مصطفی نژادطاهری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین ...
بیشتر
با توجه به پیشرفت فناوری و ارتباطات، روشهای مدیریت آموزشی سنتی جوابگویی نیازهای آموزشی نبوده لذا، نیاز است تا با استفاده از فناوریهای جدید، نظام آموزشی ارتقا داده شود. به همین دلیل، هدف این پژوهش طراحی مدلی است که محتوای دورههای آموزش مهارتی را بر اساس نیاز بازار کار و توانمندی هنرآموز با استفاده از قراردادهای هوشمند بلاک چین تطبیق دهد. روش کلی این پژوهش، علم طراحی است که برای طراحی مدل از روش فراترکیب استفادهشده است. ارزیابی مدل نیز از طریق یک پرسشنامه طراحیشده انجام پذیرفت که این پرسشنامه توسط یک نمونه آماری 30 نفر، از جامعه آماری که شامل معلمان دروس فنی، مدیران بخش آموزش فنی و حرفهای ادارات آموزشوپرورش و افراد مسئول تدوین رشتهها مهارتی میباشند تکمیل شد که این نمونهای آماری با روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده است. اطلاعات پرسشنامه با روشهای آماری توصیفی و استنباطی با روش آزمون آماری تی تک نمونهای تحلیل شد. مدل معرفیشده که با استفاده از فناوری قرارداد هوشمند طراحیشده است، میتواند برای اثربخش بودن آموزش مهارتی بسیار مفید باشد و ارتباط بین بازار کار و آموزش را بهبود ببخشدو نتایج تحلیلهای آماری که برای پردازش مدل بهدستآمده بیانگر این نکته است که مدل پیشنهادی از درجه اعتبار مناسبی برخوردار است.
مهدی جنیدی جعفری؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمدرضا تقوا
چکیده
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان ...
بیشتر
در کسبوکارهای امروزی، پروژهها بهعنوان بخش مهمی از عملیات کسبوکار تلقی میشوند؛ بنابراین، موفقیت پروژهها تأثیر مستقیمی بر موفقیت شرکتها دارد؛ بنابراین محققان و متخصصان در تلاش بودهاند تا با پیشنهاد و پیادهسازی روشهای مدیریت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشند. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سؤال که چگونه میتوان از طریق لحاظ نمودن حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه، عملکرد پروژه را بهبود بخشید، به رشته تحریر در آمده است. پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 183 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نرمافزارهای Smart PLS و SPSS برای تجزیهوتحلیل دادهها انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که هم حاکمیت فناوری اطلاعات و هم حاکمیت پروژه اثر مثبتی بر عملکرد پروژه میگذارند. این یافتهها شواهدی را برای متخصصان مدیریت پروژه فراهم میآورد، مبنی بر اینکه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه بخشی از راهبرد عملیاتی در تسهیل بخشیدن به موفقیت پروژهها هستند. این پژوهش همچنین اهمیت همسویی راهبردی بین حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت پروژه در تقویت عملکرد پروژه را نشان میدهد.
سینا رئیسی وانانی؛ ایمان رئیسی وانانی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل دادههای حاصل از فعالیتهای یادگیرندگان، میتواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به دانش پذیران بینالمللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روشهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجامگرفته داخلی و بینالمللی ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل دادههای حاصل از فعالیتهای یادگیرندگان، میتواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به دانش پذیران بینالمللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روشهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجامگرفته داخلی و بینالمللی در دهه گذشته بررسی و مرور شده است و دادههای تحصیلی و غیر تحصیلی یادگیرندگان در سه دسته خانوادگی، حمایتی و رفتار تحصیلی با استفاده از دادهکاوی، خوشهبندی شده است. پس از اعتبارسنجی خروجی الگوریتمها توسط شاخصهای مرتبط و تعیین تعداد خوشه بهینه در هر بخش، خوشهها نامگذاری و تحلیل شدند. تحلیل خوشههای شناساییشده، نشاندهنده تجربه موفقیت یا شکست تحصیلی دانش پذیران و ریشههای عملکرد مؤثر در هر بخش است و روش نامگذاری ارائهشده، روشی نوین و قابلاستفاده در اغلب مراکز آموزشی جهت تفکیک و تبیین عملکرد آموزشی است.
