نرجس زنگنه نژاد؛ علی معینی؛ نسترن حاجی حیدری؛ عادل آذر
چکیده
زیستبوم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اعضای آن است. این پژوهش با هدف بررسی زیستبوم ارتباطات سیار ایران و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. در این پژوهش پس از نظرسنجی از خبرگان ارتباطات سیار کشور مرزهای زیستبوم سیار ایران تعریف ...
بیشتر
زیستبوم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اعضای آن است. این پژوهش با هدف بررسی زیستبوم ارتباطات سیار ایران و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام گرفته است. در این پژوهش پس از نظرسنجی از خبرگان ارتباطات سیار کشور مرزهای زیستبوم سیار ایران تعریف شده است. سپس با استفاده از روش گلوله برفی بازیگران کلیدی زیستبوم ارتباطات سیار ایران شناسایی شدهاند. طی انجام مصاحبه با مدیران سازمانهای شناساییشده دادههای مرتبط با روابط موجود میان این بازیگران جمعآوری شده است. به کمک تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی شبکه روابط میان بازیگران ترسیم شده است. ارائه مدل بصری زیستبوم سیار ایران از نتایج این پژوهش است. نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدستآمده نشان داد دو اپراتور شبکه ارتباطات سیار کشور، بالاترین مرکزیت را در شبکه داشته و به عبارتی رهبران زیستبوم ارتباطات سیار ایران محسوب میشوند. بررسی شاخص بینابینی بازیگران در شبکه ترسیم شده نیز حاکی از آن بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از دو اپراتور مذکور نقش بینابینی برجستهتری را در این شبکه ایفا میکند. از بین بخشهای اصلی این زیستبوم، نهادهای کنترلی و نظارتی قویترین ارتباطات را در کل شبکه دارند و قدرتمندترین بخش زیستبوم ارتباطات سیار ایران به شمار میآیند.
شعبان الهی؛ اعظم سورانی؛ علی رجب زاده
چکیده
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی ...
بیشتر
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی در صنایع برودتی است. در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری 9 شاخص تأثیرگذار بر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش شامل تعاملات اجتماعی، فرهنگ، هنجارهای ذهنی، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانههای اجتماعی شناسایی و آزمون شد. سپس چارچوب وضعیت یابی انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش ارائه گردید. بر اساس این چارچوب، وضعیت انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در دو شرکت برودتی بر اساس این شاخصها بررسی شد. نتایج نشان داد که انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در مقایسه با قبل از آن تفاوت معناداری دارد و بهبود یافته است.
با کمک این چارچوب، شرکتهای صنایع برودتی میتوانند تأثیرات پیادهسازی مدیریت دانش را بر دو مؤلفه انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بررسی نمایند.
محسن عسگری؛ محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقویفرد
چکیده
بانکها در فضای رقابتی شدید تلاش میکنند تا به منابع مالی بیشتری دست پیدا کنند. با توجه به بالاتر بودن هزینههای جذب مشتری جدید نسبت به نگهداری مشتریان موجود، عمده تلاش بانکها روی حفظ سپردههای موجود مشتریان در بانک متمرکز است. لذا پیشبینی رویگردانی مشتریان پیش از وقوع برای بانکها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تقریباً ...
بیشتر
بانکها در فضای رقابتی شدید تلاش میکنند تا به منابع مالی بیشتری دست پیدا کنند. با توجه به بالاتر بودن هزینههای جذب مشتری جدید نسبت به نگهداری مشتریان موجود، عمده تلاش بانکها روی حفظ سپردههای موجود مشتریان در بانک متمرکز است. لذا پیشبینی رویگردانی مشتریان پیش از وقوع برای بانکها از اهمیت ویژهای برخوردار است. تقریباً در تمامی تحقیقات مرتبط در بانکها مشتریان به دو دسته رویگردان و غیر رویگردان با یک تعریف ثابت از رویگردانی تقسیم شدهاند؛ اما در شرایط بانکداری ایران نمیتوان از یک تعریف ثابت برای رویگردانی استفاده نمود؛ بنابراین لازم است که رویگردانی را بهصورت دینامیک و در قالب وضعیتهای مختلف تعریف کنیم. برای این منظور در این تحقیق مفهوم زنجیره وضعیت معرفی میشود که تغییرات وضعیت رویگردانی جزئی مشتریان طی زمان را مشخص میکند. با بهکارگیری این زنجیرهها و استفاده ترکیبی از تکنیکهای خوشهبندی سلسلهمراتبی و همچنین ماشینهای بردار پشتیبان، مدلی برای پیشبینی رویگردانی جزئی مشتریان بانکها ساخته شد. برای ساختن نمونه عملی و ارزیابی دقت پیشبینی، پنج سال دادههای واقعی مشتریان یک بانک اروپایی و همچنین سه سال دادههای مشتریان سه بانک ایرانی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاکی از دقت بالای پیشبینی در مدلهای ساختهشده روی هر چهار بانک بهخصوص با افزایش طول زنجیرههای وضعیت در دادههای آزمون است.
مهدی جنیدی جعفری؛ سعید ستایشی
چکیده
امروزه با رشد سازمانها و پیچیده شدن فرایندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. مدلهای فرآیند کسبوکار معمولاً با بهکارگیری برخی از نشانههای گرافیکی، وظایف، رویدادها، حالتها و منطق جریان کنترل فرایند کسبوکار را تشریح مینمایند. اگرچه یکی از اهداف اصلی آنها، تسهیل ارتباط میان ...
