سارا صباغچی؛ سپهر قاضینوری؛ فاطمه ثقفی؛ شقایق صحرایی
چکیده
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده ...
بیشتر
ظهور طیف گستردهای از فناوریهای دیجیتال بهطور بنیادی ماهیت، فرآیند و نتایج نوآوری را تغییر داده است. محققان بر تمایز نوآوری دیجیتال و نوآوری سنتی تأکید کرده و نظریهپردازی در این حوزه را ضروری میدانند. در پژوهش حاضر، به روش استقرایی و باهدف مفهومسازی و شناسایی ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط این حوزه در بازه زمانی 2014 تا 2022 موردبررسی قرارگرفته و 48 مقاله جهت تحلیل انتخاب گردید. سپس با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی مقالات انجام شد. برایناساس، ابعاد اصلی نوآوری دیجیتال در قالب مدل پارادایمی شامل عوامل علی (13 مقوله ذیل 4 بعد اصلیِ مدیریت فناوریها و پلتفرم صنعتی دیجیتال، مدیریت اکوسیستم نوآوری دیجیتال، فرایندهای هوشمند، ساختار و سازمان دیجیتال)، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدند. همچنین با مرور تعاریف و ابعاد شناساییشده یک تعریف جدید برای نوآوری دیجیتال در سازمانهای صنعتی ارائه گردید. چارچوبِ نظری حاصل علاوه بر کمک به مفهومسازی بیشتر این پدیده، میتواند در طراحی مدلهای بلوغ نوآوری دیجیتال سازمانها مورداستفاده قرار گیرد.
فاطمه ثقفی؛ محمدرضا تقی زاده یزدی؛ صدیقه رضائیان فردویی؛ منصوره حورعلی؛ بنفشه خانی
چکیده
با توجه به اهمیت سرعت ارائه خدمات و جابجایی مواد در زنجیرة تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی، استفاده از فناوری تحولآفرین اینترنت اشیا میتواند باعث مزیت رقابتی برای بنگاههای تولیدکننده شود. بهتازگی برخی شرکتهای مواد غذایی به استفاده از این فناوری در زنجیره تأمین روی آوردهاند. مرور پیشینه نشان داد که سه دسته عوامل فناورانه، ...
بیشتر
با توجه به اهمیت سرعت ارائه خدمات و جابجایی مواد در زنجیرة تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی، استفاده از فناوری تحولآفرین اینترنت اشیا میتواند باعث مزیت رقابتی برای بنگاههای تولیدکننده شود. بهتازگی برخی شرکتهای مواد غذایی به استفاده از این فناوری در زنجیره تأمین روی آوردهاند. مرور پیشینه نشان داد که سه دسته عوامل فناورانه، سازمانی و محیطی میتوانند روی عملکرد زنجیره تأمین تأثیرگذار باشند. لذا هدف این تحقیق بررسی تأثیر این عوامل روی فرایند زنجیره تأمین مواد غذایی زود فاسدشدنی مبتنی بر اینترنت اشیا است. ابتدا با مرور فرآیندهای زنجیره تأمین، یک فرایند 5 مرحلهای بهعنوان فرآیند جامع انتخاب شد. سپس مدل مفهومی تحقیق ترسیم شد. اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامهای با 24 گویه بین 203 نفر از مدیران واحدهای تولیدی صنایع غذایی بهعنوان جامعه پژوهش انجام شد و با تحلیل همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار smartpls2 تحلیل شد. واحد تحلیل دپارتمان ماده غذایی زودمصرفی است که در آن از سطوحی از فناوری اینترنت اشیا استفاده شده است. نتایج نشان داد از 5 مرحله فرایندهای زنجیره تأمین، عوامل محیطی بهطور کامل و عوامل فناورانه بر 4 مرحله و عوامل سازمانی بر 3 مرحله تأثیرگذار بودند. این امر برای مدیرانی که راغباند شرکتهای موفقی داشته باشند، یک زنگ خطر خواهد بود.
فاطمه ثقفی؛ احمد جعفرنژاد؛ منوچهر منطقی؛ سید جواد موسوی
چکیده
استفاده از استعاره اکوسیستم در حوزه علوم اجتماعی به طور روزافزون در حال گسترش است و برای مطالعه حوزههای مختلف مدیریتی از جمله نوآوری، کسب و کار و کارآفرینی استفاده شده است. ویژگی تکامل در اکوسیستم ها بیشتر مورد توجه واقع شده است. هدف این تحقیق شناسایی مدل مراحل تکامل اکوسیستم های کسب و کار صنعتی است. اکثر مطالعات قبلی در حوزه تکامل ...
