مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
جواد نظریان جشن آبادی؛ محمدحسین رونقی؛ مسلم علیمحمدلو؛ ابوالقاسم ابراهیمی
چکیده
بلوغ هوشمندی کسبوکار، نتیجهای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیلهای پیشبینی و بهبود تصمیمات در سازمانها کمک میکند. علیرغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمانها را در طول زمان بهبود میبخشد، هوشمندی کسبوکار ...
بیشتر
بلوغ هوشمندی کسبوکار، نتیجهای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیلهای پیشبینی و بهبود تصمیمات در سازمانها کمک میکند. علیرغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمانها را در طول زمان بهبود میبخشد، هوشمندی کسبوکار فاصله زیادی تا تبدیلشدن به روند اصلی در سازمانها دارد. باتوجهبه پژوهشهای متعدد در حوزه هوشمندی کسبوکار، هدف این پژوهش ارائه چارچوب عوامل مؤثر بر بلوغ هوشمندی کسبوکار با استفاده از رویکرد فراترکیب بود. بهمنظور رسیدن به چارچوبی جامع که دربرگیرنده همه عوامل بلوغ هوشمندی کسبوکار باشد، 221 پژوهش علمی مرور شدند. کدهای مربوطه با استفاده از تحلیل محتوا در روش فراترکیب استخراج شدند. مقولهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری جامع، سطحبندی شدند و تأثیرگذارترین آنها مشخص شدند. یافتهها نشان میدهند که در مجموع 93 کد استخراج شده که در 6 مقوله تقسیم شدند. این مقولهها شامل عوامل سازمان و مدیریت، محیط، زیرساخت فناوری، منابع انسانی – دانش، مدیریت داده و تحلیل داده هستند. مقولههای زیرساخت فناوری، مدیریت داده و تحلیل داده در سطح سه قرار گرفتند و بیشترین تأثیر را بر بلوغ هوشمندی کسبوکار دارند.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
محسن شفیعی نیک آبادی؛ رویا اسماعیل زاده؛ مینا آبفروش
چکیده
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج ...
بیشتر
مدل کسب وکار عامل مهمی در مزیت رقابتی شرکتها میباشد و شرکت ها با تغییر محیط کسبوکار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات، نیاز دارند مدل کسب وکار خود را مجددا خلق کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی پویا مبتنی بر متنکاوی و روشهای نرم جهت تعیین مهمترین عوامل کلیدی مدلهای کسبوکار الکترونیک صورت گرفته است. بهمنظور استخراج عوامل کلیدی، متون 779 مقاله ده سال اخیر از پایگاه های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی خبرگان و انتخاب 17 عامل اصلی از میان عوامل استخراجشده، جهت تحلیل روابط علی بین عوامل کلیدی، از تکنیک دیمتل استفاده شده و ماتریس دیمتل توسط خبرگان تکمیل گردید و در نهایت با استفاده از نرمافزار ونسیم، مدل پویای پژوهش ترسیم شد. اثرگذارترین عامل علی، "اینترنت اشیا" و سپس "بلاکچین و پردازشابری" است و اثرپذیرترین عامل معلولی "ارزش ارایه شده در کسبوکار" میباشد. همچنین اثرگذارترین عامل بر کلیه عوامل "ماهیت رسانهها" و اثرپذیرترین عامل از مجموعه عوامل "نوع تکنولوژی مورد استفاده" معرفی شد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
وحید شریفی؛ غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی؛ سید علیرضا درخشان؛ اشرف شاه منصوری؛ ابو تراب علیرضایی
چکیده
در سالهای اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکندهای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزهها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی میتواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دستهبندی ...
