فرنوش زنگوئی؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه بخش کمّی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 390 نفر از کارشناسان آژانسهای مسافرتی و گردشگران این سه شهر تعیین گردید. پس از تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تائید قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، چهار مؤلفه؛ حکمرانی هوشمند، توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، توسعه کاربرد فنّاوریهای نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، بهعنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند.
سید جلالالدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ جمشید صالحی صدقیانی
چکیده
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری ...
بیشتر
امروزه، ارائه خدمات با ظهور فناوریهای جدید و ظهور کسبوکارهای آنلاین، متحول شده است. هدف کسبوکارهای آنلاین و استارتاپ ها، ارائه خدمات آنلاین با صرفهجویی در وقت و هزینه مشتریان است. یکی از حوزههایی که در آن، ارائه خدمات آنلاین به رفع نیاز گروههای مختلفی از جامعه منجر میشود، مواد غذایی تند مصرف است. ازآنجاکه نرخ مصرف و فسادپذیری مواد غذایی تند مصرف بالا است، مدیریت مناسب و بهبود عملکرد در سطوح مختلف زنجیره تأمین از ضرورت بالایی برخوردار است. اجرای مدیریت دانش، فاکتور اصلی هماهنگی و بهبود عملکرد زنجیره تأمین برای دستیابی به مزیت رقابتی است. موانع گوناگونی وجود دارند که به شکست اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین منجر میشوند؛ بنابراین، شناسایی موانع و راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین این استارتاپ ها، ضروری است؛ ازاینرو، هدف این تحقیق، شناسایی و اولویتبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استارتاپ های مواد غذایی تند مصرف است. چارچوب مورداستفاده در این تحقیق، شامل استفاده از روشهای تلفیقی دلفی فازی، سوآرا و آراس خاکستری است. بدین منظور، در مرحله اول، معیارهای شناساییشده با بهرهگیری از روش دلفی فازی، تعدیل و نهایی شدند. سپس، از روش سوآرا برای وزن دهی به معیارها و از روش آراس خاکستری برای رتبهبندی راهکارهای رفع موانع اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین استفاده شده است. نتایج نشان داد که راهکار هشتم (رهبری مثبت نسبت به تصویب مدیریت دانش در زنجیره تأمین)، بهعنوان بهترین راهکار شناسایی شد.
مریم اخوان خرازیان؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ معصومه منافی
منا مهران؛ هادی خادمی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ جواد خادمی؛ موسی رضوانی چمن زمین
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 99-121
چکیده
چکیدهدر سالهای اخیر ورود سامانههای "برنامهریزی منابع سازمانی" ) ERP ( به سازمانهایکوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفتهاند. نیاز روزافزون به اینابزار و وجود چالشها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی اینسامانهها را ضروری میسازد. هوشمندی رقابتی بهعنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجبتسریع جریان تبادل اطلاعات ...
بیشتر
چکیدهدر سالهای اخیر ورود سامانههای "برنامهریزی منابع سازمانی" ) ERP ( به سازمانهایکوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفتهاند. نیاز روزافزون به اینابزار و وجود چالشها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی اینسامانهها را ضروری میسازد. هوشمندی رقابتی بهعنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجبتسریع جریان تبادل اطلاعات و دانش در سازمان شده و اثربخشی تفکر راهبردی و سیستمتصمیمگیری را بهبود میدهد.در این پژوهش به بررسی ارتباط مزایای سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با هوش رقابتی وپشتیبانی تصمیمگیری در حوزه فعالیت کسبوکارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است،نمایندگیهای شرکت بیمه معلم استان تهران بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد و با استفاده ازتحلیلهای آماری، فرضیههایی در زمینه وجود و شدت ارتباط میان مؤلفههای مزایای ERP و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ) نویسنده مسئول ( Mehran_emba@yahoo.comهوش رقابتی شرکت بررسی و تائید شدند. نتایج مطالعه مقیاسهایی را برای مدل اثر مزایایERP بر ظرفیتهای CI ارائه کرده است.
جمشید صالحی صدقیانی؛ مریم اخوان خرازیان؛ یاسر سبحانی فرد؛ وحید فرهمند
دوره 2، شماره 6 ، اسفند 1392، ، صفحه 23-48
چکیده
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود ...
