مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
چهارچوب عوامل موثر بر بلوغ هوشمندی کسب‌ وکار

جواد نظریان جشن آبادی؛ محمدحسین رونقی؛ مسلم علیمحمدلو؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 1-39

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74305.2346

چکیده
  بلوغ هوشمندی کسب‌وکار، نتیجه‌ای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیل‌های پیش‌بینی و بهبود تصمیمات در سازمان‌ها کمک می‌کند. علی‌رغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمان‌ها را در طول زمان بهبود می‌بخشد، هوشمندی کسب‌وکار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن کاوی و روش‌های نرم جهت تعیین مهم‌ترین عوامل کلیدی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک

محسن شفیعی نیکابادی؛ رویا اسماعیل زاده؛ مینا آبفروش

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 41-80

https://doi.org/10.22054/ims.2023.69067.2199

چکیده
  مدل کسب و‌کار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکت‌ها می‌باشد و شرکت ها با تغییر محیط کسب‌و‌کار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب و‌کار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متن‌کاوی و روش‌های نرم جهت تعیین مهم‌ترین عوامل کلیدی مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک صورت گرفته است. به‌منظور استخراج ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی

وحید شریفی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ سید علیرضا درخشان؛ اشرف شاه منصوری؛ ابو تراب علیرضایی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 81-120

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71681.2277

چکیده
  در سال‌های اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکنده‌ای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزه‌ها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی می‌تواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دسته‌بندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی مولفه های کیفی اجرای بازی وارسازی (گیمیفیکیشن) درمحیط کاری شرکتهای دانش بنیان

محمد باشکوه اجیرلو؛ گلثوم اکبری آرباطان؛ مهدی ابراهیم زاده

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 121-152

https://doi.org/10.22054/ims.2023.71763.2279

چکیده
  اگرچه دیجیتالی‌شدن امکانات مهمی را به‌ارمغان می‌آورد، پیاده‌سازی فناوری‌های آن در عمل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یکی از پیشرفت‌های عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازی‌وارسازی برای توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های کیفی اجرای بازی‌وارسازی در محیط‌کاری شرکت‌های دانش‌بنیان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدلسازی و تحلیل سناریوی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بهداشت و درمان

اسماعیل مزروعی نصرابادی؛ زهرا صادقی آرانی؛ مصطفی سلمان نژاد

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 153-183

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73419.2320

چکیده
  پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان به منظور ارتقاء سلامت جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدین منظور، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیاده‌سازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان، مدل‌سازی آن‌ها و تحلیل سناریو به منظور مداخله‌های هدفمند، اهمیت بسیاری دارد. این مورد در تحقیقات قبلی بررسی نشده و این تحقیق به منظور پر کردن این خلأ تحقیقاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
مدیریت هوشمندانه عوامل اجتماعی و زیست محیطی کسب و کارها در راستای تحقق سودآوری

مهدی محمدی راز؛ مریم شریف نژاد؛ محمدحسن فطرس

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 185-217

https://doi.org/10.22054/ims.2023.65825.2117

چکیده
  با رشد و توسعه کسب و کارها، مدیریت ﺟﺮﯾﺎنهای ﻣﺎﻟﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آن دﺳﺘﺎورد ﻣﻬمی است که سبب اﯾﺠﺎد ﭘﺎﯾﺪاری ارزش وﮐﺎرآﻣﺪی ﺳﯿﺴﺘﻢ ها , روﯾﻪ ها در ﻃﻮل زﻧﺠﯿﺮه های کسب و کار خواهد شد. بنابراین توجه لازم به متغیرهای غیرقابل کنترل و قابل کنترلی که به ارزش آفرینی منجر شود امری اجتناب ناپذیر است. لذا هدف این پژوهش بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
شناسایی و رتبه بندی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال ‏مبتنی بر فناوری بلاک چین(مورد مطالعه : صنعت هوانوردی)

امیر والافر؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه؛ عظیم زارعی؛ داود فیض

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 219-257

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73305.2316

چکیده
  فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌های قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات ‏اساسی در مدل‌های کسب‌وکار در طیف گسترده‌ای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی ‏پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در ‏صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
توسعه متدولوژی کنترل تولید چندعاملی یکپارچه با ERP

پیام فقیهی؛ مهرداد کازرونی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 259-296

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73405.2319

چکیده
  تسریع در چابکی سیستم‌های کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالش‌هایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستم‌های چندعاملی انجام شده است. مدل‌های فعلی این سیستم‌ها کاستی‌هایی نظیر پیش‌بینی‌پذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیم‌گیری، قابلیت محدود فهم‌پذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
تاثیر جنبه های بازی کاری بر مشارکت مشتریان

مهسا اکبری؛ مصطفی بیگدلی؛ پروانه چارستاد

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 297-326

https://doi.org/10.22054/ims.2021.49284.1659

چکیده
  بازی کاری یا بازی آفرینی مفهوم جدیدی است که کاربری آن در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. بازی کاری به بکارگیری عناصر یک بازی در محیط غیر بازی به منظور ایجاد تجربه بازی در ارتباط با یک محصول یا خدمت اطلاق می شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جنبه های مختلف بازی کاری (غوطه وری، دستاوردی، اجتماعی) بر جنبه های مشارکت مشتریان (احساسی، شناختی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
سیستم توصیه‌گر زمان و اعتماد مبنا با استفاده از تشخیص جوامع مبتنی بر گراف

فاطمه رضایی مهر؛ چیترا دادخواه

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، صفحه 327-360

https://doi.org/10.22054/ims.2023.72040.2282

چکیده
  امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسان‌ها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات به‌روز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستم‌های توصیه‌گر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیک‌تر است، را به آن‌ها در کم‌ترین زمان ممکن توصیه می‌کند . امروزه، با افزایش داده، استفاده ...  بیشتر