بیشتر
امروزه با رشد سازمانها و پیچیده شدن فرایندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. مدلهای فرآیند کسبوکار معمولاً با بهکارگیری برخی از نشانههای گرافیکی، وظایف، رویدادها، حالتها و منطق جریان کنترل فرایند کسبوکار را تشریح مینمایند. اگرچه یکی از اهداف اصلی آنها، تسهیل ارتباط میان ذینفعان مختلف است، اما بینش محدودی در مورد عوامل مؤثر بر درک آنها توسط انسان وجود دارد. از میان عوامل مختلفی که بر فهم و درک پذیری مدلهای فرایند کسبوکار اثرگذار هستند، این مقاله به دو عامل پرداخته است: سبکِ شناختی خواننده مدل و دانش نظری وی در خصوص مدلسازی فرایند کسبوکار. پژوهش به بررسی تفاوتهای سبکِ شناختی و اینکه سبکها چه ارتباطی با نمرات درک پذیری مدل فرایند دارد، میپردازد. مطالعه با روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» و در مدیریت امور طرح و برنامه و فناوری اطلاعات بانک ملت و با انتخاب 183 نمونه و با ابزار پرسشنامه به اجرا در آمده است. نتایج نشان داد که درصد بالایی از پاسخگویان، دارای سبک شناختی سازشپذیر هستند (60 نفر معادل 33%) و همچنین در خصوص میزان دانش نظری در خصوص BPM و BPMN2.0، 85 نفر معادل 46% از پاسخگویان در سطح 2 بودند، حالآنکه فقط 6% در سطح 4 قرار داشتند. نتایج همچنین تفاوت چشمگیری را بین نمونهها با سبک شهودی و تحلیلگر، در رابطه با میزان درک پذیری مدل فرایند کسبوکار نشان میدهند. همچنین ارتباط بین دانش نظری مدلسازی فرایند کسبوکار و میزان درک آنها از مدل نیز معنیدار بود.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید ناصحی فر؛ وحید خاشعی؛ میترا دانشپرور
چکیده
امروزه بخشی از مشتریان، تمایل به خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی دارند که عوامل مختلفی بر این تمایل مؤثر هستند. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر تمایل افراد به خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی، عوامل اجتماعی و فرهنگی است. ازاینرو، این پژوهش به دنبال بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی ...
بیشتر
امروزه بخشی از مشتریان، تمایل به خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی دارند که عوامل مختلفی بر این تمایل مؤثر هستند. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر تمایل افراد به خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی، عوامل اجتماعی و فرهنگی است. ازاینرو، این پژوهش به دنبال بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی است. در انجام این تحقیق از روش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی با بررسی ادبیات و مصاحبه با فروشندگان فعال در شبکههای اجتماعی متونی تهیه و کدگذاری گردید. مؤلفهها در چهار مقوله نهایی دستهبندی و سپس در قالب مدل اولیه ارائه شدند. در بخش کمی، بر اساس مدل اولیه، پرسشنامهای تدوین و در اختیار 385 نفر از خریداران پوشاک در شبکههای قرار گرفت و برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و برای بررسی نقش میانجی از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد که توصیه دوستان، تأیید دیگران و شرایط اجتماعی تأثیر معنیداری بر اعتماد افراد به شبکههای اجتماعی دارند و اعتماد افراد، تأثیر معنیداری بر تمایل مصرفکننده به خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی دارد.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ جلیل حیدری دهویی
چکیده
عدم قطعیت، جزء جداناشدنی و اجتنابناپذیر پروژهها است. ادبیات تحقیق نشان میدهد که پروژههای فناوری اطلاعات و بهویژه برونسپاری این پروژهها با ریسک زیادی همراه است. ازاینرو با توجه به اهمیت این حوزه، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شد. در ابتدا با بررسی تحقیقات ...
بیشتر
عدم قطعیت، جزء جداناشدنی و اجتنابناپذیر پروژهها است. ادبیات تحقیق نشان میدهد که پروژههای فناوری اطلاعات و بهویژه برونسپاری این پروژهها با ریسک زیادی همراه است. ازاینرو با توجه به اهمیت این حوزه، در این پژوهش به شناسایی و اولویتبندی ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شد. در ابتدا با بررسی تحقیقات انجامشده، فهرستی از معیارهای شناساییشده در اختیار خبرگان شرکت قرار گرفت، سپس معیارهای موردنظر پس از بررسی موردمطالعه و بر اساس نظر خبرگان با روش دلفی فازی نهایی و انتخاب شدند. در گام بعد بر اساس روش سوآرا وزن نهایی معیارهای موردنظر به دست آمد. همچنین با بررسی پژوهشهای انجامشده در این حوزه، فهرستی از مهمترین ریسکهای برونسپاری پروژههای فناوری اطلاعات شناسایی گردید. سپس برای اولویتبندی ریسکهای شناسایی شده، از روش آراس خاکستری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که معیار اشتراک دانش و تجربیات، بهعنوان مهمترین معیار و از دست دادن منابع مزیت رقابتی، بهعنوان مهمترین ریسک شناسایی گردید.