بیشتر
امروزه استفاده از بانکداری الکترونیکی در بانکها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سرعت تغییرات در محیط کسب وکار به طور متناوب در حل افزایش است و بانکها دائما در جستجوی ایجاد خدمات و فرآیندهای نوآورانه برای مشتریان خود هستند تا بتوانند به طور موثر با هم به رقابت بپردازند.IT نقش مهم ایجاد کننده این فرآیندها را ایفا می کند. مسئله موجود اینست که پیاده سازی پروژههای بانکداری الکترونیکی که به قصد حمایت و تواناسازی از فعالیتهای کسب و کار است بسیار حساس و دارای ریسک میباشد. بانکها مقدار قابل توجهی از منابع خود را صرف پروژههای IT ای می کنند که با عدم پذیرش توسط مشتریان مواجه میشود. بر این اساس، هدف ازاین پژوهش بررسی عوامل تاثیر گذار بر اجرای پروژههای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی، یعنی بانکداری الکترونیکی در ایران میباشد تا کمکی به سایر سازمانها جهت ارزیابی آمادگی سازمان برای تمرکز بر عواملی که تاثیر زیادی بر موفقیت این پروژهها دارد؛باشدتا چنانچه مشکلی در عوامل اصلی تاثیرگذار بر اجرای پروژههای بانکداری الکترونیکی وجود دارد اصلاح نموده و سپس اقدام به پیاده سازی پروژه نمایند تا هزینه و وقت کمتری و احتمال موفقیت بالاتری داشته باشند. برای این کار در مرحله اول با مطالعه مستندات و تحقیقات پیشین و مصاحبه با افراد درگیر درپروژههای فناوری اطلاعات، عوامل موثر بر این پروژهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در سه دسته کلی، دسته اول ارزیابی و آمادگی برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، دسته سوم تغییر استخراج گردیدند. در مرحله دوم این عوامل در قالب پرسشنامهای از بین45 نفر از خبرگان،کارشناسان و مجریان پروژههای مختلف بانکداری الکترونیکی اجرا شده در ایران مورد سؤال قرارگرفت و از میان39پرسشنامه دریافت شده عوامل با توجه به میزان تاثیرپذیری اولویت بندی گردیدند،بر اساس پاسخهای ارائه شده با استفاده از نتایج، ابتدا به تعیین شکاف میان وضع موجود و وضعیت مطلوب پیاده سازی پروژههای فناوری اطلاعات، در هر یک از مولفههای سه دسته کلی،دسته اول آمادگی و برنامه ریزی سازمان برای اجرای تغییر، دسته دوم شناخت، طراحی و ارزیابی،دسته سوم فرهنگ و تغییر مرتبط با عوامل تاثیر گذار بر پروژههای فناوری اطلاعات پرداخته شده که با آزمون آماری ویل کاکسون ادعای موجود بودن این شکاف مورد تایید قرار گرفت، سپس با استفاده از میزان شکاف و اهمیت عوامل، اولویت اقدام جهت سرمایه گذاری برای آماده سازی شرکتها جهت پیاده سازی صحیح پروژههای بانکداری الکترونیکیتعیین شدند .
جمشید صالحی صدقیانی؛ وحید نجفی کلیانی؛ موسی رضوانی چمن زمین
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 113-129
چکیده
روابط فردی مؤثر همراه با دانش و تجربه کافی در زمینه مراقبت سلامت، منجر به ارائه خدماتبا کیفیت و مناسب به بیماران می شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط فردی وانباشته دانش و نحوه اثرگذاری آنها بر عملکرد خدمات مراقبت سلامت در بیمارستانهای آموزشیمنتخب شهر تهران انجام شده است. یافته ها حاصل از تحقیق با استفاده از مدلسازی معادلاتساختاری ...
بیشتر
روابط فردی مؤثر همراه با دانش و تجربه کافی در زمینه مراقبت سلامت، منجر به ارائه خدماتبا کیفیت و مناسب به بیماران می شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط فردی وانباشته دانش و نحوه اثرگذاری آنها بر عملکرد خدمات مراقبت سلامت در بیمارستانهای آموزشیمنتخب شهر تهران انجام شده است. یافته ها حاصل از تحقیق با استفاده از مدلسازی معادلاتساختاری نشان میدهد که روابط فردی روابط فردی از طریق حافظه فردی و سازمانی اثر مثبت ومعنی دار قوی بر عملکرد خدمات مراقبت سلامت در بیمارستان دارد. همچنین یافتهها نشانمیدهد که روابط فردی اثر مستقیمی بر عملکرد خدمات ندارد. از آنجا که در ارائه مراقبت سلامت باجان انسانها سرو کار داریم مسئله عملکرد و کیفیت ارائه خدمات از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست. بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینه های بهبود و ارتقا روابط فردی پرسنل را در جهتخلق و تسهیم دانشسازمانی فراهم نمایند تا به عملکرد بهتر خدمات مراقبت سلامت دست یابند
جمشید صالحی صدقیانی؛ سمانه سرورنژاد؛ رضا ابراهیمی آتانی؛ مریم اخوان خرازیان؛ موسی رضوانی چمنزمین
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 147-162
چکیده
نظام پرداخت از طریق موبایل امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم گردیده است این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دست یابی همگانی و سریع به گوشی های تلفن همراه و استفاده دائمی افراداز آنها مورد توجه میباشد. ولی متاسفانه بر اساس بررسیهای به عمل آمده استقبال از این سرویس آنطور که پیشبینی میشد، موفق نبوده است. در تحقیق ...
بیشتر
نظام پرداخت از طریق موبایل امکانی است که در بسیاری از کشورها فراهم گردیده است این نوع پرداخت به دلیل راحتی استفاده، دست یابی همگانی و سریع به گوشی های تلفن همراه و استفاده دائمی افراداز آنها مورد توجه میباشد. ولی متاسفانه بر اساس بررسیهای به عمل آمده استقبال از این سرویس آنطور که پیشبینی میشد، موفق نبوده است. در تحقیق حاضر علل مقاومت افراد در برابر پذیرش این نوع امکانبه خصوصیات فردی شامل جنس، سن، درآمد، سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت، توجه به تبلیغات و بالاخره میزان خطر پذیری افراد مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق تلاش میشود، کشف رابطه میان عدم پذیرش سرویس پرداخت موبایل و خصوصیات فردی مشتریان، برنامه عمومی برای جذبمشتریان پیشنهاد شود.لازم به ذکر است که دادههای مورد نیاز مقاله با پرسش از افرادی که حاضر به استفاده از این سرویس نبودهاندجمعآوریگردیدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای هوشمندانه داده کاوی و درخت تصمیم بهره گرفته شده است.