منوچهر زمانی فریزهندی؛ پیام حنفی زاده؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
در سالهای اخیر، کانالهای ترکیبی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. طراحی خدمات کانالهای ترکیبی و شناسایی توانشهای کاربران در استفاده از این خدمات، موضوع مهمی برای شاغلین در صنعت بانکی و محققین است. دغدغه اصلی که این مقاله به آن پرداخته، نحوه طراحی خدمات کانالهای ترکیبی است بهگونهای که توانش پذیری کاربران در استفاده از ...
بیشتر
در سالهای اخیر، کانالهای ترکیبی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. طراحی خدمات کانالهای ترکیبی و شناسایی توانشهای کاربران در استفاده از این خدمات، موضوع مهمی برای شاغلین در صنعت بانکی و محققین است. دغدغه اصلی که این مقاله به آن پرداخته، نحوه طراحی خدمات کانالهای ترکیبی است بهگونهای که توانش پذیری کاربران در استفاده از آنها افزایش یابد. این پژوهش، با تکیهبر نظریه توانش و با برخورداری از مفروضات معرفتشناسانه در طراحی روش تحقیق، به استفاده از دادههای کیفی پرداخته است. برای جمعآوری دادههای کیفی از روش مصاحبه عمیق با خبرگان صنعت بانکداری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که برای ارتقای توانش کاربران در استفاده از کانالهای ترکیبی میتوان ۱۵ موضوع را مدنظر قرار داد. موضوعاتی که هم توانشهای ادراکی احتمالی توسط کاربر را مدنظر قرار میدهد و هم باعث سوق دادن وی به سطوح بالاتر استفاده میشود. یافتههای این تحقیق میتواند به کارشناسان و مدیران ارشد صنعت بانکداری در طراحی خدمات کانالهای ترکیبی کمک نماید.
محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.
محمدتقی تقوی فرد؛ مصطفی رادمرد؛ سهیلا جعفر نژاد؛ محمدرضا هراتی نیک
چکیده
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران بوده است. بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد علیرغم اهمیت موضوع، شناخت کافی در مورد این بخش مهم وجود ندارد و شناسایی راهحل مناسب هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایهگذاران لازم و ضروری است. پژوهشهای انجامشده در زمینه ارزشگذاری ...
بیشتر
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا همواره موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران بوده است. بررسی پژوهشهای موجود نشان میدهد علیرغم اهمیت موضوع، شناخت کافی در مورد این بخش مهم وجود ندارد و شناسایی راهحل مناسب هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایهگذاران لازم و ضروری است. پژوهشهای انجامشده در زمینه ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا بر این نکته تأکید داشتهاند که ارزشگذاری چنین کسبوکارهایی به دلایل متعدد امری پیچیده و دشوار است. هدف از این پژوهش بررسی چالشهای نظام ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات ایران بوده است. با توجه به فقدان پژوهشهای کافی در این خصوص در ایران، همچنین پنهان بودن جنبههای مختلف مسئله و تفاوتهای میان روشهای پژوهش کیفی و کمی، حوزه موردمطالعه این پژوهش نیازمند پژوهشهایی کیفی بود. در ابتدا ادبیات مرتبط با این حوزه مرور شد و مدلهای کمی و کیفی ارزشگذاری شرکتهای نوپا بررسی شدند. با روش کیفی و با استفاده از مصاحبه به جمعآوری داده در خصوص نحوه ارزشگذاری شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات در ایران و ضعفها و چالشهای این فرایند پرداخته شد و با خبرگان ارزشگذاری و سرمایهگذاری بر روی شرکتهای نوپای فناوری اطلاعات مصاحبه شد. مصاحبههای انجام شده به روش «تحلیل تِم» بررسی شدند و پس از تحلیل مصاحبهها، سه تِم اصلی (وضعیت فعلی حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران، چالشهای دستیابی به مدل کاربردی بومی برای ارزشگذاری شرکتهای نوپا، چالشهای حوزه ارزشگذاری شرکتهای نوپا در ایران) و دوازده زیرتِم شناسایی شد.v
محمدتقی تقوی فرد؛ ماندانا واقف کودهی؛ شیما صالحی مقدم
دوره 3، شماره 12 ، شهریور 1394، ، صفحه 77-95
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که متغیرهای تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری، اکتساب دانش، انتشار دانش و مشتری محوری بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارا می باشد. همچنین متغیرهای تجارب مدیریت ارتباط با مشتری و متغیرهای سازمانی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارای تاثیر معناداری می باشند.