مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
تاثیر مدیریت دانش و فناوری‌های صنعت 4.0 در سازمان‌ها: رویکرد فراترکیب

ناهید انتظاریان؛ محمد مهرآیین

دوره 12، شماره 48 ، تیر 1403، ، صفحه 119-156

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76308.2393

چکیده
  فناوری های جدید در زمیته صنعت 4.0 به شرکت ها اجازه می‌دهد تا فرآیندهای تجاری خود را بهبود بخشند و محصولات و خدمات را از طریق دانش جدیدی تولید شده سفارشی کنند. ایجاد و اشتراک دانش جدید هم به استفاده بهینه از فناوری های جدید صنعت 4.0 و هم به تعاملات در طول زنجیره ارزش بستگی دارد. با این حال، دستیابی به مزایای کسب و کار به شدت به منابع انسانی ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
مدل علّی شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری

منوچهر کرباسی؛ قنبر عباس پور اسفدن؛ سیده صدیقه جلال‌پور؛ پیمان حاجی زاده

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 185-221

https://doi.org/https://doi.org/10.22054/IMS.2023.74392.2351

چکیده
  امروزه توسعه پارک‌های علم و فناوری و بهبود عملکرد آنها در گروی همکاری با صنعت و دانشگاه و ارتباط با محیط و مراکز مرتبط است. از این‌رو شناسایی شبکه همکاری و شاخص‌های شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری حائز اهمیت است. هدف این پژوهش شناسایی شاخص‌های شبکه‌سازی در پارک‌های علم و فناوری است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و در آن از سه روش ...  بیشتر

رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
چهارچوب عوامل موثر بر بلوغ هوشمندی کسب‌ وکار

جواد نظریان جشن آبادی؛ محمدحسین رونقی؛ مسلم علیمحمدلو؛ ابوالقاسم ابراهیمی

دوره 12، شماره 46 ، آبان 1402، ، صفحه 1-39

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74305.2346

چکیده
  بلوغ هوشمندی کسب‌وکار، نتیجه‌ای از تکامل و پیشرفت فناوری و رویکردهای مدیریتی است که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، به ارائه اطلاعات دقیق، تحلیل‌های پیش‌بینی و بهبود تصمیمات در سازمان‌ها کمک می‌کند. علی‌رغم بلوغ فنی که کارایی و عملکرد سازمان‌ها را در طول زمان بهبود می‌بخشد، هوشمندی کسب‌وکار ...  بیشتر

مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسب‌وکار هوشمند
شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی هم‌آفرینی در استارت‌آپ‌ها با بهره‌گیری از فراترکیب

سید رسول حسینی؛ ساحل فرخیان؛ هادی تقوی

دوره 11، شماره 44 ، تیر 1402، ، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/ims.2023.73424.2321

چکیده
  امروزه آمارهای جهانی بیانگر این واقعیت است که هشتاد درصد شرکت استارت‌آپ، در مدت کوتاهی شکست می‌خورند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت و چالش استارت‌آپ‌ها پیرامون ضعف در استراتژی برندسازی استارت‌آپ‌هاست زیرا استارت‌آپ‌ها دانش دقیق برندسازی را ندارند. ازاین‌رو برای کاهش ریسک شکست شرکت‌های استارت‌آپ، بازاریابان نیاز به پدیده‌ای ...  بیشتر

شناسایی موانع پیش‌روی تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب

مهدی حمیدی؛ سیدسروش قاضی نوری؛ محمد نقی زاده؛ ناصر باقری مقدم

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 31-66

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.69986.2231

چکیده
  پیش‌بینی می‌شود فراگیر بودن داده‌های بزرگ و ظهور فناوری‌های دیجیتالی در حال ظهور، مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و رباتیک، تأثیرات گسترده‌ای در کسب‌و‌کارها داشته باشد. این تغییرات گسترده در ادبیات جهانی به تحول دیجیتال شناخته می‌شود. لذا شرکت‌ها و سیاست‌گذاران علم فناوری در کشورهای مختلف در راستای حرکت به سمت تحول ...  بیشتر

چارچوب جامع انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات ابری (CSPs) با استفاده از رویکرد فراترکیب

