلوب مورد توجه متخصصان ...
بیشتر
در طول تاریخ ایده پیشرفت یکی از موضوعات اصلی اندیشمندان بوده است. ابتنا به علم و فناوری برای دستیابی به پیشرفت و بهبود مستمر کیفیت زندگی به یکی از اصول جهان شمول تبدیل شده است. بهرهمندی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفتهای فناورانه به منظور توانمندسازی انسان در محاسبهگری، پیشبینی و شکلدهی به آینده مطلوب مورد توجه متخصصان و دانشمندان قرار گرفته است. گسترش بکارگیری هوش مصنوعی در اکتشافات علمی موجب پیداش تحولات هستیشناختی و معرفتشناختی در علم شده است. هدف این مقاله تبیین چگونگی بهرهمندی از هوشمصنوعی برای ارتقای توان اکتشافات علمی و دانشورزی انسانی در فرایند پیشرفت علم است. پرسش اصلی این مقاله آن است که هوش مصنوعی چگونه امکان گذار از علوم عادی به علوم پساعادی را مهیا ساخته است؟روشهای استفاده شده در این مقاله عبارتند از: مطالعات اسنادی و تحلیل روند به منظور بررسی چگونگی نفوذ هوش مصنوعی در پیشرفت علم و فناوری. یافتههای اصلی این مقاله عبارتند از: پیشرفت علم از حیث ساختار، کارکرد، روش و عاملیت انسان به شیوهای بنیادین توسط هوش مصنوعی دستخوش تحول شده است. این وضعیت باعث شکلگیری نوعی استیلا و انقیاد نوین در علم میشود که به شکل مستمر شکاف میان بهرهبرداران و محرومان از هوش مصنوعی به دلیل دسترسیهای نابرابر به فناوریهای نوین تشدید خواهد شد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهناز سعیدی ممقانی؛ محمدجواد ارشادی؛ آرمان ساجدی نژاد
چکیده
بلوغ هوشمندی کسبوکار که هدف اصلی این پژوهش است، نقش مهمی در تصمیمگیری، برنامهریزی، کنترل و نظارت هوشمند در حوزه مراقبتهای سلامت دارد. بصورت کلی، به منظور شناسایی عوامل موثر از روش دلفی و تجمیع نظرات خبرگان استفاده گردید و به منظور تاثیرگذاری و تاثیرپذیری شاخصها و در نهایت اولویتبندی آنها از ترکیب روش دیمتل و فرآیند تحلیل ...
بیشتر
بلوغ هوشمندی کسبوکار که هدف اصلی این پژوهش است، نقش مهمی در تصمیمگیری، برنامهریزی، کنترل و نظارت هوشمند در حوزه مراقبتهای سلامت دارد. بصورت کلی، به منظور شناسایی عوامل موثر از روش دلفی و تجمیع نظرات خبرگان استفاده گردید و به منظور تاثیرگذاری و تاثیرپذیری شاخصها و در نهایت اولویتبندی آنها از ترکیب روش دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه بهره گرفته شد. نمونه آماری شامل 20 نفر از خبرگان هدفمند دانشگاهی و کارشناسان حوزه مراقبهای سلامت هستند. گردآوری دادهها در هر دو بخش از طریق پرسشنامه صورت پذیرفت. طبق نتایج بخش دلفی، 26 شاخص اصلی نهایی شده در تحقیق، شناسایی شد که در سه دسته اصلی شامل معیارهای سازمانی، فرآیندی و فناوری تقسیم بندی میشوند. طبق نتایج بخش دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه بهترتیب معیارهای زیرساخت فنی انعطافپذیر و قابل توسعه (سختافزاری و نرمافزاری)، کیفیت داده و سیستم و تعریف درست از مشکلات و فرایندهای هوشمندی کسبوکار بهعنوان سه معیار با رتبه برتر در بلوغ هوشمندی کسبوکار اولویتدهی شدند. مدل بلوغ هوشمندی کسبوکار پیشنهادی پژوهش، میتواند نقشه راهی برای پیادهسازی موفق بلوغ هوشمندی کسبوکار در حوزه مراقبتهای سلامت باشد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهدی الیاسی؛ مقصود امیری؛ سید سروش قاضی نوری؛ ندا جمهری
چکیده
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. ...