بیشتر
در سالهای اخیر مطالعات پیرامون پارادایم تولید اجتماعی و کاربردهای آن بعنوان یک پارادایم جدید تولیدی، توسعه یافته و منجر به تولید دانش متنوع و پراکندهای در این زمینه شده است. شناخت زیر حوزهها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی پارادایم تولید اجتماعی میتواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و دستهبندی پژوهشهای حوزه تولید اجتماعی، شناخت زیر حوزهها و دستیابی به دیدگاه منسجمی از روند تحقیقاتی آن صورت گرفته است. این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیلهای کتابسنجی، به بررسی حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی پرداخته است. دادههای این پژوهش از 200 مقاله پایگاه داده اسکوپوس جمعآوریشده و بر روی آنها تحلیل تحلیل هم رخدادی کلمات کلیدی و زوج کتابشناختی انجامگرفته و بدین روش زیر حوزهها و روند تحقیقاتی این حوزه شناسایی شده است.بر اساس یافتههای این مطالعه، تحقیقات حوزه تولید اجتماعی در 5 خوشه دستهبندی شده و نیز مشخصشده است که در سالهای اخیر موضوعاتی مانند رایانش ابری، تولید هوشمند، بلاک چین، اینترنت اشیا، سیستمهای سایبری فیزیکی اجتماعی، سیستمهای نوآوری، جامعه5.0 و دوقلوهای دیجیتال در پژوهشهای این حوزه بیشتر موردتوجه قرارگرفتهاند. این تحقیق چارچوبی از مفاهیم و موضوعات اصلی مورد توجه در حوزه تحقیقاتی تولید اجتماعی ارائه میدهد که دیدگاهی جامع برای محققان این حوزه فراهم میسازد که میتواند یاری رسان آنان را در انتخاب مسیر تحقیقاتیشان باشد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
محمد باشکوه اجیرلو؛ گلثوم اکبری آرباطان؛ مهدی ابراهیم زاده
چکیده
اگرچه دیجیتالیشدن امکانات مهمی را بهارمغان میآورد، پیادهسازی فناوریهای آن در عمل میتواند چالشبرانگیز باشد. یکی از پیشرفتهای عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازیوارسازی برای توانمندی شرکتهای دانشبنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کیفی اجرای بازیوارسازی در محیطکاری شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
اگرچه دیجیتالیشدن امکانات مهمی را بهارمغان میآورد، پیادهسازی فناوریهای آن در عمل میتواند چالشبرانگیز باشد. یکی از پیشرفتهای عمده کنونی دراین زمینه کشف پتانسیل بازیوارسازی برای توانمندی شرکتهای دانشبنیان است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای کیفی اجرای بازیوارسازی در محیطکاری شرکتهای دانشبنیان انجام گرفته است. این پژوهش دارای رویکرد کیفی است از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند به تدوین و اعتباریابی چارچوب مفهومی با روش تحلیل مضمون پرداخته است. جامعه آماری شامل صاحبنظران شرکتهای دانشبنیان هستند که از بین آنها ۱۲نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در این مطالعه مشارکت کردند. تعداد نمونهها از قاعده اشباع پیروی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد. مفاهیم در قالب 4 مضمون اصلی شامل فرایند پذیرش با 2 مضمون سازماندهنده، راهبردهای ارتقایی با 4 مضمون سازماندهنده، راهبردهای توسعه و طراحی با 4 مضمون سازماندهنده، بسترهای ارزیابی و اجرایی با 3 مضمون سازماندهنده شناسایی شدند. بازیوارسازی در واقع امکانات مختلفی را برای افزایش انگیزه کارکنان برای فعالیتهای دانشبنیان فراهم میکند. اما برای آشکارکردن پتانسیل خود، به یک محیط مناسب نیاز دارد.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
اسماعیل مزروعی نصرابادی؛ زهرا صادقی آرانی؛ مصطفی سلمان نژاد
چکیده
پیادهسازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان به منظور ارتقاء سلامت جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدین منظور، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان، مدلسازی آنها و تحلیل سناریو به منظور مداخلههای هدفمند، اهمیت بسیاری دارد. این مورد در تحقیقات قبلی بررسی نشده و این تحقیق به منظور پر کردن این خلأ تحقیقاتی ...