مریم السادات مظاهری؛ چنگیز والمحمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ مهناز ربیعی

دوره 11، شماره 43 ، فروردین 1402، ، صفحه 217-256

https://doi.org/10.22054/IMS.2023.70398.2243

چکیده
  امروزه صنعت جدید دنیای فناوری اطلاعات، رایانش ابری، موردتوجه بسیاری از سازمان­ها قرار گرفته است. به­طوری­که بسیاری از آن­ها تمایل دارند تا کسب‌وکار خود را با استفاده از خدمات منعطف ابر، چابک کنند. در حال حاضر تعداد ارائه­دهندگان خدمات ابری رو به فزونی است و هریک خدمات متنوعی را ارائه کرده و ادعا می‌کند که می‌تواند امکانات ...  بیشتر

شناسایی شاخص های مدیریت محتوای دیجیتال با هدف افزایش درگیری کاربران فضای مجازی با رویکرد فراترکیب

محمد صالح ترکستانی؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ ایمان رئیسی وانانی؛ فاطمه گلشنی

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 167-200

https://doi.org/10.22054/ims.2022.63158.2041

چکیده
  ارائه اطلاعات ارزشمند در قالب محتوای جذاب و تعامل با مشتریان مهم ترین عناصر بازاریابی محتوا می باشد که از مقدمات ایجاد درگیری است. مهم ترین مسئله در موفقیت بازاریابی محتوا، پاسخ درست به این سئوال است که چه عواملی موجب درگیر شدن مخاطب با محتوا خواهد شد. با وجود پژوهش های بسیاری که در زمینه شناسایی ابعاد درگیری و عوامل انگیزاننده مخاطبان ...  بیشتر

شناسایی محرک‌های نوآوری مدل کسب و کار‎

عباس معیا؛ علی اوتارخانی؛ علی رضاییان؛ بهمن حاجی پور

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 201-231

https://doi.org/10.22054/ims.2022.67710.2167

چکیده
  نوآوری مدل کسب و کار (BMI)، یک فرآیند نوآوری است که با هدف ایجاد و حفظ مزیت‌های رقابتی، تغییراتی اساسی (طراحی شده، بدیع و غیر پیش پا افتاده) در پیکربندی مدل کسب و کار فعلی شرکت ایجاد می‌کند. از موضوعات مهمی که در خصوص این مفهوم مورد توجه است، محرک‌هایی است که موجب شکل‌گیری این سطح از نوآوری در کسب و کارها می‌گردد. لیکن با وجود علاقمندی ...  بیشتر

ارائه چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، کاربردگسترش کارکرد کیفی در سیستم های هوشمند کسب و کار

رقیه نوری؛ محمدرضا معتدل

دوره 10، شماره 39 ، فروردین 1401، ، صفحه 291-328

https://doi.org/10.22054/ims.2021.62775.2025

چکیده
  داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD ...  بیشتر

ارائه چارچوب فناوری اطلاعات سبز با استفاده از رویکرد فراترکیب

محمدحسین رونقی

دوره 10، شماره 38 ، دی 1400، ، صفحه 237-266

https://doi.org/10.22054/ims.2021.59760.1931

چکیده
  زوال سریع منابع طبیعی و آگاهی روزافزون از معضلات محیط زیست موجب شده است تا موضوع پایداری به یکی از عناصر اصلی پیشرفت کسب‌وکارهای معاصر تبدیل شود. از مهمترین فعالیت‌های پایداری استفاده از فناوری اطلاعات سبز است و دلیل آن استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در کسب و کارهای مختلف جهت ارتقای عملکرد آنها می باشد. فناوری اطلاعات سبز به عنوان ...  بیشتر

الگوی امکان‌سنجی و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بر مبنای روش فراترکیب

رهرا وظیفه؛ محمد مهدی؛ نادیا وکیلی

دوره 7، شماره 26 ، اسفند 1397، ، صفحه 71-99

https://doi.org/10.22054/ims.2019.9717

چکیده
  امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا می­کند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. از طرفی مشکلات و موانع امنیتی یکی از اساسی­ترین موضوعات مطرح در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی است. از دیرباز، امنیت یکی از اجزای اصلی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شمرده می­شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب ...  بیشتر