بیشتر
انقلاب دیجیتالی کنونی منجر به ظهور یک شکل سازمانی جدید یعنی شرکت پلتفرمی شده است. امروزه ارزشمندترین شرکتهای جهان و نخستین شرکتهایی که ارزش بازارشان فراتر از یک تریلیون دلار میباشند، شرکتهای پلتفرمی هستند. اقتصاد پلتفرمی با سرعت نمایی در حال توسعه است و از اینرو، تبدیل به یک اولویت اصلی برای دولتهای سراسر جهان شده است. هدف پژوهش حاضر ارایه چارچوبی برای ارزیابی اقتصاد پلتفرمی دیجیتال در سطح بینالمللی است. بدین منظور با بهرهگیری از مرور نظاممند و رویکرد فراترکیب،کاربران دیجیتال، کارآفرینان دیجیتال، پلتفرمهای دیجیتال، زیرساخت دیجیتال، ظرفیت نوآوری و محیط نهادی بهعنوان ابعاد توانمندساز اقتصاد پلتفرمی شناسایی شدند و با استخراج شاخصهای مناسب از گزارشهای بینالمللی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی توسعه یافت. بر اساس روش مدلسازی مسیر حداقل مربعات جزئی و مشخصا مدل سازه مرتبه بالاتر، مدل سنجش تایید گردید و با بهکارگیری یک روش تجمیع غیرجبرانی، شاخص ترکیبی اقتصاد پلتفرمی برای 128 کشور جهان ارایه شد. در پایان، به بررسی وضعیت کنونی ایران در ارتباط با عوامل توانمندساز اقتصاد پلتفرمی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و ارایه راهکارهایی برای بهبود پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که با وجودی که ایران از لحاظ توانمندسازهای طرف تقاضا وضعیت نسبتا مناسبی دارد، ولی از لحاظ توانمندسازهای طرف عرضه با مشکلات جدی مواجه است.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
مهدی فسنقری؛ محمد عصاریان
چکیده
نسل پنجم شبکه در حوزه تولید هوشمند و کارخانه هوشمند به عنوان یک فناوری که تولید صنعتی و اینترنت هوشمند را ادغام میکند، به سرعت درحال توسعه است؛ که حمایت جدیدی را برای تحول دیجیتال صنعت و توسعه اقتصاد با کیفیت بالا به ارمغان آورده است. بنابراین، این مقاله با تاکید بر نسل پنجم اینترنت و با هدف شناسایی پروژههای تولید هوشمند مبتنی بر ...