بیشتر
استفاده از استعاره اکوسیستم در حوزه علوم اجتماعی به طور روزافزون در حال گسترش است و برای مطالعه حوزههای مختلف مدیریتی از جمله نوآوری، کسب و کار و کارآفرینی استفاده شده است. ویژگی تکامل در اکوسیستم ها بیشتر مورد توجه واقع شده است. هدف این تحقیق شناسایی مدل مراحل تکامل اکوسیستم های کسب و کار صنعتی است. اکثر مطالعات قبلی در حوزه تکامل اکوسیستم ها بر مبنای مطالعات موردی انجام شده و لذا متاثر از شرایط موضوع مورد مطالعه بوده و از قابلیت تعمیم قابل اتکائی برای همه حوزههای صنعتی برخوردار نیست. در این تحقیق مدل جامعی برای مراحل تکامل اکوسیستم های کسب و کار صنعتی با استفاده از فراترکیب ارائه شده است. با مطالعه ادبیات موضوع، از 14 مطالعه که درباره مراحل تکامل بودهاند، 105 کد استخراج و در قالب 19 مفهوم به هم ترجمه شدند و یک مدل 4 مرحلهای استخراج شد. این مدل با برجسته کردن دو مفهوم زنجیره ارزش و پلتفرم صنعتی و زیر بخشهای آن، مدل جامعی برای مراحل اکوسیسمهای کسب و کار صنعتی است و صنعتگران و پژوهشگران میتوانند با استفاده از آن، الگوی تکامل برای اکوسیستم صنعتی مورد نظرشان طرح-ریزی کنند یا اکوسیستمهای موجود را مطالعه و تکامل آن را ارزیابی کنند.
نوذر ابراهیمی لامع؛ فاطمه ثقفی؛ مجید قلی پور
چکیده
سیستمهای توصیهگر یکی از ضروری ترین ابزارهای هوشمندسازی تجارت الکترونیک است. این سیستمها با انواع مختلف روشهای فیلترکردن دادهها و دادهکاوی، قادر به انتخاب و ارایه بهترین پیشنهادات از بین انبوه موارد قابل انتخاب برای مشتریان هستند. در بین روشهای متنوع سیستمهای توصیهگر، فیلترهای اشتراکی پرکاربردترین روش برای ارایه ...
بیشتر
سیستمهای توصیهگر یکی از ضروری ترین ابزارهای هوشمندسازی تجارت الکترونیک است. این سیستمها با انواع مختلف روشهای فیلترکردن دادهها و دادهکاوی، قادر به انتخاب و ارایه بهترین پیشنهادات از بین انبوه موارد قابل انتخاب برای مشتریان هستند. در بین روشهای متنوع سیستمهای توصیهگر، فیلترهای اشتراکی پرکاربردترین روش برای ارایه پیشنهادات است. فیلترهای اشتراکی دامنه وسیعی از الگوریتمها را شامل میشود و در این بین، روش تجزیه ماتریس به مقادیر منفرد یکی از مدلهای پیشرفته در فیلتر اشتراکی است. در این مقاله به ارایه مدلی بهینه شده از سیستم توصیهگر فیلم مبتنی بر روش تجزیه مقادیر منفرد پرداخته شده که ضمن کاهش ابعاد ماتریس و کاهش حجم محاسبات و حافظه، با روش تکرار جاگذاری، دارای دقت مناسب نسبت به روش تجزیه ماتریس به مقادیر منفرد ساده و سایر روشهای دیگر است. برای این پژوهش از مجموعه دیتاستهای 100 هزار امتیازی مووی لنز و از برنامه نویسی پایتون استفاده شدهاست. ارزیابی میزان خطا با روشهای جذر میانگین مربعات خطا و میانگین قدر مطلق خطا، نشان از بهبود مناسب نسبت به روشهای مشابه در مراجع دیگر دارد.
فاطمه ثقفی؛ منصوره حورعلی؛ محمد اسلامی
چکیده
در عصر حاضر بهعنوان عصر دانش و اقتصاد دانشبنیان، بکار گیری مدیریت دانش در سازمانها و توسعه آن یک الزام است. بکار گیری مدیریت دانش بهصورت موفق، نیازمند ارزیابی سطح بلوغ سازمانی است. این ارزیابی منجر به تشخیص موانع پیادهسازی مدیریت دانش و رفع آن خواهد شد. برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش سازمانی چارچوبهای متفاوتی ارائه شده است. ...
بیشتر
در عصر حاضر بهعنوان عصر دانش و اقتصاد دانشبنیان، بکار گیری مدیریت دانش در سازمانها و توسعه آن یک الزام است. بکار گیری مدیریت دانش بهصورت موفق، نیازمند ارزیابی سطح بلوغ سازمانی است. این ارزیابی منجر به تشخیص موانع پیادهسازی مدیریت دانش و رفع آن خواهد شد. برای ارزیابی بلوغ مدیریت دانش سازمانی چارچوبهای متفاوتی ارائه شده است. از طرف دیگر در این چارچوبها ابعاد مختلفی برای بلوغ در نظر گرفته شده و همه این ابعاد وزنی یکسان دارند درحالیکه با توجه به تفاوتهای محیط سازمانها این امر نیازمند بازنگری است. در این تحقیق ابتدا چارچوب پایه مناسب انتخاب شد. سپس با روش تحلیل شبکهای فازی و مبتنی بر نظر خبرگان، عناصر چارچوب برای بانک انصار بومیسازی شد و وزن ابعاد و مؤلفههای آن تعیین شد. با این کار تشخیص وضعیت بلوغ با توجه به شرایط محیطی بانک دقت بیشتری خواهد داشت. در انتها چارچوب بومیسازی شده در قالب 5 سطح و 54 مؤلفه ارائه شده است و در هر سطح اولویت مؤلفهها تعیین شده است. چارچوب ایجادشده انتقادات وارد بر چارچوبهای قبلی ازجمله، انحراف به یک بعد خاص، عدم تعیین تکلیف اختلاف سطح در زمینههای مختلف فرآیندی و بیتوجهی به تفاوت اهمیت ابعاد مختلف بلوغ مدیریت دانش را مرتفع کرده و امکان استفاده از این متدولوژی در بانکها و سازمانهای مالی ایرانی را فراهم نموده است.