بیشتر
پیادهسازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان به منظور ارتقاء سلامت جامعه اهمیت بسیار زیادی دارد. بدین منظور، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی صنعت 4.0 در بخش بهداشت و درمان، مدلسازی آنها و تحلیل سناریو به منظور مداخلههای هدفمند، اهمیت بسیاری دارد. این مورد در تحقیقات قبلی بررسی نشده و این تحقیق به منظور پر کردن این خلأ تحقیقاتی انجام شده است. این تحقیق در 2 مرحله کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری در هر دو مرحله خبرگان و شیوه نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی است. حجم جامعه در مرحله اول بر اساس اشباع نظری برابر با 17 و در مرحله دوم برابر با 10 نفر تعیین گردید. شیوه تحلیل دادهها در مرحله اول تحلیل تماتیک و در مرحله دوم نقشه شناختی فازی است. نتایج نشان داد «مدیران توانمند»، «حمایت و همکاری» و « نیروی انسانی توانمند» دارای بیشترین تأثیرگذاری، «مدیریت پروژه»، «برنامهریزی مناسب» و «حمایت و همکاری» دارای بیشترین تأثیرپذیری و «حمایت و همکاری»، «برنامهریزی مناسب» و «مدیریت پروژه» دارای بیشترین مرکزیت هستند. 3 سناریوی روبهجلو و سه سناریوی روبه عقب برای مداخله اثربخشتر طراحی گردید. پیشنهاد میشود با ارتقاء سیستم آموزشی سازمان، تقویت سیستم جانشین پروری، قراردادهای شفاف و ارتقاء کیفیت مدیریت منابع انسانی در راستای تحقق متغیرهای مستقل حرکت شود.
مقاله پژوهشی
علم داده، هوشمندی و تحلیلهای آینده نگر
مهدی محمدی راز؛ مریم شریف نژاد؛ محمدحسن فطرس
چکیده
با رشد و توسعه کسب و کارها، مدیریت ﺟﺮﯾﺎنهای ﻣﺎﻟﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آن دﺳﺘﺎورد ﻣﻬمی است که سبب اﯾﺠﺎد ﭘﺎﯾﺪاری ارزش وﮐﺎرآﻣﺪی ﺳﯿﺴﺘﻢ ها , روﯾﻪ ها در ﻃﻮل زﻧﺠﯿﺮه های کسب و کار خواهد شد. بنابراین توجه لازم به متغیرهای غیرقابل کنترل و قابل کنترلی که به ارزش آفرینی منجر شود امری اجتناب ناپذیر است. لذا هدف این پژوهش بررسی ...
بیشتر
با رشد و توسعه کسب و کارها، مدیریت ﺟﺮﯾﺎنهای ﻣﺎﻟﯽ و اﻓﺰاﯾﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آن دﺳﺘﺎورد ﻣﻬمی است که سبب اﯾﺠﺎد ﭘﺎﯾﺪاری ارزش وﮐﺎرآﻣﺪی ﺳﯿﺴﺘﻢ ها , روﯾﻪ ها در ﻃﻮل زﻧﺠﯿﺮه های کسب و کار خواهد شد. بنابراین توجه لازم به متغیرهای غیرقابل کنترل و قابل کنترلی که به ارزش آفرینی منجر شود امری اجتناب ناپذیر است. لذا هدف این پژوهش بررسی همزمان در راستای تاثیرگذاری عوامل اجتماعی و زیست محیطی بر ارزش آفرینی شرکت (تولید و بازیافت قطعات پلیمری) در طول زنجیره تامین می باشد که نقش کلیدی بررسی نسبت های مالی نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از انواع کمی و کاربردی و مبتنی بر مدلسازی ریاضی است. مدلسازی پژوهش با استفاده از الگوریتم فراابتکاری ترکیبی ممتیک که حاصل ترکیب الگوریتمهای ژنتیک و شبیه سازی تبریدمی باشد انجام شده است. ﭘﺎراﻣﺘﺮهای ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﺪل ﺷﺎﻣﻞ ﻧﺴﺒﺖهای ﺟﺎری، آﻧﯽ، ﺑﺪهی ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﺻﺎﺣﺒﺎن ﺳهام، ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺳﻮد ﺧﺎﻟﺺ، ﻧﺴﺒﺖ وﺟﻪ ﻧﻘﺪ و ﻧﺮخ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. بررسی و تحلیل نتایج حاکی از آن است که در نظر گرفتن اهداف و شاخص های مالی به بهبود سودآوری منجر می شود و با حذف شاخص های مالی از مدل، سودآوری کاهش یافته و این به معنای بهبود عملکرد زیست محیطی و اجتماعی زنجیره تأمین است. پس شرکتها می توانند از طریق ایفای مسئولیت های اجتماعی و رسالت حفظ محیط زیست و افشای عملکردشان به جامعه در این خصوص سودآوری خویش را بهبود بخشیده و سبب افزایش ارزشهای مالی و اقتصادی شوند.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
امیر والافر؛ مرتضی ملکی مین باش رزگاه؛ عظیم زارعی؛ داود فیض
چکیده
فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکنندهترین فناوریهای قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در مدلهای کسبوکار در طیف گستردهای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی ...