بیشتر
نسل پنجم شبکه در حوزه تولید هوشمند و کارخانه هوشمند به عنوان یک فناوری که تولید صنعتی و اینترنت هوشمند را ادغام میکند، به سرعت درحال توسعه است؛ که حمایت جدیدی را برای تحول دیجیتال صنعت و توسعه اقتصاد با کیفیت بالا به ارمغان آورده است. بنابراین، این مقاله با تاکید بر نسل پنجم اینترنت و با هدف شناسایی پروژههای تولید هوشمند مبتنی بر 5G به دنبال اولویتبندی این پروژهها با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی میباشد. لذا پس از بررسی ادبیات و مصاحبه با 17 خبره، 5 معیار اصلی برای اولویتبندی پروژهها انتخاب و با روش تحلیل سلسلهمراتبی و استفاده از پرسشنامه خبره وزندهی شدند؛ سپس با استفاده از نظرات خبرگان، 22 پروژه کارخانه هوشمند از طریق مصاحبه و با روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی شده و با توجه به وزن معیارها، اولویتبندی شدند. معیارها به ترتیب درآمد، هزینه و سطح ریسک پروژه محاسبه شدند. همچنین خط تولید هوشمند، لجستیک هوشمند، تخصیص منابع هوشمند و اتوماسیونسازی فرآیندها به ترتیب مهمترین پروژههای تولید هوشمند شناسایی شدند که لازم است مدیران به آنها توجه نمایند.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
مجید ثابت راسخ؛ مهدی سلیمی؛ قاسم رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای ورزشی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر روش، پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان تمامی 31 اداره کل ورزش و جوانان استانهای کشور تشکیل دادند (5882 نفر) و نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 361 نفر انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته مطابق با رویکرد کارت امتیازی متوازن استفاده شد (4 مولفه و 48 گویه). روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تایید گشت و پایایی 86/0 بهدست آمد که نشان از پایایی مطلوب آن داشت. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی، در منظر مالی با استفاده از 5 شاخص، در منظر مشتری با 12 شاخص، در منظر فرایندهای کسب و کار با 14 شاخص و در منظر رشد و یادگیری با 17 شاخص مورد تایید قرار گرفت. بنابراین نتیجه گرفته شد که توسعه سیستمهای اطلاعاتی در کلاس جهانی در سازمانهای ورزشی با افزایش کارایی و اثربخشی، بهرهوری سازمانی را ارتقا داده و به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفته میشود.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
علیرضا رضانژاد کوخدان؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ محمد حسن ملکی؛ مجید زنجیردار
چکیده
چکیدههدف: بانکداری سنتی برای بهبود فرایندها و خدمات خود به نوآوریهای و فناوریهای جدید فینتکها نیاز دارد. عوامل مختلفی روی همکاری بانکها و فینتکها تأثیر دارند که بعضی از آنها به درون بانکها و برخی دیگر به محیط بانکداری ارتباط دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل راهبردی موثر روی همکاری بانکها و فینتک هاست.روششناسی: ...
بیشتر
چکیدههدف: بانکداری سنتی برای بهبود فرایندها و خدمات خود به نوآوریهای و فناوریهای جدید فینتکها نیاز دارد. عوامل مختلفی روی همکاری بانکها و فینتکها تأثیر دارند که بعضی از آنها به درون بانکها و برخی دیگر به محیط بانکداری ارتباط دارند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل راهبردی موثر روی همکاری بانکها و فینتک هاست.روششناسی: تحقیق حاضر از نظر جهتگیری، کاربردی و از حیث روششناسی، دارای ماهیت کمی است. برای تحلیل دادهها از دو روش دلفی فازی و دیمتل فازی استفاده شد. از روش دلفی فازی برای غربال عوامل راهبردی پژوهش و از تکنیک دیمتل فازی به منظور شناسایی اثرگذارترین عوامل استفاده شد. برای جمعآوری دادهها دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه بکار گرفته شد. پرسشنامههای تحقیق عبارت بودند از: پرسشنامه غربال فازی و پرسشنامه اثرسنجی.یافتهها: در ابتدا از طریق مرور پیشینه و مصاحبه با خبرگان، 28 عامل راهبردی (14 عامل داخلی و 14 عامل خارجی) شناسایی شد. این عوامل با تکنیک دلفی فازی غربال شدند. 10 عامل داخلی و هشت عامل خارجی دارای عدد دیفازی بیشتر از 7/0 بودند و برای تحلیل با دیمتل فازی انتخاب شدند. تحلیل عوامل داخلی با دیمتل فازی نشان داد که عوامل ماهیت نیازهای مشتریان بانک، آیندهاندیشی مدیران ارشد بانک، فرهنگ ریسکپذیری بین مدیران و کارشناسان ارشد و چابکی ساختار و فرایندهای بانک دارای بیشترین خالص اثر و اثرگذاری هستند. در رابطه با عوامل خارجی، عوامل شدت رقابت بین بانکها، نظام کارمزد، عملکرد رگولاتوردر قانونگذاری و ریسکها و ملاحظات امنیتی مربوط به فینتکها موثرترین عوامل روی همکاری بانکها و فینتکها بودند
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
یعقوب احمدلو؛ علیرضا پورابراهیمی؛ جعفر تنها؛ علی رجب زاده قطری
چکیده
موارد کلاهبرداری در سالهای اخیر به ویژه در زمینههای مهم و حساس مالی و بیمهای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با اینگونه کلاهبرداریها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روشهای بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینههای زیادی صرف پرداخت به ...
