مقاله پژوهشی
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
نیلوفر هادیانفر؛ آمنه خدیور
چکیده
ظهور هوش مصنوعی (AI) جرقهای در توسعه یک نوآوری فنآورانه بسیار مهم در دنیای در حال توسعه سریع خدمات مکالمه، که به عنوان چت باتها شناخته میشود، ایجاد کرده است. در تجارت مدرن، چتباتها برای تعامل با مشتریان و بهینهسازی فرآیندهای کسبوکار حیاتی شدهاند. آنها در زمینههای مختلفی از جمله خدمات مشتری، بازاریابی، فروش، ارتباطات ...
بیشتر
ظهور هوش مصنوعی (AI) جرقهای در توسعه یک نوآوری فنآورانه بسیار مهم در دنیای در حال توسعه سریع خدمات مکالمه، که به عنوان چت باتها شناخته میشود، ایجاد کرده است. در تجارت مدرن، چتباتها برای تعامل با مشتریان و بهینهسازی فرآیندهای کسبوکار حیاتی شدهاند. آنها در زمینههای مختلفی از جمله خدمات مشتری، بازاریابی، فروش، ارتباطات داخلی و بسیاری موارد دیگر استفاده میشوند. اهمیت آنها در خودکارسازی و تسهیل کنش متقابل با کاربران نهفته است که منجر به بهبود خدمات و کارایی فرآیندهای مختلف تجاری میشود و طیف وسیعی از فرصتها را فراهم میکند. این پژوهش درصدد است تا با استفاده از رویکرد بیبلیومتریک به مرور نظاممند پژوهشهای انجام شده در حوزه چتباتها و بازاریابی کسبوکارها بپردازد. به همین منظور، تعداد 1339 مقاله از پایگاه استنادی Scopus مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل مقالات با استفاده از نرمافزار VOS VIEWER انجام گرفت. نویسندگان، مؤسسات و کشورهای پراستناد و 6 خوشه اصلی حاصل از تحلیل همرخدادی واژگان شناسایی گردید: 1. هوش مصنوعی و کاربردهای آموزشی و زبانی 2. تعامل انسان و ماشین و تأثیرات اجتماعی-اقتصادی 3.تحول دیجیتال و کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات و خردهفروشی 4. فناوریهای غوطهور و تأثیر آنها بر تجربه مشتری و بازاریابی دیجیتال 5. نگرش، قصد رفتاری و تجربه انسانی در تعامل با فناوری و 6. هوش مصنوعی و تحلیل دادهها در رسانههای اجتماعی و بحرانها.در پایان خوشههای به دست آمده بررسی شده و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارائه گردید.