بیشتر
فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکنندهترین فناوریهای قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در مدلهای کسبوکار در طیف گستردهای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی و از منظرفلسفی اثبات گرایانه است که با استفاده از روش آمیخته کیو انجام شده است. در این مطالعه نخست با مرور ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی برفناوری بلاک چین استخراج و با کمک خبرگان، عوامل نهایی مشخص گردید؛ سپس این عوامل در قالب کارتهای کیو در اختیار 22 نفر از متخصصین و خبرگان بازاریابی در صنعت هوانوردی که بهصورت هدفمند انتخاب شدند قرار گرفته و در نهایت دیدگاه آنان با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل گردید.مشارکت کنندگان در این پژوهش دارای 6 دیدگاه مختلف بوده و الگوهای ذهنی آنان براساس متغیرهای بازار، عوامل داخلی، محتوایی، فناورانه، عوامل انسانی و محیطی دسته بندی شده است.نتایج این پژوهش بینش مفیدی را به مدیران و تصمیم گیران در صنعت هوانوردی داده تا با شناخت این عوامل بتوانند بازاریابی دیجیتال را در شرکتهای هواپیمایی تقویت نموده و آن را توسعه دهند.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
پیام فقیهی؛ مهرداد کازرونی
چکیده
تسریع در چابکی سیستمهای کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالشهایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستمهای چندعاملی انجام شده است. مدلهای فعلی این سیستمها کاستیهایی نظیر پیشبینیپذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیمگیری، قابلیت محدود فهمپذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود ...
بیشتر
تسریع در چابکی سیستمهای کنترل تولید در محیط تولید پویا امروزی یکی از چالشهایی است که برای سرعت بخشیدن به آن تحقیقات زیادی با استفاده از سیستمهای چندعاملی انجام شده است. مدلهای فعلی این سیستمها کاستیهایی نظیر پیشبینیپذیری محدود، قابلیت اطمینان پایین در تصمیمگیری، قابلیت محدود فهمپذیری وضعیت موجود سیستم و کنترل محدود و بطور کلی وجود سیستمهای مستعد خطا در طراحی و پیادهسازی دارند. به منظور حل این مشکلات، پژوهش حاضر متدولوژی جدیدی برای کنترل تولید چندعاملی مبتنی بر ادغام با چند ماژول در قلب ERP ارائه میکند که قابلیتهای سیستم در مواجهه با کاستیهای فوق را بهبود میبخشد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این مطالعه کیفی، با تمرکز بر ماهیت دادهها، و توسعه ای-کاربردی، با هدف افزایش ادغام سیستمهای کنترل تولید چند عاملی با ERP است. هدف بهبود جریان تولید مواد و کیفیت محصولات و نیمهساختهها در خط تولید با در نظر گرفتن پارامترهایی است که بر آنها تأثیر میگذارد. دستاورد کلیدی این تحقیق، توسعه یک متدولوژی کنترل تولید قابل اعتماد است که شامل سه جزء میباشد: چارچوب تبادل داده، ابزارها و پیادهسازی. این مؤلفهها از سیستمهای اطلاعاتی ERP موجود مشتق شدهاند که از نظر عملکردی بالغ هستند و با تمرکز بر نگهداری، اصلاح و عملکرد بر اساس تجارب برتر طراحی شدهاند و هدف آن به حداقل رساندن خطاها است. متدولوژی توسعه یافته، راهحلی در دسترس و چابک برای ارتقا کنترل تولید با استفاده از سیستم ERP ارائه میدهد که هزینه پیادهسازی آن کمتر از پیادهسازی سیستم ERP تجاری به همراه یک سیستم چندعاملی مجزا است.
مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مهسا اکبری؛ مصطفی بیگدلی؛ پروانه چارستاد
چکیده
بازی کاری یا بازی آفرینی مفهوم جدیدی است که کاربری آن در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. بازی کاری به بکارگیری عناصر یک بازی در محیط غیر بازی به منظور ایجاد تجربه بازی در ارتباط با یک محصول یا خدمت اطلاق می شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جنبه های مختلف بازی کاری (غوطه وری، دستاوردی، اجتماعی) بر جنبه های مشارکت مشتریان (احساسی، شناختی، ...
بیشتر
بازی کاری یا بازی آفرینی مفهوم جدیدی است که کاربری آن در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است. بازی کاری به بکارگیری عناصر یک بازی در محیط غیر بازی به منظور ایجاد تجربه بازی در ارتباط با یک محصول یا خدمت اطلاق می شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر جنبه های مختلف بازی کاری (غوطه وری، دستاوردی، اجتماعی) بر جنبه های مشارکت مشتریان (احساسی، شناختی، اجتماعی) در فروشگاه آنلاین دیجی کالا میباشد. جامعه آماری این تحقیق مصرف کنندگان و کاربران سایت دیجی کالا می باشد که حداقل یکبار از این سایت خرید کرده باشند. در این راستا ۲۲۲ پرسشنامه حاصل از داده های کاربران سایت دیجی کالا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مدل تحقیق با بهره گیری از ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق و پژوهش های پیشین طراحی گردید و با کمک مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت مشخص گردید که جنبه های بازی کاری بر مشارکت مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد. جنبه های غوطه ورسازی بازی کاری بر جنبه های احساسی مشارکت مشتریان، جنبه های دستاوردی بر جنبه های شناختی مشارکت مشتریان و جنبه های اجتماعی بازی کاری نیز بر جنبه های اجتماعی مشارکت مشتری تاثیری مثبت وقوی تر دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
فاطمه رضایی مهر؛ چیترا دادخواه
چکیده
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده ...
بیشتر
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده از سیستمهای توصیهگر رو به افزایش است. از طرفی دیگر این سیستمها با چالشهایی از جمله تغییر سلیقه کاربران در طی زمان، شروع سرد، خلوت بودن ماتریس کاربر-قلم، حملات افراد جعلی در سیستم و تاثیر منفی آنها در لیست توصیه سیستم روبرو هستند. هدف این مقاله ارائه یک سیستم توصیهگر زمان و اعتماد مبنا جهت بهبود کارایی و افزایش دقت توصیههای سیستم است. سیستم پیشنهادی در ابتدا با افزودن برخی امتیازهای ضمنی قابل اعتماد به ماتریس امتیازدهی کاربر- قلم، مشکل پراکندگی داده را حل نموده و سپس یک شبکه وزندار کاربر-کاربر براساس زمان ارائه نظر کاربر نسبت به قلم و روابط اعتماد میان کاربران تولید مینماید که بدین ترتیب مشکل شروع سرد و تغییر سلیقه کاربر در طی زمان را رفع میکند. سیستم توصیهگر پیشنهادی بر اساس الگوریتم تشخیص جامعه جدیدی که در این مقاله ارائه شده است، نزدیکترین کاربران همسایه و همسلیقه با کاربر فعال را پیدا نموده و بر اساس روش پالایش همکارانه، کا-بالاترین قلم را به کاربر پیشنهاد میدهد. نتایج ارزیابی سیستم پیشنهادی برای سیستم توصیهگر مبتنی بر فیلم بر روی مجموعهداده Epinions نشان میدهد سیستم پیشنهادی نسبت به سیستمهای پایه از کارایی بالاتری برخوردار است.