بیشتر
موارد کلاهبرداری در سالهای اخیر به ویژه در زمینههای مهم و حساس مالی و بیمهای افزایش یافته است. از این رو، برای مقابله با اینگونه کلاهبرداریها نیاز به اقدامات متفاوتی نسبت به روشهای بازرسی سنتی وجود دارد. بیمه کشاورزی نیز با توجه به ماهیت و گستردگی وسیع آن از این تهدید مستثنا نبوده و سالانه هزینههای زیادی صرف پرداخت به خسارتهای ساختگی میشود. این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای کشف ادعاهای خسارت غیرواقعی در بیمه کشاورزی با بکارگیری تکنیکهای داده کاوی و یادگیری ماشین ارائه شد. برای ساخت مدل یادگیری عمیق مورد استفاده قرار گرفت. دادههای مورد استفاده از صندوق بیمه کشاورزی اخذ شد و مربوط به بیمهنامههای گندم آبی و دیم استان خوزستان بود که در سال زراعی 1399-1398 برای آنها غرامت پرداخت شده بود. بعد از آمادهسازی و پیشپردازش دادهها، با استفاده از یادگیری عمیق نسبت به کشف موارد غیرعادی اقدام و نتایج توسط کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفت. بعد از تحلیل نتایج مشخص شد یک درصد از خسارتهای پرداختی مربوط به درخواستهای غیرواقعی بوده و در پرداخت خسارت بایستی دقت و بررسی بیشتری انجام شود. دقت مدل در تشخیص موارد غیرعادی برای گندم آبی و دیم به ترتیب برابر با 53/53 و 63/37 درصد بدست آمد. در بررسی نتایج مشخص شد 5 دسته رفتار غیرعادی منجر به پرداخت خسارت غیرواقعی شدهاند که رفتار عدم ارائه مستندات خسارت فراوانی بیشتری نسبت به بقیه داشت.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
جواد کشوری کامران؛ محمد علی کرامتی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدعبدالله امین موسوی
چکیده
هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عاملبنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی میباشد. برای تدوین مدل مفهومی عاملبنیان از مدل دادهبنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل دادهبنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونهگیریهای اولیه، مرور سیستماتیک ...
بیشتر
هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عاملبنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی میباشد. برای تدوین مدل مفهومی عاملبنیان از مدل دادهبنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل دادهبنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونهگیریهای اولیه، مرور سیستماتیک منابع و مصاحبهها، 9 عامل مفهومی «سازمانهای حاکمیتی، مدیریت و رهبری، پرسنل بالینی، پرسنل پشتیبان، زیرساختهای بیمارستان، ارزیابان، استانداردها، روش ارزیابی و گیرنده خدمت» شناسایی شدند. سپس مدل مفهومی عاملبنیان، محیط، قوانین رفتاری عاملها و تعاملات ورودی و خروجی آنها، ارایه گردید. جهت اعتبارسنجی مدل مفهومی عاملبنیان، عاملها و تعاملهای آنها، از روش دلفیفازی با اعداد فازی مثلثی استفاده شد. مدل مفهومی عاملبنیان حاصل این پژوهش، میتواند زیربنای مطالعاتی مناسبی را برای روندهای شبیهسازی محیط و ایجاد سیستم هوشمند و چندعاملی اعتباربخشی بیمارستانی در جهت ارایه رهنمودهای بهرهورانه به کارگزاران مربوطه ایجاد نماید. مربوطه ایجاد نماید.